• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi

Blommis, wohoo vad du är duktig!! 12 kg sen januari! Det är ju strålande!! Solig
    Skönt att du börjar känna att du återerövrar ditt liv. Styrkekram inför hösten!

Flamman, hur har helgen varit? Vill bara understryka det Lanovia skrev, att det är INTE DU som gör dina barn faderslösa utan din exmake och ingen annan. Det ÄR HAN som genom sina handlingar gjort att ni är där ni är idag och det ÄR HAN som avgör hurvida barnen kommer ha någon kontakt med sin far eller ej. Trots skiljsmässa och eventuell flytt långt bort så kan han ändå vara en bra far. Genom skype, genom sms, genom att komma ihåg prov i skolan, köruppvisningar, födelsedagar och genom att finnas där för dem om inte fysiskt så genom allt annat. Det är inte stenåldern längre, vi har väldigt bra kommunikationssätt idag. Gud vad han gör mig arg!!

Bruttan, hur är det med dig då? Vi saknar dig och dina roliga inlägg här. Hur är det med Grodan? Har hon börjat dagis? Kram!

• ingenjörsbruden

Tackar för fina grattningar! Fredagskvällen blev tämligen kort, mormor däckade bara lite efter att Loppan somnade. Det är tufft att passa 2 åring!

Födelsedagen blev underbar om än lite slitig med alla kalasförberedelser....men ändå!
    Mormor, jag o maken sjöng för loppan när hon låg i sin säng, fick 2 små paketer där o en massa ballonger. Sedan fick hon gå ut i vardagsrummet där det färdiga lilla IKEA-köket stod. Jissa om det blev poppis!

Sen härjade hon o mormor, jag gjorde långkok currygryta o fixade o donade o dukade o maken hjälpte till han med.
    Hann färdigt med allt innan gästerna kom, alla utom 1 familj kom innan utsatt tid...tur vi var färdiga!

Maten blev god, tårtan lite torr (Leilas hasselnöt- och chokladtårta, gluten o laktosfri) men annars helt ok.
    Barnen åt korv med bröd o pinnglass till efterrätt.

Min bästis från universitetsstudierna var nere i krokarna o kom så klart på kalas o satt sen o pimplade vin o snattrade natten lång med mig! Riktigt härlig helg!

Nu ska jag gå o äta lite tårtrester o slappa välbehövligt framför tvn en liten stund.
    Nästa helg är jag i London fredag morgon till söndag natt med jobbet. Kul!
    Nästa helg igen så ska vi på kräftskiva o helgen därefter igen bär det av norrut.
    Kalendern är allt annat än tom!

• ingenjörsbruden

Tänker också på Bruttan, det har varit ett jordskred i Kittelfjäll och en man dog i jordmassorna.
    Hoppas att allt är bra med dem. *orolig*

• ingenjörsbruden

Nä nu knorrar maken.... 

men jag måste bara skriva en grej.

Vet ni, jag tänker på er alla flera gånger om dagen. Kanske inte jättelånga tankar, men ni finns i mina tankar rätt ofta.
    Igår när jag stod o diskade så stod jag o tittade på min fina rabatt....tänkte då på Blomman o hennes stora trädgård, läskiga varelserna o sagoslottet.

Så är det med mkt...ser jag en hund tänker jag på Ninnis o Lanovia.
    Ser jag grannkatterna tänker jag på Solde, Blommis o Hvidis.
    Ser jag Leila bakar eller annat bakprogram (rätt ofta) så tänker jag på Fru E o hennes underbara efterrätter!

Ser jag mammor med mage, eller barnvagn eller så går tankarna till Lanovia, Hvidis, Heloise.

Ser jag en traktor tänker jag på Bruttan!

Var gång jag pratar med syrran (det är rätt ofta) så tänker jag på Flamman.

Ja ni fattar nog nu....

tänker på er alla!

• Leksi
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-11 20:55:59 följande:

Tänker också på Bruttan, det har varit ett jordskred i Kittelfjäll och en man dog i jordmassorna.

Va?! Förvånad
  • Leksi

Låter som en underbar helg Ingis! Vad kul att lilla Loppan blev så glad för sin present och mysigt med kompis på besök! Gud så roligt att få åka till London!!! Är det en konferensresa med massa kul aktiviteter och fritid eller är det "jobb-jobb"?

• Fru sy

Kikar in och säger hej! Här är det förkylt som bara den... började med mannen påvägen hem från Stockholm förra helgen, han kände sig bättre i morse men då vaknar jag med skitont i halsen och ingen röst. Även Orvar är lite förkyld, sov som en kratta hela natten, skulle ligga mot mig för att komma till ro. Jag hade massa roligt inbokat denna veckan, men har fått boka av första halvans planer iaf. Tur i oturen att vi inte stannade och hälsade på hos en av trådtjejerna förra helgen, ahde ju inte varit kul att smitta ner er.

I fredags var vi på babysim första gången, Orvar tyckte det var superkul och sprattlade som bara dem.. ska bli mysigt att gå på det 10 veckor framåt nu. Hoppas Orvar fortsätter gilla det.

Förresten får jag tänka efter hela tiden nu vad jag skall kalla sonen, konstigt med han känns inte som Orvar längre

Nej nu är det sängen som gäller, hoppas jag kan titta in till er i morgon. Saknar er!

• passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-11 20:55:59 följande:

Ja, jag måste verkligen ringa henne imorgon. Men bilderna på nyheterna var i varje fall inte på deras hus, så jag hoppas det är lugnt just i deras backe.
    Eller, lugnt? Det är väl aldrig lugnt hos Bruttan, så många järn som det är i den elden.
    Rnga mste jag hur som helst, för nu är det FÖR länge sedan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Jag skrev via chatten på facebook tii Bruttan igår. Inget svar fastän hon såg ut stt vara online. Lite orolig börjsr man bli. Hälsa henne om du ringer Blommis.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård