• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

E: ja varför kunde inte naturen varit mer rättvis - gett dig ett barn och mig ett?! Det hade väl varit mkt bättre? Iofs vill jag ju nu ha mina två såklart för att jag vant mig vid tanken, men tvillinggraviditet är eg inget att rekommendera...

• Ninnnis
    Fru E skrev 2011-05-06 09:29:34 följande:
    Ninnis- har kommit ur den värsta svackan, ska bara komma på hur vi kommer tillbaka helt. Vet vad jag vill förändra/göra men har inte riktigt ork till det vilket även speglar mina inlägg till tråden, dvs att de varit nästen obefintliga nu
    "Gillar" inte att klaga så har inte skrivit så mycket om det
    Gumman, du får klaga så mycket du vill! Vi vill gärna få lov att stötta dig. That´s what friends are for, vet du 

*kramar igen*
  • Ninnnis

Väldigt ego:

Jag fick komplimanger av vår massör för att min kropp "fortfarande" är så fin (då menar hon inte utseendemässigt utan mer muskulärt/funktionellt). Det påminde mig än en gång om hur tacksam jag är över att jag har mått så bra under hela graviditeten och har kunnat hålla igång med träningen.

Jag förstår att det blir tyngre och jobbigare (skickar en extra tanke till Muggles och Hvidis...), men att jag har fått må så bra i åtminstone sju månader är jag glad över. 

• muggles

Ninnnis: det behöver inte bli så tungt på slutet för dig. Nnär jag väntade Moa (som föddes v40+2) så var jag väldigt rörlig och smidig på slutet. Mina kompisar sa att bakifrån syntes det inte att jag var gravid, det var bara den där kulan på magen Jag hade en väldigt lätt graviditet med Moa, och det verkar du också ha. Visst, lite värre blir det mot slutet men förmodligen ingen drastisk ändring om du mått så här bra så här länge.

• muggles

E: hellre att du klagar och hänger här än att du håller dig borta. Men jag förstår känslan precis; man vill inte klaga utan drar sig hellre undan (precis så har jag känt den senaste veckan). Vad är det du känner att du vill ändra på (som du skrev om innan), om du vill avslöja?

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-05-06 10:38:19 följande:
    Ninnnis: det behöver inte bli så tungt på slutet för dig. Nnär jag väntade Moa (som föddes v40+2) så var jag väldigt rörlig och smidig på slutet. Mina kompisar sa att bakifrån syntes det inte att jag var gravid, det var bara den där kulan på magen Jag hade en väldigt lätt graviditet med Moa, och det verkar du också ha. Visst, lite värre blir det mot slutet men förmodligen ingen drastisk ändring om du mått så här bra så här länge.
    Det låter bra!
  • Leksi

Gud vad skönt med massage Ninnis! Och härligt att du mår så bra!

Muggles, underbart med sömn!

Hörrni, jag behöver hjälp med en sak. Är det någon som har tips på en enkel, god tårta som passar till 1-års kalas? Vi ska ju ha ett kalas till i helgen tillsammans med min syster som också fyller år. Hon ska göra en chokladtårta så det ska helst vara något utan choklad. På kalaset i söndags gjorde jag klassiska gräddtårtor med sockerkaksbottnar (köpta!) så det skulle vara kul att göra något annat. Tips emottages tacksamt. {#emotions_dlg.flower}

• Villemoa

Mugglan: vad skönt att du fått sova någorlunda så att du är rätt utvilad ändå! *lockar Ada & Beda att komma snart*

Fru E: klaga på du! Men jag förstår samtidigt att det också kan vara jobbigt. Många kramar till dig!

Ninnis: vad skönt att du har fått må bra under din graviditet! Med Moa hade jag ju grym foglossning och var sjukskriven 2½ månad innan hon föddes. Jag var så tacksam över att jag endast hade gått upp 8 kg, tyckte det var tungt som det var. Med Ellie mådde jag ju så himla illa de fyra första månaderna och hade lindrigare foglossning och så var det vändningsförsöket och allt. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag inte haft så lätta graviditeter men vad gör väl det när jag har världens sötaste flickor!

Hvidis: nej vad trist med blodpropp! Tänk att de ska vara så himla envisa de där föräldrarna, att de inte förstår sitt eget bästa ibland. Hur är det med honom idag?

Ja Flamman, hur gick dejten??

Blommis: hur var mötet med handläggaren igår?

• Fru E

Leksi-tårta till barn eller vuxna?
    Antar att den ska gå snabbt?
    Marängbottnar, banan, kolasås/chokladsås, grädde/mousse på påse som fyllning. Går att förbereda och stoppa i frysen, bara att ta fram en stund innan.
    Mer vuxensmak browniebotten och sedan ett lager mousse på det, utmärkt även den att frysa.

Ninnis-vet att jag "får" klaga men känner mig som en trasig skiva som hakat upp sig eftersom det handlar om samma saker om och om igen.

Mugglan-handlar generellt om att fixa rutiner hemma tex städ/mat schema som vi pratat om men inte satt igång, komma igång med träning igen (svårt när jag inte kan gå på alla pass jag vill pga ryggen och styrketräning är bra men inget som får mig att hurra och gör att jag dras till gymmet som pass), börja äta bättre (slarvar lätt när jag är ensam hemma), få iväg mig och maken på små aktiviteter etc

• Ninnnis
    Fru E skrev 2011-05-06 11:17:46 följande:
    Ninnis-vet att jag "får" klaga men känner mig som en trasig skiva som hakat upp sig eftersom det handlar om samma saker om och om igen.
    Jag känner igen det där. Men det är fortfarande ok! Man får kräka av sig om samma sak om och om igen. Det har jag själv gjort.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård