• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Blommis, har inte hunnit kommentera; Tycker det är så imponerande hur du och Blompojken tog er an hans SO-uppgift!! Du är verkligen beundransvärd. Vilken coach det bor i dig, vilket stöd Blompojken har i dig. Själv känner jag redan nu rädsla för att jag inte kommer lyckas få mina troll t ex att göra såna där grejer, utan det kommer bli bråk, sura miner och "men åååååååååååååååh" och så gör man det så enkelt som möjligt för sig. Bara för att ha gjort läxan så att fröken ska vara nöjd. Att göra det för sin egen skull är ännu bättre, det har jag inte lyckats få dem att fatta ännu Bävar för hur det kommer bli... Jag har så himla kort tålamod när det gäller sånt där.

• Leksi

Åh jag som längtat så länge och räknat ner tills jag skulle få sluta jobba så jag kunde vila upp mig och koncentrera mig på att vi snart ska få en bebis, är mer slut än någonsin just nu. Rynkar på näsan Jag hoppas verkligen bebisen dröjer några veckor till så jag hinner tänka någon sekund på förlossningen och det stora fantastiska som faktiskt ligger framför oss. Det är ju förmodligen sista gången jag är med om det här så jag önskar så att jag hinner hitta lugnet och njuta av det.
    Nä i lördags var vi iväg på släktkalas ganska långt bort (2½h i bil enkel väg) och jag skulle lyssnat på magkänslan och stannat hemma. Bara bilresan var kämpig med stora magen och väl där nere fick A jätteont i munnen och grät i flera timmar! Vi fick köpa alvedon och ringa sjukvårdsupplysningen och jag grät för att A hade ont och ja, inte så kul inför hela släkten... (Maken var inte med heller så jag ensam hade huvudansvaret.) Som tur var somnade han i bilen hem i alla fall men det har inte gått över än så vi måste ge alvedon var 4:e timme och istället för att vara hemma själv och vila vabbar jag alltså. En stackars kille som har ont och som dessutom är rätt trotsig emellanåt och jag ORKAR BARA INTE!! På sjukvårdsupplysningen tror de att det är virus-blåsor i munnen och att det ska gå över av sig själv snart. Peppar peppar verkar det lite bättre idag så jag hoppas det är på väg att vända. Nu är han hos snälla mamma för resten av dagen så jag snart ska åka på en fotbehandling som är inbokad sedan länge (födelsedagspresent).

Hoppas ni mår bättre nu i Smurfhuset! Och lilla A också Lanovia! Förkylningsastma är verkligen värdelöst!

Flyttstäda 9 våningar låter som ett marathon upphöjt i tio eller så. All styrka till dig idag Hvidis!

• lanovia 08

Leksi, men fy vad jobbigt. Hoppas han snart blir bra så han kan gå till dagis o du få lite vila.

• lanovia 08

Här mår A mycket bättre. Kan ligga ner o sova igen.

• Norrskensflamman

-20 i morse. Vaddå vår? Men det är soligt och vackert på dagarna Min gube promenerade nästan en mil igår och fotade lite i vackervädret. Toppade med sallad till lunch Jag tror jag har fått en hälsoguru till sambo.

• Hvidbrud

lanovia: Så skönt att han mår bättre nu! Skönt att konna sova liggandes. 
    Min lillfis är konstant sjuk också... Bara man börjar ana hans glada jag, så är har sjuk igen dagen efter... Suck... Vår kom nu så vi kan slippa all sjukdom!

Jobbar idag. batman vabbar. Måste få färdigt huset nu! Vi vill ju ut Vidare, framåt! 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård