• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-05-03 07:41:09 följande:
    Varning: i vått och torrt: slemmig flytning! Kan det vara proppen!!?!?! Hoppas hoppas!
    Ohh så spännande! Kan det vara!

Duktiga stora E som hjälper till hon med......o vart kommer det där trottset ifrån?!
    Imorse var Busan helt hysterisk för att hon hade kastat sin napp på golvet o det kom hon på när vi höll på att byta bajsblöja......helt galen.....ingen bra dag.
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-05-03 07:59:20 följande:

Hvidis !! Slempropp, slempropp!!! Elvis, rock on, kom igen nu!!!

*hjärtar alla gullungar i tråden, Hvidis lillsnäcka och Axel o Fälga t ex*

Daa: det där minns jag också, astt det bästa för ömmande knöliga, stinna bröst var en bebis som sög frenetiskt. Jag "tvångsmatade" också ibland när de sov Mysigt!!

Jag kunde inte lyssna på musiken till sången, men texten var ju jättefin. Är det solosånger du tänker på eller psalmer?

Fråga Cantaton i Tanttråden, hon har säkert koll!

Alltså det bekymrar mig lite grann att jag och flickorna mår så bra utan pappsen... Klart det är tungt att rodda allt, men det går ändå bra. Jag har så mycket hjälp av kompisar och familj, de ställer upp bättre än vad han gör, eller ja iaf så gör de det utan att sen ge mig dåligt samvete. NI vet, inga sura miner eller "skynda dig" eller "vad länge du varit" eller nåt sånt. Igår var jag på förskolerådet där jag sitter som sekreterare. Jag hade K utlånad på ett håll och T på ett annat. Och det var FÖRSTA gången som jag satt på mötet helt lugnt till det slutade utan att stressa över att jag måste hem fort för annars har jag en sur make därhemma!! Jag visste att flickorna har det bra och att de som de är hos vet att jag kommer när jag är klar. Punkt slut.

Du är värd att må bra, Flamman! O inte ha dåligt samvete o må dåligt...... *KRAM*
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-05-03 07:16:00 följande:
    Så skönt! Ja, man glömmer ju att man vaknar efter ett tag... Och hur de är när de kravlar runt i sängen, kan knapt fatta att jag ska ha en sån liten omobil bebis mycket snart! Min skruttan kom inspringandes med tudden i ena handen och batten i andra (kudde och vatten) och knölade ner sig mellan oss i sängen tio i sex i morse. Oj oj oj vad hon låg och babblade! Hon berättade säkert vad hon drömt om... (i bet it was à plyshsoffa!)
    Oh yes in deed it was! Samma dröm som Busan drömde.....hade E o busan avtalat att de skulle vakna extra tidigt i morse? Gullesnuttiga E som själv går in till mamma o pappa!
  • Heloise

Tack för alla fina ord vad glad jag blir Hjärta
    Här snöar det idag och vi ska göra oss klara för att åka in till sjukhuset. Det blir en heldag först möte med endokrinläkare och sköterska sen möte med neoläkaren och sköterska. Hoppas att jag hinner med en lunch med bästa H som ju är st-läkare på gyn.

Jag är nervös, visst vi har längtat och väntat på den här dagen men ändå, nu ska , att ge vårt barn en spruta varje dag bli en del av vårt liv. Om jag vetat hur mitt liv skulle ha blivit den där dagen när jag höll i ett positivt gravtest så hade jag trott att ni drivit med mig. Men det är inte bara negativt, utan bara så väldigt annorlunda mot hur jag hade föreställt mig det, å andra sidan är Elise så ofantligt mycket ljuvligare och underbarare än jag någonsin vågat hoppas på så det väger upp sprutor, sondsättning, matvägran och konstanta läkarbesökHjärta

Det värsta är nog att jag måste dela henne, delat vårt föräldraskap med en massa andra människor som ska vara med och tycka och tala om. Att vi måste "förklara" oss och "försvara" oss och bli "ifrågasatta" av folk som inte ingår i vår familj, eller som är våra vänner. Människor som inte känner vårt barn. Det är kanske inte så att vi blir påhoppade men vid varje besök ska det diskuteras om sonden, om vi inte kan få i henne maten ändå, som att vi inte provat precis allting utom att offra en höna till mörkare makter eller nått!  Menmen det kunde vara värre, vi tycker ju om de flesta av våra vårdkontakter och vi vet ju att alla vill Elise bästa, men ibland svider det i mammahjärtat. Sen gillar jag väl inte direkt att sätta sonden heller, hon blir jätteledsen och gråter, och det är jag som får henne att gråta

Till roligare saker

Daa hjärtat, underbara små parvlarna. Jag kan itne ge några tips på dopsånger eftersom vi inte ska döpa Elise, vi ska ju ha babyvernissage och tänkte visa ett bildspel till Sweet Child O´mine

Hvidis. gulliga E, så spännande med Elvis

Ninnis: vad tråkigt med TUL och mannen, men det borde väl gå och få filma?

Flamman: Du och flickorna förtjänar lite lugn och ro!

Nu måste vi göra oss klara. Allt tar ju längre tid än man tror med bebispåklädning

Btw det SNÖAR här helt sanslöst jävla sinnesjukt!!

• muggles
    Hvidbrud skrev 2011-05-03 07:18:18 följande:
    Ja, muggles, det är ju idag de ska komma ut. Det har vi ju bestämt! Komsikomsikomsi!
    Idag är det exakt en månad före BF. Jag var igång mycket igår igen, bla gick jag till lekplatsen med Moa (hon springcyklade så jag fick gå raskt ) men det blev bara sd av det, inte ens förvärkar. Bah!

Flamman: vad skönt att du fick behålla jobbet och skönt att kunna släppa ner axlarna hemma...

Hvidis: asch att molvärken släppte, det lät ju hoppfullt. Närmar du dig v40 nu el?
  • muggles
    Daa skrev 2011-05-03 07:25:36 följande:
    Jo, förresten. Vi har dop på gång och funderar på en dopsång. Har hittat en endaste enda som handlar om tvillingar, men den känns inte riktigt rätt. Igår hittade vi en som man nog relativt lätt kan göra om till att handla om fler än en, och som vi tycker är fin: www.dopguiden.se/musik/vid_din_sida.html

Är det någon som har tips på andra? Det finns många väldigt fina, men de flesta blir svåra att göra om (dvs sjunga "ni" istället för "du" )
    Oj vilken fin!!! Jag började faktiskt gråta *hormonell* Kan se mig där i kyrkan med Ada/Sven och Beda/Glen...
  • Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-05-03 09:48:24 följande:
    Flamman: vad skönt att du fick behålla jobbet och skönt att kunna släppa ner axlarna hemma...
    Vilken bra kommentar, precis så är det!

Jag har fått mig en riktig tankeställare nu när han är borta.
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-05-02 19:26:31 följande:
    Så en oro finns ju alltid men den blir inte värre av det du skriver, snarare tvärtom. Du visar att man klarar det ändå.
    Heloise, precis så här menade jag också!

Jag förstår att det känns konstigt med en massa utomstående synpunkter och frågor om Elise, men ni fixar det så bra! Hoppas det blir en bra dag idag och att den toppas av lunch med H. *kramar* 
  • Ninnnis

Hvidis, wiiiii!

Fick du någon donation? Annars kanske det är det som saknas?

Gulliga lilla E som kommer babblandes ♥

• Ninnnis

Leksi, bra att det känns ok att börja jobba. Hoppas maken och A får en mysig tid ihop.

Blommis, hoho?

Flamman, GÖTT att du får behålla jobbet! Synd för de som får gå, men bra att ni fick en härlig helkväll tillsammans allihop. Du och flickorna är så värda att ha lugn och ro kring er.

Muggles, så inte ens småspringande gjorde susen? *komsi komsi*

Daa, söta parvlarna! Hur är det med maken? Klarar han jobbet, familjen, föräldrarna och allt?

Fru E, kraaaaaaaaaaam! Saknar dig i tråden...

Fru Bygg, hur är det med dig? Är ni friska och krya?

Ingis, helluuuuu! Hur är det?

Bruttan, har du återhämtat dig efter påsken?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård