• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Leksi skrev 2011-05-06 11:06:20 följande:
    Hörrni, jag behöver hjälp med en sak. Är det någon som har tips på en enkel, god tårta som passar till 1-års kalas? Vi ska ju ha ett kalas till i helgen tillsammans med min syster som också fyller år. Hon ska göra en chokladtårta så det ska helst vara något utan choklad. På kalaset i söndags gjorde jag klassiska gräddtårtor med sockerkaksbottnar (köpta!) så det skulle vara kul att göra något annat. Tips emottages tacksamt. {#emotions_dlg.flower}
    Den här gjorde jag för ett tag sedan, den var enkel och jättegod. Visserligen är det lite choklad i, men det kanske går bra ändå.

http://www.ica.se/Recept/marangtarta-med-mjolkchokladtryffel-hallongradde-och-farska-jordgubbar-674047/
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-05-06 11:17:46 följande:
    Leksi-tårta till barn eller vuxna?
    Antar att den ska gå snabbt?
    Marängbottnar, banan, kolasås/chokladsås, grädde/mousse på påse som fyllning. Går att förbereda och stoppa i frysen, bara att ta fram en stund innan.
    Det lät också jättegott! Börjar nog bli lunchdags känner jag... *dreggel*
  • Hvidbrud

Villemoa: har precis hälsat på pappa och hämtat medicinen. Tyvärr var sprutorna slut överallt i närheten men den snälla apotekaren lyckades lokalisera ett apotek som hade hemma, så dit får jah skocka gubben när han kommer hem! Så stort är Malmö inte heller. Pappa ska inte ta den förrän kö 20, så det är ingen brådska. Han var vid gott mod iallafall och det är ju skönt!

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-06 11:52:56 följande:
    Villemoa: har precis hälsat på pappa och hämtat medicinen. Tyvärr var sprutorna slut överallt i närheten men den snälla apotekaren lyckades lokalisera ett apotek som hade hemma, så dit får jah skocka gubben när han kommer hem! Så stort är Malmö inte heller. Pappa ska inte ta den förrän kö 20, så det är ingen brådska. Han var vid gott mod iallafall och det är ju skönt!
    Säg till om maken inte hittar sprutorna, då kanske jag kan hjälpa till? Jag ska träna (vid Heleneholm/Mobilia) till kl.17.30, efter det kan jag jaga sprutor med bil i Malmö med omnejd om det behövs!
  • Soldemor

*Skickar stor och varm kram till Fru E*

Vi är här för att lyssna på upphakade skivor, bara så att du vet! Vi blir glada bara av att få se din gröna plupp, så det så!

Sitter och väntar på häftklamrar till kopieringsmaskinen, så att jag kan börja göra mina 700 agendor till i morgon. Trodde att jag skulle sluta tidigt, ha ha...

Hördu Ninnis som är i Malmö, såg att det skulle bli utförsäljning av ekologiska och färgglada barn- och damkläder i Frihamnen i Malmö i dag och i morgon, Blingo hette företaget. Kanske kan vara något?

Ville åka dit själv, men får nog tillbringa fredagkvällen vid kopieringsmaskinen.

Fick förresten jättefin present av ena konfirmandgruppen, en vacker burk med katter på och inuti burken låg en porslinsmugg med samma motiv - olch i muggen låg fin choklad från en lokal pralinist, choklad med granatäppöe i. Det var liksom en perfekt present till mig, gullungar.  Funderar på att adoptera dem, skall visst vara några slott till salu i trakterna här, hm. Fast när det är körkortsdags så lämnar jag tillbaka dem till föräldrarna!

Förutom på klamrar så väntar jag på en ny dator (tjoho!) som skall komma hit efter lunch. Den här jag har nu, hänger sig och håller på. Vissa dagar får jag starta om den hela tiden.

• Leksi

Tack för tårttips!

Fru E, tårtan är mest till vuxna men jag vill att A ska kunna smaka också och så kommer det en 4-åring.
    Nej jag är inte så avancerad av mig... Gillar att baka cheescake och sånt men det känns inte riktigt som det passar.
    Hur gör man browniebotten? Vilka smakkombinationer skulle du rekommendera då?

Ninnis, åh det låter supersmarrigt! Tungan ute Jag kanske kan kuppa in lite choklad jag också! Alla gillar väl choklad?!

• Fru E

Leksi-du kan ta vilket recept på Brownies som du vill och göra i springform jag har gjort med både hallon, jordgubb, vit choklad, passionsfrukt, lingonmousse.
    Om du vill göra det enkelt så tar du Ekströms passionsfruktsmousse på påse och blandar ner färsk passionsfrukt och vips har du en perfekt fyllning.

Denna botten har jag testat men går med vilken som:

www.ica.se/Recept/midsommartarta-625063/

• Hvidbrud

Ninnis, finaste finaste du! Blir helt rörd till tårar! Vi har fått lagt undan ett paket vid kronprinsen, så det borde lösa sig! Men tusen tusen tack för att du erbjuder din hjälp

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-06 14:34:54 följande:
    Ninnis, finaste finaste du! Blir helt rörd till tårar! Vi har fått lagt undan ett paket vid kronprinsen, så det borde lösa sig! Men tusen tusen tack för att du erbjuder din hjälp
    Fattas bara!  Vad bra att det verkar lösa sig. Annars kan du väl messa mig så hjälper jag er. Det är ju ganska viktiga grejer...
  • Ninnnis
    Soldemor skrev 2011-05-06 12:58:49 följande:
    Hördu Ninnis som är i Malmö, såg att det skulle bli utförsäljning av ekologiska och färgglada barn- och damkläder i Frihamnen i Malmö i dag och i morgon, Blingo hette företaget. Kanske kan vara något?
    Tack för tipset, det ska jag försöka kolla in.

Vi ska på profylaxkurs lördag och söndag samt fixa lite i barnrummet så det kanske kan hinnas med.

Nu ska jag köra och träna. Ha en trevlig eftermiddag allihop!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård