• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa
    Ninnnis skrev 2011-05-09 09:14:06 följande:
    Profylaxkursen var jättebra! Det är samma företag (och samma barnmorska som är instruktör) som arrangerar vattenjympan jag går på, så jag har redan fått en del profylaxandning och avslappning där, men maken ville gärna gå den här kursen. Det var super att gå tillsammans, och det var mycket prat om känslor inför förlossningen, hur förlossningen går till, mental träning etc. Vi tyckte båda det kändes jättebra och vi är riktigt laddade inför förlossningen
    Härligt att höra.
  • Daa

Mmm... kaffe...

till ljudet av Axels snarkningar och åsynen av Fälgas äta-i-sömnen-munrörelser.

• Daa

Andbeyond: hur går det för er?

Bruttan: vad händer hos dig i fjällen?

Blommis, hur är det med dig?

Fru E: Behöver skivan upprepas, så är det bara att göra det. Tänker på dig. Många kramar.

• Daa

Där tog kaffet slut.
    Och där vaknade Axel. Trött och ganska nöjd än så länge. Men det betyder att det är dags att börja göra klart inför matning.

Många kramar och en hel massa ar

• Norrskensflamman

Å här har det INTE blivit mycket sömn. Märks vem som kommit hem.
    Hela kvällen förflöt utan att han tog någon notis om mig. Jag antog att han är trött efter resan och tänkte att vi får väl prata imorgon kväll då.
    Kl 23 går jag och lägger mig. Hör hur han rumsterar på (vi sover på olika våningsplan), vandrar... suckar... smäller i dörrar osv. Precis när jag somnat in börjar han ropa på mig. Att vi måste prata. Hur KAN jag bara gå och lägga mig, vi måste ju prata...
    KOmmer in i mitt sovrum, tänder lampan och sen så ska det pratas och härjas fram till kl 3 på natten.
    jag är HELT slut. Och inget bra kom ur detta

• Hvidbrud

Min spontana tanke flamman är: ut med karsloken. Han visar ju överhuvudtaget ingen respekt för dig på något plan. Men det är ju lätt för mig att tänka och tycka, jag delar inte hjärta hem och familj med honom. Fy, vad jag känner för dig fina flamman! Kramar om. Levde fem år i ett förhållande med en man som inte viste vad respekt var heller, psykopat kallar jag honom idag, men oj vad jag inte kunde slita mig från honom. Hjärnan viste ju vad som var fel (ja, det var fel, jätte jätte jätte fel) men mitt hjärta och klitoris kunde inte lösriva sig från honom. Det var otrohet, psykisk och fysisk terror involverat, poliser och kvinnojourer och skyddat boende. Fortfarande har jag mardrömmar om denna mannen (mycket har dykt upp igen med dina berättelser om hur du blir behandlad, även om våra situationer inte kan sammanställas, så rör din mans ohyvs och respektlöshet gamla minnen i mig som gör det så svårt att vara neutral.)
    Jag lyckades till sist att kapa kontakten helt. Men ärren bär jag för alltid på min själ, men mitt hjärta delar jag nu med de som sätter pris på det och jag inte behöver krypa för.

Jag önskar så att du ska få lov att vara glad och nöjd och utvilad och göra de sakerna som gör dig och dina tjejer lyckliga! Att du kan komma hem utan klump i magen och vara i ro. Det önskar jag dig. Och oh, så mycket kärlek!

• ingenjörsbruden

Flamman: *osar svavel ur både mun o öron på mig*   Faaasen så arg jag blir......MORRR
    Det här är inte ok, Flamman.....eller hur?! Så här ska inte du behöva må o anpassa dig efter när HAN känner för att prata.....totalt respektlöst.mot dig och totalt respekt löst mot barnen också....de ska inte behöva ligga o lyssna o höra att pappa härjar o går på......DET mår barnen inget bra av ju....fattar han inte det.......jävla egosvin!

Skriver under på Hvidis önskan om att du får lov att vara glad, nöjd, utvilad och kan göra allt du vill utan att få ont i magen o att töserna ska få lugn o ro! O MKT KÄRLEK!!!!

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-05-10 10:05:56 följande:
    Min spontana tanke flamman är: ut med karsloken. Han visar ju överhuvudtaget ingen respekt för dig på något plan. Men det är ju lätt för mig att tänka och tycka, jag delar inte hjärta hem och familj med honom. Fy, vad jag känner för dig fina flamman! Kramar om. Levde fem år i ett förhållande med en man som inte viste vad respekt var heller, psykopat kallar jag honom idag, men oj vad jag inte kunde slita mig från honom. Hjärnan viste ju vad som var fel (ja, det var fel, jätte jätte jätte fel) men mitt hjärta och klitoris kunde inte lösriva sig från honom. Det var otrohet, psykisk och fysisk terror involverat, poliser och kvinnojourer och skyddat boende. Fortfarande har jag mardrömmar om denna mannen (mycket har dykt upp igen med dina berättelser om hur du blir behandlad, även om våra situationer inte kan sammanställas, så rör din mans ohyvs och respektlöshet gamla minnen i mig som gör det så svårt att vara neutral.)
    Jag lyckades till sist att kapa kontakten helt. Men ärren bär jag för alltid på min själ, men mitt hjärta delar jag nu med de som sätter pris på det och jag inte behöver krypa för.

Jag önskar så att du ska få lov att vara glad och nöjd och utvilad och göra de sakerna som gör dig och dina tjejer lyckliga! Att du kan komma hem utan klump i magen och vara i ro. Det önskar jag dig. Och oh, så mycket kärlek!
    Så fin du skriver, Hvidis. Naket, ärligt o rakt från hjärtat! på dig!
    Skönt att livet idag är så mkt bättre......även om gubbslokarna ibland behöver tillfällig naken vistelse på sydpolen eller förföljande huvudbankande klubba....ibland både ock!
  • ingenjörsbruden

Hvidis: kanske inte ngt igångsättningstips....men yogaboll ska vara bra att sitta på......Men jag tror rätt mkt på färdknäppen....men inte bara donation....livmodern ska jobba för att komma igång....
    *fortsätter att locka o pocka på Elvis o Ada o Beda....komsikomsikomsi små gullegryn*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård