• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

E är en "jättesnäll" bebis, om man nu kan säga så... men ni förstår vad jag menar. Han äter, sover och bajsar. Nätterna äter han med ca 3 timmars mellanrum, han vaknar, äter och så somnar han igen I natt var det matning vid 02.30 och 06, sen sov han och jag till kl 9.30... superskönt! 

Igår var vi på BVC för första gången, de verkar vara bra tycker vi. Han hade gått upp jättebra och väger nu 2,9kg. (Vägde 2,6kg) i fredags. När han mättes där igår var han 49cm lång, så de måste mätt fel på bb, för han kan ju inte växt 3 cm på 1 vecka... stunt samma det viktigaste är att han växer. 

Mannen är hemma en vecka till, känns lite konstigt att han skall iväg och jobba sen och att jag E skall klara oss helt själva hela dagarna. Framförallt känns det trist att inte mannen få träffa E på hela dagarna. Men han kommer jobba hemifrån på fredagar så han blir ju hemma helt fre-sön... det är ju bra!

Nu har potatisen kokat färdigt, dags för lite lunch innan det är dags för nästa amning.

Kramar till alla   

• Ninnnis

Vad mysigt det låter, Fru Sy! Härligt att du verkar njuta av mammalivet Heja lille Eskil som växer och frodas!

• muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-04-26 23:53:08 följande:
    Oh my God Mugglan, vilken mage !!! Jättefin och stoooooor och ruuuuuund. Vilken hylla Wow så häftigt att där ligger Ada o Beda
    Känner du dig inte som att du ska spricka? Jag hade också så där ytliga blodådror på magen och jag hade tillslut en känsla att bara jag tog på skinnet på magen så skulle jag spricka. Jag smorde alltid på kvällen, efter duchsen med olivolja. Det var skönt.
    Jättefin är du Mugglan!!
    Jo skinnet är så utspänt att jag inte har känsel kvar på alla ställen. Känns mkt märkligt när jag smörjer in magen (använder fet hudkräm efter duschen). Som tandläkarbedövning... I natt kändes det som att livmodern är för liten och det liksom värker i den När jag vänder mig på natten så är det som att rodda runt två tunga tegelstenar i magen, det känns när de åker ner på ena sidan. Behöver jag nämna att jag sover uselt? Ja visst, jag kan vila på dagen men det börjar tära att jag inte sovit en hel natt på 6 månader. Och inte blir det bättre när A och B är ute...

Jag känner mig lite lätt deprimerad när jag tänker att det faktiskt kan vara så här i 4 veckor till... Kan ingen prata allvar med bebbarna och övertala dem att komma ut typ nästa vecka?
  • muggles

Tack för magkomplimanger förresten, är liiite orolig för hur den kommer bli efter detta äventyr. Blir den någonsin "normal" igen?

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-04-27 13:30:04 följande:
    Jag känner mig lite lätt deprimerad när jag tänker att det faktiskt kan vara så här i 4 veckor till... Kan ingen prata allvar med bebbarna och övertala dem att komma ut typ nästa vecka?
    Komis komsi, Ada och Beda! (vad blir det om det visar sig vara pojkar? Kålle och Brolle?)

Jag förstår att det är tungt, speciellt om du inte kan sova. Hoppas de kommer ut snart! Ska vi säga den 5 maj? Blir det bra?
  • lanovia 08

Här är jag, tack alla gulliga som frågar efter mig.  Vi har varit  i Oslo och stugan under påsk. Kom hem igår igen men har inte riktigt orkat mig inte här. Orkar inget känner jag just nu, mer än att andas och hålla familjen igång.
    När kvällen kommer så är jag klar att sooooova.
    Har dessutom råkat få ryggskott, mitt första någonsin och jag säger bara FY F... att det kan göra så ont i en rygg!!!
    Nu är jag mycket bättre och kan stå upp utan att proppa mig full med Alvedon men lont gör det och yfta E försöker jag undvika några dagar till.

• lanovia 08

Muggles fin mage! Tycker det är så häftigt att det kan få plats två små skruttar där i. Två små skruttar som borde titta ut nu! Komsi komsi.

Ni andra får bara varsin kram. Jag håller på att krevera av hunger så jag måste ställa mig i köket och fixa middagen.

• Norrskensflamman

*vinkar till Lanovia*
    Aj, aj med ond rygg

Jag är frusen, ont i halsen och lite täppt. Vill INTE blir sjuk nu!!
    Imorgon är det ju körrep inför Valborgs.
    På fredag ska vi mest troligt och bowla med jobbet.
    Valborgs på lördag.
    Städa på söndag (min leastadianska farmor vänder sig i graven)
    Dejt på onsdag
    Personalkonferens torsdag-fredag.
    Ni hör ju själva. Inte fan har jag tid att vara sjuk !!

Ska gå ner i tvättstugan en sväng och slänga på en tvättmaskin.

• muggles
    Ninnnis skrev 2011-04-27 14:07:29 följande:
    Komis komsi, Ada och Beda! (vad blir det om det visar sig vara pojkar? Kålle och Brolle?)
    Då blir det Sven och Glen (alla i Göteborg heter Glen... ). Ja el 3 maj för då är det exakt en månad för tidigt och det är ju inte så farligt? 29/5 fyller maken så gärna några veckor emellan tack!

I natt var jag vaken mellan 1.30 och 04 - tack för den... Tack för support goa tjejer!!!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård