• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Fru E känner igen känslan så väl, demn där att man vill få så mkt gjort när man är hemma. Men man lär sig nog sakta men säkert att räkna om sin tid. Vad heter lillkillen? Får en känsla av att han är bökig med sömnen, hoppas det vänder snart.

• lanovia 08

Flamman det där med nyablivna mammors egentid det har jag märkt stor skillnad på bara mellan mina barns föräldrargrupper.Det var mkt mer focus nu sista gågngen på att man skulle ge ersättning o ha rätt til ditt o datt. Rller så märker man det med Petra Mehde. Jag förstår henne fullt ut att hon vill ta denna livschans som hon fått även om hon har bebis. Men tycker liksom hela samhället i sin argumentation försöker sudda bort mamas roll o amning o allt det naturliga. Orkrr inte utveckla mig mkt mrr på mobolen. Men av naturen har vi en mamma o pappa. Pappan är jätteviktig!! men första året får mamman nog räkna med att ha en liten speciell roll.

• lanovia 08

Hmm undrar om jag ska fortsätta helgens monolog?

• lanovia 08

Fast nu kommer jag inte på vad mer jag ville kommentera.

• Hvidbrud

Ha ha Lanovia känner igen det där! När kooommer det någon och skriver något? Nu kom jag! Har haft helg med mamma här. Kalas hos brodern och maken har fått PMS... Det släpper väl, men just nu är jag trött... Jobbedag i morgon. Flyttstädningen börjar.

• Syrinx

Fru Sy, grattis!!! Så härligt - och vilken underbar alla hjärtans-present!

Världens största krya på er till alla sjuklingar! Bort med vinterkräksjukor och influensor och förkylningsastma och allt annat eländigt!

Hvidis, flyttstädning? På jobbet eller hemma? (Förvirrad Syrinx ber om uppdatering!) Det låter mysigt att ha mamma på besök iallafall!

• Syrinx

Här har vi haft en hel helg ledigt! Alldeles underbart, framför allt efter en period med så mycket att göra för oss båda. Vi brukar aldrig heller ta mer än max en dags ledigt från övning och administrativt, men nu blev det alltså både lördag och söndag (förutom lite mejlskickande för mig nu på kvällen). Tid för att bara vara, pyssla hemma, strosa bland affärer och sitta med kaffe och titta på folk. Riktig energipåfyllning!

• Hvidbrud

Syrinx: Flyttstäd på jobbet. Har 9 våningar som ska vara tipptopp nästa torsdag, så det är bara att sätta igång...

Det låter som en alldeles perfekt helg, syrinx!

Förresten pratade vi, jag och syrinx, om att ha en lite stick-tråd-träff en dag.... Någon som vill hänga på?
    Mitt mest avancerade är handledsvärmare med pärlor i mönster. Det var i pre-child eran. Skulle vara kul att bli inspirerad till att komma igång med något kreativt igen. Stickning är ju bäde meditativt och leder till något använbart. Och tålamodsprövande!

Blommis: jag skulle inte få lämna henne på vårt dagis heller om de viste att hon hade kräkt. Men det var ingen kräksjuke-kräkning. det var bara något som skulle ut, om man säger så.

Vet ni hur hjärtat värker när ens lille knallhatt kommer in i rummet, pekar på en och säger "MIN älskling!"

• Norrskensflamman

Naaaaaw Hvidis! Så gulligt!!! Hjärta

Har återvänt från personalkonferensen och det gick bra och var trevligt. Särskilt SPA.-avdelningen.

Och fantastiskt god middag som jag sent skall glömma.

Men det var skönt att komma hem igen till sina älsklingar

• Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2013-02-17 08:40:54 följande:
    Flamman det där med nyablivna mammors egentid det har jag märkt stor skillnad på bara mellan mina barns föräldrargrupper.Det var mkt mer focus nu sista gågngen på att man skulle ge ersättning o ha rätt til ditt o datt. Rller så märker man det med Petra Mehde. Jag förstår henne fullt ut att hon vill ta denna livschans som hon fått även om hon har bebis. Men tycker liksom hela samhället i sin argumentation försöker sudda bort mamas roll o amning o allt det naturliga. Orkrr inte utveckla mig mkt mrr på mobolen. Men av naturen har vi en mamma o pappa. Pappan är jätteviktig!! men första året får mamman nog räkna med att ha en liten speciell roll.

Förstår hur du menar och håller med

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård