• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Moahahaha...

Klockarbol skrev 2013-01-25 09:03:04 följande:
    Å jo, att man ska 'skärpa sig' har även jag fått skrivet på näsan. Något litet ondsint i mig känner viss tillfredställelse när någon av dom, som strösslat med ord som 'skärpa sig', 'latmasken' och 'arbetsskygg', får en släng av sleven själva! Och eftersom jag är såväl långsint som relativt hämnddriven så visar jag mitt stora deltagande över tingens jävlighet med att upplysa vederbörande om vilken tur vederbörande har som inte är omgiven av ignoranta idioter som pratar om att skärpa ihop sig {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Daa

Heloise: glömde skriva det senast, men jag säger också Bring it on!

• Daa

Ska strax åka hem från jobbet.

"Det är kraftigt snöfall i kombination med kyla som gör att det är enorm snörök längs vägarna och sikten är i princip obefintlig, enligt Per-Mats Öberg på Trafikverket." står det om vägläget just nu.

Jag hatar snörök. Hatar.

• Daa

Jag är glad att de hade fel på trafikverket. Sikten var rätt okej ändå, bortsett från när en och annan knallkork bestämde sig för att köra om. Jag slapp skräckupplevelsen från förra året.

• Norrskensflamman

Daa, kör försiktigt

Jag har avbokat kvällens FYS-pass... Här har naturen och vår Herre sett till så att jag får minst en timmes fys-pass i friska luften hemma på gården ikväll! Jösses, så mycket snö det kom helt plötsligt!

ÅH, nu ser jag att du kommit hem Daa, *pustar ut*

• Norrskensflamman

Slalom igår satt fint. Två timmar i ortens lilla backe var ganska lagom för premiärturen... T o K var nöjda iaf. Sedan på kvällen var jag hos mamma på sjukhuset. Hon är alltså inlagd igen. Få se hur länge denna gång.

Det värsta är att hon är så orolig och stressar min far (som har dåligt hjärta) och KRÄVER att han ska sitta hos henne i princip dygnet runt. Han får inte gå ifrån ens för att äta Hon är otroligt krävande.

Min stackars far är så trött av att passa henne och serva henne så jag är rädd att HAN trillar av pinn före mamma

Vi försöker byta av honom, jag och brorsan, men då är hon arg åt pappa för att han inte varit där.

• passionsblomman
    Daa skrev 2013-01-28 15:41:09 följande:
    Jag är glad att de hade fel på trafikverket. Sikten var rätt okej ändå, bortsett från när en och annan knallkork bestämde sig för att köra om. Jag slapp skräckupplevelsen från förra året.
    Huga! Den gången var en himskans gång!

Hvidis, är ni lite piggare nu eller är läget oförändrat?

Flamman-FY vad jobbigt! Vad händer om ni säger åt mamma på skarpen? Typ att "nog för att du mår skitdåligt, men nu får du ändå snäppa upp dig något hack, pappa måste få äta och skita utan att du hackar hål i huvet på honom" skulle hon gå helt bananas då? eller bli så förvånad att hon lugnade ner sig? Jag tycker hela situationen med dina föräldrar verkar ganska tung får jag säga.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Daa: pustar ut. Så bra!

Flamman: så tråkigt med din mamma Bra att ni är där och kan avlösa er pappa i nu och nä.

Här har vi fortfarande sjukstuga Jag blir hemma i morgon med för trots att jag är feberfri hostar jag och är alldeles matt och det blir Bvc eller vc eller akuten med j i morgon för han har fortfrande feber, även om den bara är på 38 nu, men han hostar och dricker inte de stora mängderna och aptiten är fortfarande borta.
    Sista dagen på jobbet på torsdag- hoppas jag hinner dit.... På fredag drar vi till hufudstaden barnens lilla kusin ska döpas! Fördelen med denna sjukdomen är väl att jag slipper köpa ny klänning, jag kan få plats i en gammal trasa som säkert är så gammal att den är modern igen...

• Norrskensflamman

Blomman, jag vet faktiskt inte vad som skulle hända... Men precis så som du skriver har jag velat säga åt henne... men jag törs liksom inte. Tycker på ett sätt synd om henne. Känns också som att ovanpå allt detta så behöver hon kanske inte en utskällning från sin dotter. Men egentligen är det kanske det hon behöver.

Just det där att snäppa upp sig lite. Jag VET att hon är svag, jag VET att hon är sjuk... Men ändå. Vill ruska om henne och säga Sluta ömka dig själv och kräva full service av stackars pappa!!! Du befinner dig på ett sjukhus där det jobbar folk som både har kunskap och kraft och ork att hjälpa dig. Det är deras proffession!

Samtidigt är hon ju deprimerad och jag tror hon brottas mycket med sitt samvete ang mig och att hon inte riktigt orkat med mig under min uppväxt och vi aldrig kommit varandra så nära.

Känns som att avsluta hennes liv med ett gräl inte heller är rätt väg att gå.

Nu sist när jag var där så sa jag iaf åt henne att pappa måste ju få äta och vila lite också annars orkar han ju inte komma till henne öht snart. Då blev hon tyst och sur.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård