• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Ingis, ja vi har fått sova två sköna nätter nu. Febern släppte efter tre dagar och med det började hon sova normalt igen.
    Så det var kanske (?) inte tänderna som gav febern utan en 3dagars.

• ingenjörsbruden

Maken fyller år i morgon.....hur nellad är jag på att fixa en mysig dag med god mat o present?
    Har inte kommit på ngn present.....eller....kanman slå in en fet smäll?! Eller en sådan där tecknad klubba som följer efter o pangar honom i huvudet var 5e sek eller så..... *moahahahahaha*

Nä men han ska få ett egenskrivet presentkort på en spa-dag tillsammans med sin fru.....för det behöver hon

Nu ska jag gå o nanna...känner mig helt färdig....puss o kram...skumbanan!

• lanovia 08

Hvidis skönt att du håller dig under 100. Skönt för självkänslan. Låter som en riktigt god middag.

• ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-05-09 20:14:22 följande:
    Ingis, ja vi har fått sova två sköna nätter nu. Febern släppte efter tre dagar och med det började hon sova normalt igen.
    Så det var kanske (?) inte tänderna som gav febern utan en 3dagars.
    Fast.....brukar de inte bli prickiga av 3dagars?

Jag har tappat räknignen på busans alla korta 2-3 dagars pass med oförklarlig feber....baciller som ska övervinnas bara..... men det skulle mkt väl kunna vara tänder som gjort ett växt ryck..... nåja...huvudsaken att ni fått sova lite ordentligt osså!
  • Hvidbrud

Så skönt med sömn Lanovia!

maken har boat ordentligt här hemm, skurat golv och putsat fönster och allt! Finns inget kvar till mig.. (hehe ) dansa har jag prövat, gick jättelångt idag och sprang igår. ( sprang.... He he, jag försökte springa iallafall, fy vad komiskt det såg ut! - mumintrollet flyr dalen, typ)

• lanovia 08

Låter som en bra present Ingis. Lite lagom ego får man vara ibland.
    Kanske skall fixa en sådan där låda som när man öppnar den flyger en röd boxhandske upp rakt i nyllet?

• Hvidbrud

Låter som en bra pressent Ingis! Till dig själv iallafall. Han får vara glad för att han får något iallafall.... Smockan var ju ganska rolig ide! Fniss! Hoppas att det blir en ok dag för er båda...
    Min loppa vill inte sova, hon ligger och sjunger där inne i sängen för sin pappa...Lanovia: det får GÄRNA bli i natt! Hoppas att du har rätt!

• Hvidbrud

God morgon! Ingen baby har tittat ut inatt. Bara en stor tjej som ville vakna kl 5... Zzzzz... När kommer du lille vän?

• Daa

Det var väldigt vad bebisarna var envisa då! *lockar vidare*

Hvidis: skönt att det gick bra hos bm.

Muggles, hur mår du idag? Känner med dig och hoppas att Ada och Beda snart tycker att det får vara nog med tillvaron i ettan.

Ingis: men för arbetsfördelningen! Hoppas dagen blir bra. Det låter fint med det där presentkortet.

Få se, vad mer var det... *funderar*

Parvlarna har äntligen fått varsin säng, några veckor senare än vad vi tänkte. Det verkar ha varit ett lyft i deras tillvaro: de vaknar betydligt mer sällan och sover båda med armarna så utbredda som de bara kan. (vi som trodde att de skulle sakna varandras sällskap "Bäst vi testar under en helg först, ifall de sover mindre" )
    Möbleringen i vårt sovrum ser inte klok ut, men det är ju för en begränsad tid.

Vi har bett våra föräldrar att bjuda in sina syskon till dopet. Min käre far har missförstått (och det är inte första gången) och har även bjudit in kusiner med familj. Alltså riskerar dopet att bli en Stor Grej. Det var inte det vi ville i första hand. Känner mig inte jättepeppad just nu, men det blir väl bättre senare.
    Det skulle kännas ännu lite bättre ifall jag visste att jag har något snyggt att ta på mig (Ytligt? Ja, men jag ska ju stå inför en massa människor en lång stund och vara med på massa bilder.).

• Daa
    lanovia 08 skrev 2011-05-09 10:24:30 följande:
    Jadu, det är frågan jag knappt har vågat ställa mig själv ännu. Är livrädd för att upptäcka att jag är lika rädd igen. Men samtidigt tyckte jag ju att förlossningen med skruttan var "enkel" och hade lätt gjort om det med en gång om det hade varit så.
    Men det var ju den förlossningen, vad är det som säger att Krabaten vill komma ut lika lätt. Eller det som skrämmer mig är ju att andra gången oftast går fortare. Jag tyckte mina 10h var lagom för att hänga med, mycket snabbare vill jag knappt vara med om. Tänker på de ungar som flyger ut på 1-2h.
    Men jag fokuserar på att hålla fast vid mina positiva minnen.
    Bra fokus, lanovia! *peppar*
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård