• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Den här helgen har vi grävt framför huset, måste tjära om muren så makens familj har varit här med spadar. Jag och min onda rygg har varit på insidan väggarna med E och markservicen. Känns nästan lika slitigt att ta hand om barn och föda 8 pers med mat. Idag var tårarna riktigt nära, jag var svintrött och ryggen värkte efter att ha burit på E, och ungen passade på att trotsa något så innibängen.
    Det mindre trevliga är att vi inte hittade några dräneringsrör, så nu måste vi till att prata med Samfäldheten, hade varit trevligt att få fixat det när hålet väl är gjort. Men så fort lär det ju tyvärr inte gå....

• Norrskensflamman

Hej, hej!
    HOppas ni haft en finfin Valborgshelg.
    Jag hade skitkul i fredags, var och  bowlade med jobbet .
    Sen på lördag fick jag en migränanfall som hette duga och var helt utslagen hela dagen.
    Väninnan kom hit och hjälpte till med ungarna och sov även över. Jag blev människa först på kvällen i lördags. Så inge sjunga in våren för mig Men mysigt snack med bästisen. Idag har vi tagit det lugnt. Skönt.
    Och nu är deklarationen godkänd också.
    Kram alla!

• Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-05-01 20:45:09 följande:
    Heloise vad gäller sulky så hade vi precis som Villemoa en paraplysulky med oss. På vissa ställen har ju Fritidsresor så man kan hyra sulky på plats men vi ville hellre ha med oss en egen. Så vi köpte en gammal på Blocket för 350 kr. Tyckte det var bra, då vet vi att hon säkert har en suflett över sig (kan ju vara bra i solen) och priset gör att man kan överleva om något händer under resans gång.

vad gäller bärselar har vi en som heter Ergobaby, den är väldigt skön att bära med. Lite krånglig att få upp henne i själv när man vill ha henne på ryggen.
    Funkar de selar du tittat på att ha henne på ryggen? Kan vara bra om ni vill ha nytta av selen lite längre, för när hon blir lite äldre är det inte säkert att hon vill sitta vänd mot dig på magen.
    Ergo baby har jag också tittat på, huvudstödet verkar superbra på den men den har ett stort minus Jag måste ha extrabälte till den då den bara har typ 110 i höftomfång och jag är ganska precis 115 runt höfterna. Vill inte köpa en sele som jag måste köpa till tjockis-bälten till

Både Manducan och Becon går att ha på rygg och höft, beco gemini kan man dessutom ha framvänd. FGast jag vet att det är big nono att ha framåtvänd men man kan ju ha det hemma på tomten och korta stunder om barnet är kinkigt möjligheten finns iaf. Ska prova H's Beco Butterfly få se om Elise sitter bra i den. Beco butterfly har vansinnigt snygga selar men så j-vla dyra 1795kr Gråter

Om ni har tid över och vill läsa nått intressant så rekommenderar jag "Det blev ett barn" en bok om 9 olika familj med barn som har Down sysndrom, graviditet, förlossning, besked om diagnos, bemötande av sjukvården, familj, vänner etc. Helt underbar bok och väldigt väldigt nyttig läsning( tycker jag då) det ger en syn på hur man bemöts, hur olika hjälp farmiljerna får osv. Finns att ladda hem gratis som pdf www.svenskadownforeningen.se/wp-content/uploads/DBEB.pdf

Jag ska iaf ge vår neoläkare en stor fet kram på tisdag somtack för att han öst ut remisser till typ allt och alla, för att han inte är rädd att be om hjälp och slösa medel på oss! Han har verkligen gjort allt och lite till för att vi ska få all möjlig hjälp!Hjärta
  • Ninnnis

Hej!

Vi har haft en härlig helg med grillning, skogspromenad och valborg hos gudsonen med familj. Gullungen somnade i soffan med huvudet lutat mot mig och handen på min mage för att känna Mini sparka Hjärta

Och min bästa väninnas lilla tjej kom till världen i lördags! Allt gick jättebra och de får komma hem idag.

Idag börjar maken sitt nya jobb, jag inleder min sista arbetsmånad på länge och vovven har sin enda heltidsmånad på dagis (till hans stora förtjusning).

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-05-01 22:28:12 följande:
    Jag ska iaf ge vår neoläkare en stor fet kram på tisdag somtack för att han öst ut remisser till typ allt och alla, för att han inte är rädd att be om hjälp och slösa medel på oss! Han har verkligen gjort allt och lite till för att vi ska få all möjlig hjälp!Hjärta
    Heja läkaren! Det måste vara guld värt att ha extra stöd därifrån. Det låter härligt med semesterplanerna, förresten.
  • Ninnnis

Flamman, fy vad tråkigt med migrän på valborg. Tur att väninnan kunde rycka in och hjälpa dig i alla fall. Hur har det gått på ditt jobb förresten? Något nytt?

• Ninnnis

Hvidis, hur är det med dig? Sköter sig Elvis i magen? Rapport, tack!

Blommis, är ni hemma nu? Det låter som att ni har haft en skön påsk med flera trådträffar. Mysigt!

• muggles
    Heloise skrev 2011-05-01 11:29:30 följande:
    Vi funderar på att boka det här hotellet. Någon som varit på Korfu? Hur fungerar det rent praktiskt med barn, ex barnvagn, Elise kommer nog kunna sitta i en sittvagn då, men det måste ju vara en framåtvänd och de är ju rätt tunga.
     Någon som har något annat förslag?
    www.fritidsresor.se/resa/grekland/korfu/gouvi...

Sen tänkte jag höra mig för om ni har några tips på ergonomiska bärselar?

Jag funderar på antingen en Beco Gemini eller en Manduca, manducan ska passa kraftiga bättre, men becon har bättre huvudstöd.
    Jag har varit på Korfu (visserligen en partyresa -95 typ). Ni kan väl skaffa en paraplyvagn att ha som resevagn? Det har vi använt. Annars är de massor som släpar med sina "riktiga" vagnar så det går nog lika bra. Ibland har resebolagen vagnar att hyra på plats - värt att kolla upp (vagnen slits lite av att transporteras med flyg, det blir lätt skrapmärken etc). Korfu är grönt och vackert!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård