• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Ingis, det är väl så att det är inte jättemycket jag o maken bråkar om, men är det något så är det sömnen och särskilt på morgonen om båda är trötta. Då är vi inte helt klarsynta och lyhörda på vad den andra säger...

• lanovia 08

Hoppas alla har en bra helg. Vi håller på med renoveringen, just nu målas väggarna. Jag får lite dåligt samvete av att bara sitta men jag klarar inte hjälpa till. Min kropp har sagt till nu, det räcker! Har ont och sammandragningar.
    Så jag försöker intala mig att om de andra gör nytta i hallen så gör jag nog med att bära på ett barn. Dövar dock inte lusten att hjälpa till.

Idag har vi varit på kalas, min brorsdotter har fyllt 4år. Väldigt trevligt och E leker så bra med sin kusin, de har väldigt roligt ihop även om det skiljer 2,5 år. Den äldre kusinen är det lite för stor åldersskillnad till.

• passionsblomman

Men? Varför ser jag i listan att Leksi skrivit nytt inlägg här, men när jag öppnar tråden står där inget?
    Ska det krånglas nu igen?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Hmm här syns då inget från Leksi. Skumt.

• lanovia 08

Här var det då verkligen lugnt. Vad gör alla?

Jag har inte klarat av att göra mycket idag, får ont och sammandragningar för minsta lilla så jag har hunnit med många tittar här men det är dött som i graven. 

Imorse rann tårarna här var nog mest orolig, men egentligen behöver jag nog inte vara det har ju känt den lille sparka. Men hade jätteont, vilade och det blev bra reste mig upp o gjorde rent toaletterna i väldigt lugn och skön takt. Men likförbaskat hade jag jätteont efteråt. Hade en gång en plan på att ha E hemma från dagis imorgon o träffa en kompis med barn. Men denna plan har jag nu lagt åt sidan. Hon skall def till dagis o jag till soffan. Ev kan jag åka till kompisen o äta lunch men utan något eget barn att lyfta.

• Leksi
    passionsblomman skrev 2011-09-11 11:45:36 följande:
    Men? Varför ser jag i listan att Leksi skrivit nytt inlägg här, men när jag öppnar tråden står där inget?
    Ska det krånglas nu igen?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja jag fick en kvart över och skulle gratta Daa och Bellabus i efterskott men så fick jag SYSTEM ERROR när jag försökte posta och när jag kom tillbaka var inlägget borta. Så, vi tar det igen:

Grattis finaste Daa i efterskott! {#emotions_dlg.flower} Hoppas du hade en härlig dag och att sömnen fortsätter fungera!

Grattis lilla Bellabus som fyllt 2 år! Nalle Tänk vad tiden går fort!

*blundar och klickar på Posta"
  • Leksi

Vad jobbigt att du har så ont Lanovia! Usch inte kul att inte kunna göra någonting, men bra att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt imorgon.

Jag har också precis blivit övertalad av maken att sjukskriva mig imorgon och på tisdag. Är dunderförkyld och har sovit så sjukt jäkla dåligt sista veckan (egentligen senaste månaden) så imorgon är jag så fräck att jag lämnar in A på dagis och sen är det jag som går hem och sover igen. Måste bara få vila mig frisk och ta igen lite sömn.

Att jag sover dåligt beror på lilleman som inte ger mig mycket sammanhängande sömn. Först fick han tänder och sedan var det dagisstart och gud vet vad han drömmer om, men vaknar skrikandes gör han och sedan vill han bara amma, amma, amma, nypas, amma, kramas. Inatt somnade jag först halv tre! Han vägrade komma till ro.

• Leksi
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-09 20:10:12 följande:
    Idag har jag snott runt här som ett litet skållat troll, mormor är här o passar busan.
    Jag har tvättat o hängt 4 maskiner tvätt, bakat två tårtor, storhandlat, städat tvättstuga, kök och båda badrummen. Gjort kryddningen till currygrytan i morgon.
    Fått ett rejält plåtskåp till mina krukor o planteringsgrajor i vårt minihus (lyxfriggeboden), möblerat om o flyttat in i det....ja....jag har säkert hunnit med ngt annat osså....men det är allt jag kommer ihåg nu.!

Riktigt produktiv dag

Nu ska loppan i säng o jag ska avnjuta ett rejält glas rödtjut o snacka med mamma!

på er allihopa!
    Wow! Vilken dag!

Blir lite avis, har så mycket jag vill göra men när kvällarna och helgen kommer är det bara att prioritera bort allt annat än att sova, tvätta, dammsuga av det värsta och att fylla på förråden. Det är så himla tråkigt men vi orkar verkligen ingenting just nu.

Hoppas kvällen med mamsen blev härlig!
  • ingenjörsbruden

Lanovia: Du gör alldeles rätt i att ta det lugnt! Var rädd om dig! Men håller med dig....det kryper i kroppen när man inte kan eller får hjälpa till!

Leksi: Var sak har sin tid. SOVA måste man annars haverera allt! Var rädd om dig o jag hoppas att förkylningen släpper snabbt!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård