• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Vi har haft en mysig Valborg, firat 7-årig förlovning och haft ett par grannar över på grill. Man är lite trött nu med tanke påvar klockan är i detta nu Hoppas ni haft en mysig Valborg!

• Heloise

Vi funderar på att boka det här hotellet. Någon som varit på Korfu? Hur fungerar det rent praktiskt med barn, ex barnvagn, Elise kommer nog kunna sitta i en sittvagn då, men det måste ju vara en framåtvänd och de är ju rätt tunga.
     Någon som har något annat förslag?
    www.fritidsresor.se/resa/grekland/korfu/gouvia/hotell-louis-corcyra-beach/

Sen tänkte jag höra mig för om ni har några tips på ergonomiska bärselar?

Jag funderar på antingen en Beco Gemini eller en Manduca, manducan ska passa kraftiga bättre, men becon har bättre huvudstöd.

• Heloise

manduca, tråkigare färger, inge roliga m önster, men billigare och ska passa tjockisar bättre.

Beco gemini, man kan ju fälla upp hela den nedvikta kanten vilket skapar ett stort stöd för huvudet( måste för fladderfia). Sen är Becon snyggare
  • Villemoa
    Heloise skrev 2011-05-01 11:29:30 följande:
    Vi funderar på att boka det här hotellet. Någon som varit på Korfu? Hur fungerar det rent praktiskt med barn, ex barnvagn, Elise kommer nog kunna sitta i en sittvagn då, men det måste ju vara en framåtvänd och de är ju rätt tunga.
     Någon som har något annat förslag?
    www.fritidsresor.se/resa/grekland/korfu/gouvi...

Sen tänkte jag höra mig för om ni har några tips på ergonomiska bärselar?

Jag funderar på antingen en Beco Gemini eller en Manduca, manducan ska passa kraftiga bättre, men becon har bättre huvudstöd.
    Har inte varit på Korfu så där kan jag inte råda dig om nåt men hotellet ser verkligen superfräscht ut!
    Vi har en paraplysulky hemma med fullt liggläge, de väger ju mycket mindre än vanliga sittvagnar så den kommer vi ta med till Ellie när vi åker till Rhodos. Det är en Acta Graco-vagn.

Hit ska vi:
    http://www.fritidsresor.se/resa/grekland/rhodos/kolymbia/blue-village-atlantica-aegean-park/?season=sommar-2011
  • Heloise
    Villemoa skrev 2011-05-01 13:12:31 följande:
    Har inte varit på Korfu så där kan jag inte råda dig om nåt men hotellet ser verkligen superfräscht ut!
    Vi har en paraplysulky hemma med fullt liggläge, de väger ju mycket mindre än vanliga sittvagnar så den kommer vi ta med till Ellie när vi åker till Rhodos. Det är en Acta Graco-vagn.

Hit ska vi:
    www.fritidsresor.se/resa/grekland/rhodos/koly...
    Det såg härligt ut det med! När ska ni åka? Vi funderar på sista avresedatumet på Korfu, det är den sista sep. Vill ju inte att det ska vara så där sktivarmt. Ja jag kollade på sulkyvagnar igår, men de flesta verkar va framåtvända, jag vill ha bakåtvänd. Sen måste jag ringa till nån och höra hur det fungerar med att föra in tillväxthormon vilka papper vi måste ha etc.
  • Villemoa
    Heloise skrev 2011-05-01 13:24:29 följande:
    Det såg härligt ut det med! När ska ni åka? Vi funderar på sista avresedatumet på Korfu, det är den sista sep. Vill ju inte att det ska vara så där sktivarmt. Ja jag kollade på sulkyvagnar igår, men de flesta verkar va framåtvända, jag vill ha bakåtvänd. Sen måste jag ringa till nån och höra hur det fungerar med att föra in tillväxthormon vilka papper vi måste ha etc.
    Vi åker den 12 juni, vi vill heller inte ha så där skitvarmt och så vill vi åka i början på sommaren

Visst är det konstigt att det ska vara så svårt att få tag på bakåtvända sulkys! Med Fritidsresor så räknas iaf barnvagnar inte som specialbagage utan man checkar in det med sitt övriga bagage. Räknas ju heller inte in i den totala bagagevikten, annars skulle det ju aldrig gå!

Om ni ska åka med Fritidsresor så ring till dem och kolla vilka papper ni behöver och så. Jag tror att ni behöver intyg från läkare.
  • lanovia 08

Heloise vad gäller Kap Verde så tyckte vi det var kanon. Det tog 9h att flyga dit, det var väl isåfall ett minus. Men klimatet var skönt, det blåser alltid lite där, så det blir liksom inte kanon kanon varmt även om solen tar väldigt effektivt.
    Jag vet inte hur det går resor dit i september men guiden rekomenderade att man skulle komma dit mitten av oktober till mitten av december. Då var det enligt henne aboslut skönast väder.
    Blåsten där gjorde att man inte alltid kunde bada i havet, för oss vuxna var det bara en dag som det inte gick men för barnen  var det mer att leka vid strandkanten som gällde för det var mycket underströmmar. När man väljer hotell där skall man hålla sig in mot Santa Maria och inte ta lyxhotellet som ligger en bit utanför. Har några kompisar som bodde där och de hade röd flagg vid havet varje dag även fast det knappt blåste för dem
    Värmen var kanon, lagom på land och varmt och skönt i vattnet. God mat, vi hade all inclusive men vi pratade med några som gick in till Santa Maria och åt varje kväll och de tyckte maten var kanon.

• lanovia 08

Heloise vad gäller sulky så hade vi precis som Villemoa en paraplysulky med oss. På vissa ställen har ju Fritidsresor så man kan hyra sulky på plats men vi ville hellre ha med oss en egen. Så vi köpte en gammal på Blocket för 350 kr. Tyckte det var bra, då vet vi att hon säkert har en suflett över sig (kan ju vara bra i solen) och priset gör att man kan överleva om något händer under resans gång.

vad gäller bärselar har vi en som heter Ergobaby, den är väldigt skön att bära med. Lite krånglig att få upp henne i själv när man vill ha henne på ryggen.
    Funkar de selar du tittat på att ha henne på ryggen? Kan vara bra om ni vill ha nytta av selen lite längre, för när hon blir lite äldre är det inte säkert att hon vill sitta vänd mot dig på magen.

• lanovia 08

Hvidis, v 40!!!! Hallå när jag såg dig var du i 7, ok för att du har uppdaterat oss på vägen och jag fattar att tiden gått sedan dess. Men jag tror liksom att du skall vara i max v 17 eller så.
    Men nu är det så spännande nära!!! Ihhhhh!!!

Bruttan vad mysigt med Blommisbesök.

• lanovia 08

Fru sy vad bra att ni hittat en BM som ni verkar så nöjda med. Inte fel att få komma på täta besök även med andra barnet.
    Men jag har börjat lugna mig lite nu. Är ju bara typ 8-10v kvar så skall vi få se Krabaten.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård