• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

Oj vad här har skrivits sedan jag var inne sist. Och spännande är det ju oxå, låter som det är riktigt nära för Hvidis nu. Jag provade ju oxå fönsterputsning, var ute och drog ris och eldade men det var tillslut färdknäppen som drog igång det här. Fick massa s-dr efter som inte gav med sig.

Just nu ligger Orvar (kommer kalla honom det här) på min mage och sover, han tar väl igen sig efter natten. Eller egentligen är det nog så att han sov inatt men inte jag och mannen. Orvar ligger och gnyr och har massa ljud för sig i sömnen så jag tror hela tiden att han vaknat, men när jag tänder för att ta upp honom och amma, ja då sover han... hoppas på en natt med bättre sömn inatt.

Imorgon skall Orvar och jag vara själva, mannen börjar jobba. Men det blir en mjukstart själva denna veckan då mamma och pappa kommer på torsdag och så jobbar mannen hemifrån på fredag.

Nu börjar det gnällas här... får återkomma

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-04 05:56:32 följande:
    Fortfarande hemma efter mkt lugn natt...
    Jaså?! Snart så...
  • Ninnnis

Fru Sy, hoppas det går bra för dig och Orvar idag. Skönt med lite mjukstart och avlastning imorgon.

• Ninnnis

Jag har precis varit hos barnmorskan (v.31+2). Allt såg bra ut och jag spelade in hjärtljuden åt maken SF-måttet var 30 cm och hjärtljuden 138. Total viktuppgång 5 kg. 

• Hvidbrud

Vad härligt med bm besök ninnis! 30cm, ja då är det inte att dölja!
    sitter med en kopp kaffe på holandia och väntar på att klockan ska bli tio. Ska köpa en docka till e, när bebisen kommer. Jag och min syster fick var sin när vår bror kom och det var mysigt att leka paralellt med att mamma ammade och bytte osv. E är kanske lite liten, men jag tror att det kommer att funka för henne också.
    sen ska vi köpa något från henne till bebisen också hade jag tänkt, men det får hon följa med på efter dagis.
    Jäklar i min låda vad Elvis rumsterar runt idag! Han försöker nog hitta utvägen, men har inte riktigt förstått att det är neråt inte upp i min diafragma eller ut bakom revbenen i ryggen... Snacka om trångt vändrum!

• Ninnnis

Vilken bra idé med dockan, Hvidis! E kommer att bli världens bästa storasyster till lille Elvis

Ska du köpa dockan på Harmoni Barn? Eftersom du sitter på Hollandia, tänkte jag. Fast det finns ju fler affärer i närheten...

Snart hittar bebben ut, ska du se!

• Hvidbrud

Vet inte... Tänkte traska till triangeln, gillar den leksaksaffären på ovanvåningen (vad är det nu den heter?) och fætter br finns där också... Så, nu går jag! Kram!

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-04 09:59:03 följande:
    Vet inte... Tänkte traska till triangeln, gillar den leksaksaffären på ovanvåningen (vad är det nu den heter?) och fætter br finns där också... Så, nu går jag! Kram!
    Jag gillar Hansa Baby och Hansa Leksaker, kolla där också!

Den på Triangeln har jag nog inte sett. Kram!
  • ingenjörsbruden
    muggles skrev 2011-05-03 15:34:34 följande:
    Förra veckan sa jag att jag skulle storstäda hela huset denna veckan för att få igång det (maken har skött det mesta av hemarbetet så länge jag varit sjukskriven). Men oj vad jag känner mig sugen på att städa - not.
    Städa är överreklamerat...

Ninnis: :-´) va härligt att allt såg bra ut på ul! O va skönt det lät med lite träning o sen grillrester...mums!

Hvidis: Vilken bra idé med en docka! Attans, ingen Elvis. Du kanske behöver rita en karta till honom?
    Hmmmm var har jag hört ngt om att man ska spela musik för bebben så att den söker sig neråt......alla sätt är bra eller?
    Jag gillar osså den barnaffären på triangeln! Den ligger på ovanvåningen och deras sortiment är speciellt, inga farliga färger osv....

Fru sy: Usch ja...fy för lite nattsömn....o man ligger verkligen o lyssnar på bebisen....nu är ju orvar pytteliten.... .....men jag tyckte verkligen det var skönt när busan fick eget rum.....sov MKT bättre när jag inte hörde henne drömma o rumsterera om i sömnen. Kan ni inte turas om att sova i ett sep. rum? Iallafall någon natt....så du får ladda batteriet lite?
    Var rädd om dig o pussa på orvar!

Här är det en blåslampa som jagar en....men jag känner mig asbestklädd.....inget biter på mig idag!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård