• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Flamman: Håller med Hvidis, helt och hållet

(jo, jag scrollade innan, klarar inte såå måga fula ord på en gångDemon

Konfirmerade mina 26 konfirmander i lördags och haft två sköna lediga dagar med kattpromenader i skogen, påbörjat projekt få böcker i bokhylla (det tar tid) och varit och gjort av med pengar, då en av Kapp-Ahl-butikerna i Lund skall stänga. Det var 50% på allt! Skoj, gillar mycket av deras kläder. Samtidigt hör jag makens röst i huvudet: "Tänk på vad som finns i Italien!"  Jo, jag tänker och planerar för lätt väska med ner.

• ingenjörsbruden
    Daa skrev 2011-05-10 07:25:14 följande:
    Där tog kaffet slut.
    Och där vaknade Axel. Trött och ganska nöjd än så länge. Men det betyder att det är dags att börja göra klart inför matning.

Många kramar och en hel massa ar
    Så härligt att höra att allt är bra med er!
    Va snopen jag blev....trodde osså de sov bäst tillsammans! Men det är ju klart att man sover mkt bättre om man inte har sitt syskon viftandes eller hojtandes intill sig!
    Asch...möblering....
  • ingenjörsbruden

Leksi: Tror det var du som frågade.....nåja...vi firade makens födelsedag i helgen, Makens föräldrar o bror med familj samt en farbror med fru var här o åt. Lugnt o stilla! PRovade göra en marängtårta a la LCHF....nja.....kokosbotten blev god....kan nog bli kanon i cheesecake....o fyllningen var osså god...grädde o bär....marängen smakade.....ingenting......men smakade iallfall inte räligt...

Idag blir det avocado med räkor till förrätt, rostas med kryddsmör (persilja, vitlök och citronskal....rackarns gott), potatiskroketter.....(makens önskan) o så blir det glass till efterrätt....jag är skeptisk

Nu måste jag nog jubbe lit´

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-09 11:38:19 följande:
    Väntar på Bm.... Ninnis: om du vill ta en kopp kaffe på stan innan 15, så får du gärna hojta till!
    Vad synd att jag inte såg det innan jag åkte! Jag var faktiskt på stan då. Vi får ta en kaffe en annan dag
  • Ninnnis

Lanovia, klart du fixar förlossningen minst lika bra den här gången! Pepp pepp och kram kram

Flamman, han har ingen rätt att behandla dig så här. Jag blir så ledsen och ARG

Ingis, din make behöver ett nytt minne i födelsedagspresent Fast spa är trevligare för dig Och tjena vad god kvällens middag lät! *dregglar*

Hvidis, vad fint du skriver till Flamman. Jag önskar att ingen av er hade behövt uppleva det ni har gjort.

Daa, söta parvlarna som sover i egna sängar. Efter att ha trängts i din mage måste det kännas som en ocean av plats med egen spjälsäng  

• Ninnnis

TUL gick bra idag. Mini väger ca. 1994 g och ligger 3 % plus jämfört med sin "ålder". Han ville inte visa ansiktet, men sina ädla delar visade han mer än gärna upp... Jag fick en ansiktsbild där ena ögat och näsan skymtar bakom handen, men fyra tydliga bilder på underredet. Det bådar inte gott inför framtiden 

För tillfället ligger han i säte. Han har fortfarande lite tid att själv vända sig, annars får vi tillsammans med BM ta ställning till vändningsförsök eller snitt. Jag tycker han har legat som han gör nu i någon vecka, så jag vet inte hur troligt det är att han vänder sig rätt på egen hand. Jag som är så himla laddad inför förlossningen vill helst undvika snitt, men om det är vad som krävs för att han ska komma ut välbehållen så får det vara så.

Allt såg i alla fall bra ut och det var så mysigt att se den lille filuren där inne, även om jag inte såg ansiktet så tydligt.

• Hvidbrud

Så härligt Ninnis! 3G mindre än min kille på samma tidspunkt! Och underredesbilder fick vi också i mängder. Och en liten knölig ansiktsbild på näsan...
    Du vet att du kan föda i säte också? I Malmö är det inga problem, det ska bara undersökas ordentligt så att beckenringen och huvudet passar. Det gör de med röntken, vet nye hur du står till att röntka foster, men det har din pappa säkert en ärlig mening om. Om Elvis nu väljer att vilja komma ut det hållet, så får han försöka, tror jag.... Men mini har ju mkt god tid på sig att vända sig. Elvis vände när jag spelade Mozart genom hörlurar som jag satte nere vid blygdbenet, på det sista mjuka stycket och stod i skulderbro, ryggliggandes med böjda knä och upp med bäckenet och ryste/rullade bäckenet i den ställningen. Stot också på alla fyra och sköt rygg och svajade om vart annat tre ggr/dagen. Då fattade han galoppen!

• Hvidbrud

Ingis: slurp! Låter gott! Vad ska ni ha till kroketterna? Steker du avokadon också?
    har pilatesboll som jag sitter mycket på... Och färdknäppen funkar inte heller. Men en ordentlig omgång kan jag varken hitta lusten eller energin till...

M. Kära syster berättade precis att hon gått två veckor över med sin förstfödde... Suck...

• Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2011-05-10 10:05:56 följande:
    Min spontana tanke flamman är: ut med karsloken. Han visar ju överhuvudtaget ingen respekt för dig på något plan. Men det är ju lätt för mig att tänka och tycka, jag delar inte hjärta hem och familj med honom. Fy, vad jag känner för dig fina flamman! Kramar om. Levde fem år i ett förhållande med en man som inte viste vad respekt var heller, psykopat kallar jag honom idag, men oj vad jag inte kunde slita mig från honom. Hjärnan viste ju vad som var fel (ja, det var fel, jätte jätte jätte fel) men mitt hjärta och klitoris kunde inte lösriva sig från honom. Det var otrohet, psykisk och fysisk terror involverat, poliser och kvinnojourer och skyddat boende. Fortfarande har jag mardrömmar om denna mannen (mycket har dykt upp igen med dina berättelser om hur du blir behandlad, även om våra situationer inte kan sammanställas, så rör din mans ohyvs och respektlöshet gamla minnen i mig som gör det så svårt att vara neutral.)
    Jag lyckades till sist att kapa kontakten helt. Men ärren bär jag för alltid på min själ, men mitt hjärta delar jag nu med de som sätter pris på det och jag inte behöver krypa för.

Jag önskar så att du ska få lov att vara glad och nöjd och utvilad och göra de sakerna som gör dig och dina tjejer lyckliga! Att du kan komma hem utan klump i magen och vara i ro. Det önskar jag dig. Och oh, så mycket kärlek!
    Finaste Hvidisen, I've been there too. Och då lovade jag mig själv att aldrig mer utsätta mig för det igen. Nu är jag där lik förbannat. Jag sa åt maken i går att jag vill att han flyttar, men he won't take no for an answer.
    *gråter en skvätt*
    Hvidisen, jag inboxar dig framöver,  när jag samlat kraft. Har så mycket att berätta men kan inte ta det här

Ingis: Tack vännen... Flickorna vaknade som tur var inte, men man vet ändå inte hur mycket de ändå hör i sömnen. T kan mycket väl vakna och ligga tyst och lyssna. Man vet ju aldrig.

Måste jobba!

Kram till alla fina trådisar och tack för all support ♥
  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-10 12:15:51 följande:
    Så härligt Ninnis! 3G mindre än min kille på samma tidspunkt! Och underredesbilder fick vi också i mängder. Och en liten knölig ansiktsbild på näsan...
    Du vet att du kan föda i säte också? I Malmö är det inga problem, det ska bara undersökas ordentligt så att beckenringen och huvudet passar. Det gör de med röntken, vet nye hur du står till att röntka foster, men det har din pappa säkert en ärlig mening om. Om Elvis nu väljer att vilja komma ut det hållet, så får han försöka, tror jag.... Men mini har ju mkt god tid på sig att vända sig. Elvis vände när jag spelade Mozart genom hörlurar som jag satte nere vid blygdbenet, på det sista mjuka stycket och stod i skulderbro, ryggliggandes med böjda knä och upp med bäckenet och ryste/rullade bäckenet i den ställningen. Stot också på alla fyra och sköt rygg och svajade om vart annat tre ggr/dagen. Då fattade han galoppen!
    Tack för tipsen, det ska jag definitivt testa! Att föda i säte kan absolut vara ett alternativ. Jag får testa dina knep och prata med BM vid nästa besök om inte Mini fattar galoppen
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård