• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi
    Fru E skrev 2011-05-06 14:21:24 följande:
    Leksi-du kan ta vilket recept på Brownies som du vill och göra i springform jag har gjort med både hallon, jordgubb, vit choklad, passionsfrukt, lingonmousse.
    Om du vill göra det enkelt så tar du Ekströms passionsfruktsmousse på påse och blandar ner färsk passionsfrukt och vips har du en perfekt fyllning.

Denna botten har jag testat men går med vilken som:

www.ica.se/Recept/midsommartarta-625063/
    Mmmhmmm... låter väldigt gott!
    Men då har man bara en botten alltså och så massa mousse uppepå? Är det svårt att få moussen tillräckligt stel så att det inte bara blir pannkaka när man tar bort formen? Och då funderar jag alltså på att göra passionsfruktsvarianten... Det andra lät lite för avancerat... Hur mycket mousse går det åt tror du?
    Vad skulle du garnera en sån tårta med?

Haha, shit vad jag frågar. Du behöver inte svara om du inte orkar!
  • Villemoa

Ego:

Har ikväll upptäckt Ellies allra första risgryn Inte för inte som hon har velat äta upp sin hand senaste två månaderna och att hon de sista två veckorna har bajsat järnet Kan ju ha att göra med också att hon börjat äta riktig mat

Hon är tidigare än sin syster, Moa fick inte sin första tand förrän hon var en 7-8 månader. Nu kommer det nog gå fort!

Ha en trevlig fredagskväll!

• Norrskensflamman

Hej... Landar efter intensiva dagar på konferens på annan ort.
    Är helt slut, men känner mig ändå nöjd och fylld med ny god energi. Har umgåtts med härliga, vänliga, roliga, smarta, intressanta människor, varit på SPA, ätit god mat,druckit gott. Vi har haft roliga tävlingar, teambildande aktiviteter och intressanta grupparbeten.

Äsch, dejten blev ju inte av eftersom jag var tvungen att åka iväg på onsdagkväll med jobbet.
    Men det gjorde ingenting alls. På konferansen var vi 32 pers varav 5 kvinnor, så jag led inte brist på dejter om man säger så   Och klänningen blev en smashing hit. Fick väldigt mycket fin feedback, både från kvinnor och män

Jag har mått så bra så jag känner att detta lever jag länge på!

Nu är jag hemma hos mina sötingar och nu ska jag gå och snusa på dem och ha fredagsmys.

Ta hand om er!

• lanovia 08

Hvidis, den låter vänta på sig den lille. BF idag eller hur?
    Jobbigt med din pappa, fick ni tag på medicinen?

Flamman härligt med uppmärksamhet. Och skönt med lugn och ro på hemmaplan.

Villemoa spännande med första tanden.

• lanovia 08

Fru E skickar stora kramen. Du behöver inte hålla dig härifrån.

• lanovia 08

Här har vi just nu jobbiga nätter, inatt var vi vakna 3h. Skruttan har haft feber i 3 dagar, hög sådan men annars pigg och glad. Igår upptäckte vi att hon var väldigt svullen där hörntänderna skall upp. Så feber och ond mun gör inte att hon sover bra just nu. Förmodligen är det väl tänderna som ger febern. Nu är mamma ute och går med henne. Pappa och maken fyller igen vallgraven på framsidan och jag tänkte städa huset. Tråkigt när solen skiner, men vi MÅSTE verkligen. Har precis svalt en Novalucol, guds gåva till de gravida, så nu får jag snällt komma igång.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård