• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-11 09:50:45 följande:
    Usch Ninnis, det är inte roligt med ont! Vaddå viktuppgång om jag får vara lite självbitter och sarkastisk, hojta när du är 27+, då får du mitt medlidande . Men belastningen är ju anorlunda vid grav, man kan ju inte gå likadant som innan så klart att knät ta lite stryk. Så jo mitt medlidande har du! Kram!
    Nej 5 kg är ju egentligen inte så mycket, men det är toppnotering för mig

Det är en av anledningarna att jag har försökt hålla igång med träning och motion, för att jag befarar att mitt trasiga knä skulle ta permanent skada av alltför många extra kilon. Tack och lov har jag mått så bra att jag har kunnat röra mig som jag vill, men det är klart att kroppen förändras och jag blir mer begränsad.

Hur har du det nu? Har du ont? Är det tungt och jobbigt? Du har definitivt mitt medlidande! 
  • Hvidbrud

Äh, jag har vant mig.... men, guuud så skönt det ska bli att kunna vända sig i sängen utan att vakna och att kunna gå i trappor igen och gå lite längre promenader! Och leka vilda lekar med lilla e! Det saknar jag, att kunna jaga henne och kasta runt med henne! Hon får ju knapt plats i mitt knä längre . Det är ju en övergående smärta som ger något underbart i slutändan, så det är lätt att ta, men nä, övervikt önskar jag inte min värsta ovän! Det försvinner förhoppningsvis fort igen! (hoppas hoppas hoppas!)

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-11 10:15:50 följande:
    Äh, jag har vant mig.... men, guuud så skönt det ska bli att kunna vända sig i sängen utan att vakna och att kunna gå i trappor igen och gå lite längre promenader! Och leka vilda lekar med lilla e! Det saknar jag, att kunna jaga henne och kasta runt med henne! Hon får ju knapt plats i mitt knä längre . Det är ju en övergående smärta som ger något underbart i slutändan, så det är lätt att ta, men nä, övervikt önskar jag inte min värsta ovän! Det försvinner förhoppningsvis fort igen! (hoppas hoppas hoppas!)
    Jag förstår att det är jobbigt, vännen. Förhoppningsvis försvinner det imorgon!

Löser det sig med E nu när din pappa är hemma eller är han för sjuk för att passa henne?
  • Villemoa

Fru sy: vilken fin förlossningsberättelse, tack så hjärtligt för att du delar med dig! Fick torka tårarna både en och två gånger efter att jag läst klart och jag kände igen mig i det där med att huvudet åkte in igen efter varje krystvärk och att jag hela tiden frågade "är hon ute nu, är hon ute?"

Du är verkligen beundransvärd som fixade hela jobbiga graviditeten och sen födde Orvar så galant!

• Villemoa

Bruttan: men fy för sjukdomar! Håller med Ninnis och Hvidis i att du borde ta det lite lugnare så du blir helt frisk! i massor

• Villemoa

Flamman: det gör så ONT i mig när jag läser hur maken behandlar dig!! Sen blir jag så jäkla FÖRBANNAD också Demon  Han vill inte leva med dig men han vill heller inte flytta, men hur ska han ha det egentligen?! Det vet han väl inte själv antar jag men han behöver ju inte plåga dig på det sättet för det. Många, många kramar till dig!

Hvidis: det gjorde ONT att läsa om hur du också haft det!! BRA att du kunde ta dig ur det!!

• Norrskensflamman

Hej svejs!
    Roligt att se Bruttan kika in här
    Var är Blomman då ? *tittar mig omkring*

Inga fler bebisar ännu. Eller hur är det, Mugglan

Fru Sy, TACK för att du delar med dig av din förlossning! Jättefint skrivet, man blir rörd. Och så bra jobbat av dig, efter en så jobbig graviditet

Ja hörni, det gäller att vara mentalt stark. Igår när jag återigen påpekade att jag tycker han ska flytta snarast. vart skiter jag i, fast till månen (ja, jag sa ju inte riktigt så men andemeningen var så iaf). Då började han tjafsa. Han vill att jag ska lösa ut honom ur huset UTAN att dra av den inte alltför obetydliga kontantinsats jag lade när vi köpte huset (han lade noll spänn).  Vi var inte gifta vid tillfället då, så det var verkligen mina pengar. Så nu blir det väl till att anlita advokat, vilket varken han eller jag har råd med. Och är det så att han har rätt, att jag inte på något sätt får tillgodoräkna mig min kontantinsats, ja då har jag inte råd att lösa ut honom och bo kvar. Så då splittras inte bara flickornas familj utan de rycks upp från sitt trygga hem som de älskar också

Jag behöll iaf lugnet. Vilket retar honom. Så sen fick jag höra följande komplimanger, serverade på rad inom loppet av 20 minuter:
     "Hörru, du har gått upp i vikt, du har fått större röv. Bara så du vet"
    "Hur fan ser du ut i håret när du klippt dig. Jag tycker inte alls om din nya frisyr, du ser inte klok ut. Tjock på nåt vis"
    "Bara så du vet så börjar du bli gammal nu... kommer bli svårt för dig att hitta nån karl som står ut med dig"

Jag bara log sockersött...

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-05-11 14:32:22 följande:
    Hej svejs!
    Roligt att se Bruttan kika in här
    Var är Blomman då ? *tittar mig omkring*

Inga fler bebisar ännu. Eller hur är det, Mugglan

Fru Sy, TACK för att du delar med dig av din förlossning! Jättefint skrivet, man blir rörd. Och så bra jobbat av dig, efter en så jobbig graviditet

Ja hörni, det gäller att vara mentalt stark. Igår när jag återigen påpekade att jag tycker han ska flytta snarast. vart skiter jag i, fast till månen (ja, jag sa ju inte riktigt så men andemeningen var så iaf). Då började han tjafsa. Han vill att jag ska lösa ut honom ur huset UTAN att dra av den inte alltför obetydliga kontantinsats jag lade när vi köpte huset (han lade noll spänn).  Vi var inte gifta vid tillfället då, så det var verkligen mina pengar. Så nu blir det väl till att anlita advokat, vilket varken han eller jag har råd med. Och är det så att han har rätt, att jag inte på något sätt får tillgodoräkna mig min kontantinsats, ja då har jag inte råd att lösa ut honom och bo kvar. Så då splittras inte bara flickornas familj utan de rycks upp från sitt trygga hem som de älskar också

Jag behöll iaf lugnet. Vilket retar honom. Så sen fick jag höra följande komplimanger, serverade på rad inom loppet av 20 minuter:
     "Hörru, du har gått upp i vikt, du har fått större röv. Bara så du vet"
    "Hur fan ser du ut i håret när du klippt dig. Jag tycker inte alls om din nya frisyr, du ser inte klok ut. Tjock på nåt vis"
    "Bara så du vet så börjar du bli gammal nu... kommer bli svårt för dig att hitta nån karl som står ut med dig"

Jag bara log sockersött...
    Ahmen o ta o far åt pipsvängen jävla karlslok!
    Djupt imponerad över att du behöll lugnet trots kommentarer.
    Dina pengar är dina pengar.....du är på rätt spår men bodelning är inte lätt...
    *BAMSEKRAM
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård