• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Boxiebride

Jag har lite fler tips och trix listade i bloggen nu, bland annat instruktioner om hur man gör ett hjärta av hönsnät och fiberduk om det är någon som är lite pysslig av sig. Flört

• mojikanan

Det är där med toa korgen är ett jätte bra tips som ja har hört tidigare från ev vän som vigde sig och de gick hem hos gästerna.. 
    Vi ska dela ut såpbubblor som kommer användas efter vigseln sen till bröllops dansen..  

• GnuGS

Vi har massor med småsaker på gång, bland annat har vi tänkt bjuda dem som vill på cigarrer och romdrinkar (från ett visst karibiskt land vi nyligen besökt)!

Toalettkorgstipset var verkligen bra, det snor vi nog genast.
    En kompis till mig skrev i ett mail:
    ”jag tror det är bra ha nå’n person – från catering el annat håll – som är liksom ansvarig för dukningstänk etc. min svägerskas bröllop på en gård på landet hade det, och hon fixade TOAN (som annars var rätt slätstruken, som to’or kan vara) så det var en UPPLEVELSE att gå och pudra näsan – fina rena frottehanddukar i mörka flätade korgar, levande ljus, etc etc. du vet. Doftljus?
    Jag blev imponerad och tänkte att vi hade missat där. Toan är viktigare än man tror… det låter ju helt sjukt ser jag nu när jag skriver det, men jag låter det stå. Vi håller ju på att nörda nu, eller hur?”

• mojikanan
    GnuGS skrev 2011-01-12 13:09:36 följande:
    Vi har massor med småsaker på gång, bland annat har vi tänkt bjuda dem som vill på cigarrer och romdrinkar (från ett visst karibiskt land vi nyligen besökt)!

Toalettkorgstipset var verkligen bra, det snor vi nog genast.
    En kompis till mig skrev i ett mail:
    ”jag tror det är bra ha nå’n person – från catering el annat håll – som är liksom ansvarig för dukningstänk etc. min svägerskas bröllop på en gård på landet hade det, och hon fixade TOAN (som annars var rätt slätstruken, som to’or kan vara) så det var en UPPLEVELSE att gå och pudra näsan – fina rena frottehanddukar i mörka flätade korgar, levande ljus, etc etc. du vet. Doftljus?
    Jag blev imponerad och tänkte att vi hade missat där. Toan är viktigare än man tror… det låter ju helt sjukt ser jag nu när jag skriver det, men jag låter det stå. Vi håller ju på att nörda nu, eller hur?”
    Jag håller med dig!! Det är de små sakerna som ger intryck.. att komma te en toa med färska blommor och ljus ger en mysigt känsla och korgen med grejer ger känslan att man verkligen tänkt på sina gäster!!
  • themandys

Håller med precis om att det är de små detaljerna som kan göra skillnaden och att dagen blir extra minnesvärd :) Vi kommer göra egna dekorationer, bland annat fina vindsnurror att sätta ner i marken då vi gifter oss utomhus. Sen tror jag mycket på att ha personligt dekorerade bord, och små roliga favours till gästerna.

Ett par vänner som gifte sig hade en karikatyrmålare på festen som gick runt och målade av folk, det var jättekul! Några andra delade ut thailändska papperslyktor till alla som vi sen tände och släppte iväg på kvällen. En annan kul idé är att ha ett photo booth :)

• mojikanan
    themandys skrev 2011-01-12 20:13:31 följande:
    Håller med precis om att det är de små detaljerna som kan göra skillnaden och att dagen blir extra minnesvärd :) Vi kommer göra egna dekorationer, bland annat fina vindsnurror att sätta ner i marken då vi gifter oss utomhus. Sen tror jag mycket på att ha personligt dekorerade bord, och små roliga favours till gästerna.

Ett par vänner som gifte sig hade en karikatyrmålare på festen som gick runt och målade av folk, det var jättekul! Några andra delade ut thailändska papperslyktor till alla som vi sen tände och släppte iväg på kvällen. En annan kul idé är att ha ett photo booth :)
    Vad massa bra grejer på att sätta egen prägel :)
    Gillade det där med vindsnurrorna!!  Vi ska också ha små favours till våra gäster..
    Samt att vi ska dekorera borden delvis med  lös nitar ( sånna som de har på nitbälten)
    och döpa drinkarna efter gamla filmstjärnor då vi ska ha ett tema bröllop! 
  • themandys
    mojikanan skrev 2011-01-12 20:18:38 följande:
    Vad massa bra grejer på att sätta egen prägel :)
    Gillade det där med vindsnurrorna!!  Vi ska också ha små favours till våra gäster..
    Samt att vi ska dekorera borden delvis med  lös nitar ( sånna som de har på nitbälten)
    och döpa drinkarna efter gamla filmstjärnor då vi ska ha ett tema bröllop! 
    Tack! Googla på pinwheels så finns det massa instruktioner, är superenkelt. Och vilken bra idé med drinkarna, det tror jag nog att vi anammar ;)
  • Oonah

VIlka härliga idéer! Gillade vindsnurrorna!

Vi har en ganska lång break mellan kyrkan och festen, så vi ska bjuda på kaffe, saft och glass till de som vill ha, en bit ifrån kyrkan.

Sedan ska vi även fixa söta påsar till de som kommer långväga, med bland annat solfjädrar, en egenritad karta över stan med de viktigaste sakerna markerade på,och ett kort personligt välkomstbrev till varje gäst. Så att de känner sig välkomna redan innan de kliver in i kyrkan.

• mojikanan
    themandys skrev 2011-01-12 20:59:33 följande:
    Tack! Googla på pinwheels så finns det massa instruktioner, är superenkelt. Och vilken bra idé med drinkarna, det tror jag nog att vi anammar ;)
    Hur fina som helst juh!! Där kan man ju köpa så man får i nåt trevligt mönster eller färg med!! 

Andra små grejer som vi kommer använda oss av på vår bröllopsfest är..

* Tilltugg (chokladpralin) på bussen till varje gäst som skall till vigseln 

* Mingel med skumpa och Melon och jordgubbe spett

* Trubadur som spelar när gästerna anländer 

* Gästerna kommer att få gå på "röda mattan" när de anländer samt bli fotograferade..

* Såpbubblor istället för ris att blåsa ut efter vigseln och under bröllops valsen

* Skall sy vimplar i tyg och hänga i taket.

* använda mig av gamla "filmisar" som placeringskort.  

* Skall hänga upp  "väv" på väggarna för att dölja pokalskåp osv  ( festen är i ett klubbhus)
    och där på ha små ljus slingor.  

* skära ut oasis så snitt blommorna på borden får en "kul" form.

* Ha en godis buffe med små godis i olika formade burkar! 

* Använda oss av "bröllops bingo" i festhäftet med roliga priser.

Oj..  Nu fick ja med hela bröllopet kändes det som..  
    Sorry om det blev långt..  
  • ClaraH
    mojikanan skrev 2011-01-12 21:30:02 följande:
    Hur fina som helst juh!! Där kan man ju köpa så man får i nåt trevligt mönster eller färg med!! 

Andra små grejer som vi kommer använda oss av på vår bröllopsfest är..

* Tilltugg (chokladpralin) på bussen till varje gäst som skall till vigseln 

* Mingel med skumpa och Melon och jordgubbe spett

* Trubadur som spelar när gästerna anländer 

* Gästerna kommer att få gå på "röda mattan" när de anländer samt bli fotograferade..

* Såpbubblor istället för ris att blåsa ut efter vigseln och under bröllops valsen

* Skall sy vimplar i tyg och hänga i taket.

* använda mig av gamla "filmisar" som placeringskort.  

* Skall hänga upp  "väv" på väggarna för att dölja pokalskåp osv  ( festen är i ett klubbhus)
    och där på ha små ljus slingor.  

* skära ut oasis så snitt blommorna på borden får en "kul" form.

* Ha en godis buffe med små godis i olika formade burkar! 

* Använda oss av "bröllops bingo" i festhäftet med roliga priser.

Oj..  Nu fick ja med hela bröllopet kändes det som..  
    Sorry om det blev långt..  
    Vi har också funderat på "röda mattan" fotografering. Hur lång tid räknar ni med att det kommer att ta?
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen