• ClaraH

Samlingstråd för brudar i Stockholm med omnejd

Jag tänkte att det kan vara en bra idé att starta en tråd för oss som gifter oss i Stockholm 2011. Man kanske kan tipsa varandra om saker lokalt i Stockholm.

Vi gifter oss 20 augusti. det blir borgerligt i vår festlokal.

Det vi just nu funderar över är varifrån vi ska ta tprtan och hur vi får tag i serverings och kökspersonal. Har ni några idéer om det tar jag gärna emot dem, men allt annat också!

• Svar på tråden Samlingstråd för brudar i Stockholm med omnejd
  • MiaAnd

Du får knappast en solist för mindre än 1500 kr. Skatter, bensinpengar, tid och energi... Vet att det kan kännas som mycket pengar, men det är säkerligen värt det. Tipsar gärna om några du kan kontakta om du vill. Har själv letat musik länge. Vi betalar 4500kr + bensinpengar för tre tjejer. Vi har bokat Malin Norlen som fotograf. Då får man också två fotografer i en, om hennes man är tillgänglig. 4000 kostar det för ca 1,5 timme. Då får ni ett hundratal bilder på skiva, redigerade. Vad gäller smink så kommer en av mina bästa vänner som är utbildad makeupartist att sminka mig. Jag är också ganska kinkig, men känner mig ganska trygg i hennes händer. :)

• ClaraH

Nu har vi bokat tårta på Älvsjö bageri. Äntligen är tårtan bestämd! Det blir en passionsmoussetårta. Vi ska dit och prata dekorationer nästa helg. Hur dekorerar man snyggast en moussetårta? På hemsidan ser den ut såg här men jag vill ha den mer bröllopslik. 40 kr biten med ställning.

Försökte lägga upp en bild men här är länken annars: http://alvsjo.com/tartor/ klicka på passionsmousse.

Vi hade provning i söndags av citron, hallon- och passionsmousse och 7 av 8 (i olika åldrar) röstade på passionsmoussen, den 8:e ville ha hallonmousse men den föll inte mig i smaken. Min dotter sa att den smakar pannkakor med hallonsylt och grädde och det var en bra beskrivning. Citronmoussen var god, men jag brukar göra en citronpaj och den smakade precis som den.

• Agape

Clara H: jag måste vara blind...hittar mango, Citron, hallonmousse tårtor men ingen passion?! Man kan inte lägga över ett sugarpaste lager över moussetårtor?! Kan tyvärr ingenting om tårtor... Själv beställer vi tårta från Puss och Kram, de brukar ha jättegoda tårtor och som alla är väldigt fina!

• Agape

Vad betalar ni för er bukett och övrigt i blomväg? Jag vill ha en enklare bukett, utan hållare osv. Kikade på en färdig bukett hos en florist. Det var en blandning av olika blommor bl.a. Pioner och då de tydligen inte har säsong i aug så frågade jag vad man skulle kunna ersätta det med då jag isf ville ha denna bukett men med något som ersatte pionerna. Då floristen undrade så nämnde jag att buketten var för bröllop, priset på den buketten som de hade låg då på 400kr men när det blev prat om bröllop så skulle priset helt plötsligt ligga på minst 600kr då det tar tid att binda buketter osv... Hade jag frågat om en bukett som skulle bindas på ett annat sätt osv hade jag förstått prishöjningen men nu, då jag vill ha en exakt samma bukett som de prisatt till en summa så är jag inte lika positiv....

• ClaraH
    Agape skrev 2011-07-03 09:17:42 följande:
    Clara H: jag måste vara blind...hittar mango, Citron, hallonmousse tårtor men ingen passion?! Man kan inte lägga över ett sugarpaste lager över moussetårtor?! Kan tyvärr ingenting om tårtor... Själv beställer vi tårta från Puss och Kram, de brukar ha jättegoda tårtor och som alla är väldigt fina!
    Det konstiga är att min sambo ser en annan bild på sidanmed sin dator än jag med min dator, skumt! Så du har kanske samma inställning som han. Vi var där igår och såg ut dekorationer. Det blir en björnbär på alla bitar och i mitten tre mörkröda rosor i marsipan.

Passionsmoussen ser ut som citronmoussen, men har hel chokladkant med lite guldstreck på istället för galler.
  • MiaAnd

Hur går det för er brudar? Jag har bara några dagar kvar till den stora dagen! På lördag  smäller det! :) Är en del som ska fixas de närmaste dagarna, men än så länge ligger vi ganska bra till i planeringen. Lite tråkigt att man inte hinner njuta så mycket av sin första semestervecka bara... Men vi får ju åka på en underbar bröllopsresa sen! :)

• Amejuli
    MiaAnd skrev 2011-07-12 08:38:51 följande:
    Hur går det för er brudar? Jag har bara några dagar kvar till den stora dagen! På lördag  smäller det! :) Är en del som ska fixas de närmaste dagarna, men än så länge ligger vi ganska bra till i planeringen. Lite tråkigt att man inte hinner njuta så mycket av sin första semestervecka bara... Men vi får ju åka på en underbar bröllopsresa sen! :)
    Här är det lite småkaos med planeringen fortfarande med ca tre veckor kvar till den stora dagen. Riktigt nervöst också! :-P

Är det på lördag du gifter dig? Stort lycka till!
  • KlaraV89

Och jag tan tipsa ClaraH om www. malin-fotograf .com

• MiaAnd
    KlaraV89 skrev 2011-07-12 08:46:59 följande:

Vi ska också ha Malin... :) Jättegullig och engagerad tjej! Om man har tur får man hennes man (som också fotar) på köpet.
  • ClaraH
    KlaraV89 skrev 2011-07-12 08:46:59 följande:

Vi har redan fotograf, men andra kanske vill ha tips i och för sig. Vi hade från börjar tänkt viga oss i Linköping, men ändrade oss till Stockholm och då hade vi redan bokat fotograf i Linköping. Så vi frågade om hon ville komma upp, och det ville hon.
Svar på tråden Samlingstråd för brudar i Stockholm med omnejd