• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Så skönt! Ja, man glömmer ju att man vaknar efter ett tag... Och hur de är när de kravlar runt i sängen, kan knapt fatta att jag ska ha en sån liten omobil bebis mycket snart! Min skruttan kom inspringandes med tudden i ena handen och batten i andra (kudde och vatten) och knölade ner sig mellan oss i sängen tio i sex i morse. Oj oj oj vad hon låg och babblade! Hon berättade säkert vad hon drömt om... (i bet it was à plyshsoffa!)

• Daa

Ninnis: tråkigt att maken inte kan vara med på TUL. Hoppas det går att fixa en inspelning på något sätt.

Pah. Nu krånglar datorn. *Ogillar skarpt*

• Hvidbrud

Ja, muggles, det är ju idag de ska komma ut. Det har vi ju bestämt! Komsikomsikomsi!

• Daa

Inspringande! Och babblande! ♥ Kan inte fatta att hon har hunnit bli så stor.
    Gulliga, gulliga lilla skruttan!

• Daa

Jo, förresten. Vi har dop på gång och funderar på en dopsång. Har hittat en endaste enda som handlar om tvillingar, men den känns inte riktigt rätt. Igår hittade vi en som man nog relativt lätt kan göra om till att handla om fler än en, och som vi tycker är fin: http://www.dopguiden.se/musik/vid_din_sida.html

Är det någon som har tips på andra? Det finns många väldigt fina, men de flesta blir svåra att göra om (dvs sjunga "ni" istället för "du" )

• Hvidbrud

Ja, det är inte klokt! Och trotsa och hoppa i soffan och ställa sig i vagnen och busa så mycket som hon bara kan! och hjälpa till att sätta saker på plats och slänga saker i slasken och sjunga sånger. Här går det undan!

• Daa

Nu vaknade Fälga. Hon tittade upp och log, men blicken är väldigt stilla och ögonlocken tunga. Axel snarkar vidare, men då och då sträcker han på sig och de knubbiga små händerna trevar runt en hel del. Det är nog dags att ta plats på madrassen, redo med nappflaskor och kuddar.

Många kramar.
    Hvidis, hoppas att allt flyter på bra och att din plan håller.

• Hvidbrud

Varning: i vått och torrt: slemmig flytning! Kan det vara proppen!!?!?! Hoppas hoppas!

• Norrskensflamman

Hvidis !! Slempropp, slempropp!!! Elvis, rock on, kom igen nu!!!

*hjärtar alla gullungar i tråden, Hvidis lillsnäcka och Axel o Fälga t ex*

Daa: det där minns jag också, astt det bästa för ömmande knöliga, stinna bröst var en bebis som sög frenetiskt. Jag "tvångsmatade" också ibland när de sov Mysigt!!

Jag kunde inte lyssna på musiken till sången, men texten var ju jättefin. Är det solosånger du tänker på eller psalmer?

Fråga Cantaton i Tanttråden, hon har säkert koll!

Alltså det bekymrar mig lite grann att jag och flickorna mår så bra utan pappsen... Klart det är tungt att rodda allt, men det går ändå bra. Jag har så mycket hjälp av kompisar och familj, de ställer upp bättre än vad han gör, eller ja iaf så gör de det utan att sen ge mig dåligt samvete. NI vet, inga sura miner eller "skynda dig" eller "vad länge du varit" eller nåt sånt. Igår var jag på förskolerådet där jag sitter som sekreterare. Jag hade K utlånad på ett håll och T på ett annat. Och det var FÖRSTA gången som jag satt på mötet helt lugnt till det slutade utan att stressa över att jag måste hem fort för annars har jag en sur make därhemma!! Jag visste att flickorna har det bra och att de som de är hos vet att jag kommer när jag är klar. Punkt slut.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård