• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Elila

Marielleangelina: Åh vilken fantastiskt fin klänning! Passar dig perfekt! Man tänker inte på höftbenet...bara när du sa det.

Ang möhippa så känns det som att den snart är på G för min del...har fått en del indikationer på att iaf någonting planeras ;) Har någon blivit hippad än? Eller ngn man som blivit svensexad?

Vi har inte planerat in att ha någon godisbuffé, när ska ni ställa fram den?

Vid fördrinken så har vi snittar och sedan blir det ju tre rätters och lite senare korv med bröd. Jag undrar liksom när godis och chips kommer in eller ifall det behövs, vad tror ni?

Vi har börjat med våra festprogram och skriver lite kort om varje gäst, puh va svårt det är... man märker att man inte känner vissa så speciellt bra (typ släktingar och så ;) Hur gör ni era festprogram?

I förra veckan lämnade jag in min brudklänning till sömmerskan, 1500:- kostar det att sy in och upp den 2 strl... Känns helt ok :)

• verylind

Tänkte ge mig in i leken nu, det börjar bli på riktigt. Fatta att om två månader är vi gifta!!!! Jag känner att jag har för bra koll, kan jag glömt nått? Man ska ju vara superstressad men det är jag inte. M2B är oxå jättelugn. Ser fram emot en ev hippa men tycker det är jobbigt att jag har noll koll på när/hur osv.. Tror det kommer den här månaden. Nervöst!!!

• KakanMackan

Oj, 1500? Det tyckte jag var ganska så dyrt.. Jag lämnade in min förra veckan och ska hämta den på fredag. Jag hade nog inte trott att det skulle kosta såpas.. Hm, jaja. Den måste ju fixas.. Min tärnas klänning ska dessutom också ändras. Blir till att plocka med sig stora plånboken Vi ska nog också ha godis.. Mest för att jag är den största godisråttan som finns haha. Den tror jag nog ställs fram framåt kvällen.. Vi har faktiskt inte planerat då mycket med sådant än.. Har i alla fall bestämt att vi ska spexa till bröllops"valsen". Ni vet som många lagt ut på youtube. Vi ska ha vår låt "you're beautiful" med James Blunt. Men mitt i låten kommer "You are the one that I want" (ur filmen Grease) en arbetskamrat till M har mixat ihop låtarna. Låter som det blivit hack i skivan.. Tror det kan bli kul..

• Elila

ja 1500:- kan verka mycket men det är såpass mycket jobb med att sy in den pga draperingar och liknande så jag googlade mig lite fram innan och då låg priserna runt 1000-3000:- Funderar dock på att gå till henne igen och se om jag ska göra halterneckband av slöjan som jag inte ska använda... Eller iaf höra vad hon tycker :) Hur många här kör på axelbandslöst?

• KakanMackan

Jag 😃Den är mycket bra då jag inte ens behöver bh.. Ska dock ha det ändå eftersom jag känner mig finare. Varför är du osäker? Ok, men då känns ju priset ok.. Min kanske blir dyrare, hoppas inte men 😜

• M040812J
    verylind skrev 2012-06-04 19:21:34 följande:
    Tänkte ge mig in i leken nu, det börjar bli på riktigt. Fatta att om två månader är vi gifta!!!! Jag känner att jag har för bra koll, kan jag glömt nått? Man ska ju vara superstressad men det är jag inte. M2B är oxå jättelugn. Ser fram emot en ev hippa men tycker det är jobbigt att jag har noll koll på när/hur osv.. Tror det kommer den här månaden. Nervöst!!!
    Jag har också funderat över det, är lite nervös! Har pratat med min syster som förmodligen kommer vara involverad om att jag INTE önskar mig någon förudmjukelse över huvud taget på hippan! Annars känns det rätt bra att inte ha någon koll! Jag har ju 2 barn, så jag ser fram emot en heldag/kväll med fokus på att bara ha kul! Det händer inte ofta (haha aldrig) annars för min del!

Äntligen har vi skrivit ut hindersprövning och namnändring för min del... Känns lite sorgligt att släppa sitt efternamn, men jag har också sett fram emot det!

Nästa steg är att få tag i en florist och testa kläder på killen. Vad har era män tänkt ha på sig? Min är inne på smoking, spontant är jag lite skeptisk, men jag måste se det innan jag uttalar mig!

Har tid den 20 för provfotografering med fotograf och ska även lämna in klänningen för omsömmnad då,
    hur lång tid brukar det ta att lämna in klänning på omsömmnad?

Jag börjar känna mig lite stressad faktiskt. Mina tärnor är svåra att kordinera, en av dom får barn nu vilken dag som helst och min syster som är ansvarig för utsmyckning av lokalen har jobbat så mkt att jag knappt pratat brölop med henne alls. Men men, det är tv åmånader kvar... Det kan hända mycket nu!
    Just blommor vill jag gärna kunna bocka av nu. Haha annars blir det att panikshoppa en på bröllopsdagen ;)
  • augusti2012

Ni som kommer bjuda på alkohol hela festen. 
    Hur många gäster och hur mycket alkohol???
    vi kommer  bjuda på vin, cider och öl. Vore bra och se vad ni har haft för berräkningar.

• Nunc est bibendum

Har äntligen kock och mat till festen. I sista minuten lyckades vi få catering av Ålands kändaste kock Michael Björklund. Dyr som satan, men just nu går jag med på vad som helst haha. Klänningen ska hämtas ut och provas snart och hälften har redan osat. Nu börjar det kännas!
    Augusti 2012: Vi har räknat med en halv flaska vin per person. Öl och cider är svårare tycker jag. Men bättre för mycket än för lite. Går ju alltid att använda senare, ge bort eller lämna tillbaka om det blir över =)

• augusti2012

Jag tycker att det mesta har gått lätt förrutom detta med att berräkna alkoholen. Mest för att jag är rädd för att räkna alldeles galet och det tar slut. 

Ska ni ha välkomstdrink/bål?? vad bjuder ni på??  

• Nunc est bibendum

Vi kommer med största sannolikhet att bjuda på rosebubbel både som brudskål och välkomstdrink (vigseln sker i närheten av lokalen) och där räknar vi med tre personer på en flaska. Vi kommer säkert att köpa alldeles för mycket och det där med alkohol är svårräknat. Vissa dricker inte vin men cider och öl och tvärtom. Jättesvårt! Men man får räkna lite och ta en del på känn. Vi räknar med runt 40 gäster så det blir 20 liter rödvin, 10 liter vitt vin, 10 flak öl, två flak cider, 15 flaskor rosebubbel och så avec och starksprit på det. Det går alltid åt mer vin än man tror och mindre starksprit och avec än man räknar med tipsade min blivande svärmor om som har fixat många bröllop till andra och är kokerska. Jag litar på hennes omdöme=)

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012