• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Soldemor skrev 2011-05-10 11:04:33 följande:
    Flamman: Håller med Hvidis, helt och hållet

(jo, jag scrollade innan, klarar inte såå måga fula ord på en gångDemon

Konfirmerade mina 26 konfirmander i lördags och haft två sköna lediga dagar med kattpromenader i skogen, påbörjat projekt få böcker i bokhylla (det tar tid) och varit och gjort av med pengar, då en av Kapp-Ahl-butikerna i Lund skall stänga. Det var 50% på allt! Skoj, gillar mycket av deras kläder. Samtidigt hör jag makens röst i huvudet: "Tänk på vad som finns i Italien!"  Jo, jag tänker och planerar för lätt väska med ner.
  • ingenjörsbruden

Ninnis: hahaha vilken kille! Hvidis tips lät spännande.....vill gärna höra rapporter om hur det funkar!

Flammis: *KRAMAR JÄTTEHÅRT*

Hvidis: hehehe nä avocadon delas o så lägger jag en liten klick creme fraisch (34%) o sen räkor över, garnerar med en lite klick stenbitsrom, dill och citronskiva.
    Till kroketterna blir det rostas som jag har tänkt bryna på stekjärnet o sen ugnssteka färdigt till önskad temperatur.'
    Gjorde förresten ett kryddsmör mha matberedaren...orkar inte vispa så mkt.....riktigt smör, lite rött vin, hårdstekt bacon i smulor.....sugna?!

Har hämtat bilen från mekaren.....blev billigare än förväntat.....byte av trasigt relä istället för byte av styrbox! *yes*

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-05-10 13:18:22 följande:
    Gjorde förresten ett kryddsmör mha matberedaren...orkar inte vispa så mkt.....riktigt smör, lite rött vin, hårdstekt bacon i smulor.....sugna?!

Har hämtat bilen från mekaren.....blev billigare än förväntat.....byte av trasigt relä istället för byte av styrbox! *yes*
    Eh, ja! Det lät hur gott som helst.

Gött med billigare bilreparation. Det är sällan detblir en positiv överraskning hos bilmeken...
  • Heloise
    Ninnnis skrev 2011-05-10 12:44:17 följande:
    Tack för tipsen, det ska jag definitivt testa! Att föda i säte kan absolut vara ett alternativ. Jag får testa dina knep och prata med BM vid nästa besök om inte Mini fattar galoppen
    Bästa H föddes Elsa i säte, 1 stygn och allt gick hur bra som helst. De gjorde först vändningsförsök med Elsa som inte lyckades och sedan röntgade de H's bäcken och supersmala H har ett bäcken som en tysk matrona så det var inga som helst problem 
  • Hvidbrud

Slurp! Har nu googlat rostas... Visste inte vad de var, där av min konstiga fråga... Rostade räkor läste jag... Men oj, vad gott! Blir nog avocado och räkor här också ikväll (men jag gillar med majonäs...) Kött nödvändig det igår, men en grillad kyckling och kroketter och en café du Paris sås är väl inte illa? Mot Ica!

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-05-10 13:23:30 följande:
    Bästa H föddes Elsa i säte, 1 stygn och allt gick hur bra som helst. De gjorde först vändningsförsök med Elsa som inte lyckades och sedan röntgade de H's bäcken och supersmala H har ett bäcken som en tysk matrona så det var inga som helst problem 
    Oh, det låter positivt!

Jag är abslout inte främmande för att föda i säte om bäckenet är tillräckligt stort och läkaren säger ok.
  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-10 13:27:28 följande:
    Slurp! Har nu googlat rostas... Visste inte vad de var, där av min konstiga fråga... Rostade räkor läste jag... Men oj, vad gott! Blir nog avocado och räkor här också ikväll (men jag gillar med majonäs...) Kött nödvändig det igår, men en grillad kyckling och kroketter och en café du Paris sås är väl inte illa? Mot Ica!
    Vi brukar grilla rostas, supergott!

Din middag låter inte helt fel heller, Hvidis. Undrar vad jag ska äta för gott i min ensamhet? Grillad kyckling är alltid gott...
  • Ninnnis

Ingen rapport från Muggles?

Och Fru E, du får gärna kräka av dig hur mycket du vill bara du kommer hit!

Jag saknar Blommisen också, men du tittar nog in när du har tid och ork.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård