• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Ingis: Fy FAN vad du är berättigad till att vara (Soldemor, scrolla neråt nu) satans, jävla, helvetes FÖRBANNAD!!!!!!! På din karl!!!!! *eldar också upp mig*.

Känner igen en hel del där... Men hos mig är det så ALLTID i princip.

Njae, jag fortsätter vara hemlig ett tag. Vill inte skriva här om det. Iofs så var det inget farligt med det, men ändå...

• Villemoa

Ingis: håller med Flamman; du har all rätt att vara SATANS, HELVETES, JÄVLA LESS på karlsloken!!! Jävlar vad sur jag blev när jag läste!! Demon  *morr, morr, morr*

Fru sy: vet tyvärr ingen bärsjal att rekommendera, har ingen sån. Jag kör med Baby Björn istället.

Flamman: låter väldigt spännande med din hemlis! Inboxa oss istället vettja Men bara om du vill förstås!

Leksi: tycker ni förtjänar att inte göra ett skit nästa helg

Komsi, komsi bebisarna!

• muggles
    lanovia 08 skrev 2011-05-07 10:56:32 följande:
    Ninnis hoppas du får det bra på kursen. :Är det första tillfälllet? Jag tyckte profylax var kanon. Hoppas det hjälper dig/er också när det är dags.
    Jag håller med! Glöm inte att du behöver öva inför förlossningen Ninnnis (om du verkligen ska ha nytta av det alltså). Jag var öppen nästan 7cm när jag kom in till fl och skulle föda Moa, helt övertygad om att jag klarade det mha profylax och TENS-apparaten.

Lanovia: vad är förresten Novalucol bra för, halsbränna eller?

Själv är jag sömnlös som vanligt... Inga bebisar här, de tycker tydligen om sin lilla etta med kokvrå...
  • muggles

Fru Sy: vi hade ingen bärsjal till Moa så jag är ingen expert men jag har hört kommentarer om att en bärsele håller längre i tid än en bärsjal(?). Ergo Baby ska vara bra har jag hört. Vi fick låna en Baby Björn att pröva med och det var tur för Moa hatade den, så skönt att slippa lägga en massa pengar på det... Pröva gärna först om du har möjlighet är mitt råd (inte bara i affären utan gärna ngn längre stund om du tex kan låna av en kompis el så).

Ingis: men hur blev det sådär orättvist mellan er då? Att du både lämnar och hämtar och tar alla nätter - näe det låter inte bra. Det är väl hans barn också??? El är friggeboden viktigare än ert barn (jag menar, tycker han det?)? Jädra onödig kommentar om maten förresten. Jag menar, planera själv då om du är så himla bra - hade jag sagt. Jädrars vad sur jag hade blivit!

• Hvidbrud

Ingis: in med plyshsoffan i groggs Oden så kan han stanna där! Karslok! Han borde ju ha lärt sig av sina egna misstag förra gången, med hussnickeriet, att det inte går att ha en så sne arbetsfördelning, bara för att han vill prioritera! Grrrr!

Ingen baby här heller, bara en tung mage som käns som om den håller på att krackelera!

• Hvidbrud

Fru sy: vi har en sån här: www.mammashop.se/tricot-slen-lang-elastisk-barsjal-rosa-babylonia.html (men i vinröd) jätte nöjd med den, men anväde den inte så mycket. Räknar med att använda den konstant när Elvis väljer att titta ut, för vi har valt att inte köpa dubbelvagn utan bär honom i selen när lilla e är i sin vagn och ståbräda till lilla e när Elvis är i vagnen, eller var sin (vars en? Lär mig aldrig, svenskläraren-hjälp!) om vi är båda två. Sån är tanken, så får vi se hur det går i praktiken! Som det ser ut nu, gillar han ju att bra nära. He he.

Bm idag. Lämna böcker på biblioteket kanske låna några till och sova. Det är min plan för dagen. Jo, sy ihop amningskudden som jag sprätte upp för att fylla på igår. Med min sk älskade symaskin som är känsligare än än mig med PMS. Dvs att den la ner all funktion utan anledning bra vid aningen av lite stress... Men idag är det jAG som bestämmer, inte maskinens nyckfulla temprament!

• Ninnnis

God morgon!

Inga bebbar än förstår jag?

Flamman, kramar och styrka till dig när iskalla maken kommer hem. Jag blev också sjukt nyfiken men förstår om du inte vill skriva om det här.

Ingis,                Nu får han skärpa sig! Fattar han om du pratar allvar med honom, eller är det guldfiskminne som ställer till det?

• Ninnnis

Profylaxkursen var jättebra! Det är samma företag (och samma barnmorska som är instruktör) som arrangerar vattenjympan jag går på, så jag har redan fått en del profylaxandning och avslappning där, men maken ville gärna gå den här kursen. Det var super att gå tillsammans, och det var mycket prat om känslor inför förlossningen, hur förlossningen går till, mental träning etc. Vi tyckte båda det kändes jättebra och vi är riktigt laddade inför förlossningen

I övrigt har vi varit ute så mycket som möjligt, promenerat vid havet, grillat och myst. Bra helg, helt enkelt!

Maken åker till Tyskland idag och kommer hem på fredag. Till skillnad från när han veckopendlade så känns det nu helt ok att han är borta. Nu  är han ju hemma resten av tiden så då kan jag passa på att njuta av min egentid. Innan hade jag alldeles för mycket egentid, då var det liksom inte kul längre. Nu har jag ju vovven hemma också så jag är inte helt ensam  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård