• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Kram, Ninnis! Jobbigt att du blivit inlagd, men det är bra att de har koll på dig. *hoppas på det bästa*

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2013-01-23 16:45:31 följande:
    Jag har blivit inlagd på prenatal eftersom de vill ha koll på mig. Jag har fruktansvärd huvudvärk men det kan ju bero på bihåleinflammationen också. Jag ska tydligen göra fler kontroller samt något test för att se om jag har havandeskapsförgiftning. Jag vet inte så mycket mer än, men i första hand blir jag kvar tills imorgon.
    Förbaskade sjukhus och välsignade tur att de finns!

Usch Ninnis! jag vet hur det känns när man ligger där, kan jag ju med färskt minne säga.
    Jag skickar min varmaste kram och BRA att de håller koll på dig! Mycket bättre än att de är för hurtia och viftar bort något som kan bli sämre. Var rädd om dig! Kram igen!Hjärta
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag är hemma nu. HURRA för att gå på sin egna toalett, logga in på datorn, krama sin son, hälsa på sin lilla hund (som nästan kröp ur själva sig själv helt utom sig över frånvaron) och att srtax få gå upp och sitta i sin egen soffa.

Men jag måste ju först in och säga TACK för alla omsorger! Jag måste verkligen betona att det hjälper när man ligger där och bara måste vara patient i smal säng och landstingets nattskjorta, att telefonen fylls av gulliga hälsningar så man minns att man inte är ensam. Hjärta

När det gäller yrseln och hypofysen, så kan man nog egentligen sammanfatat det hela som att resan just börjat. För, det enda vi nu vet, är att det inte är en stroke eller något annt i lillhjärnan. Att yrseln är kvar vet vi OCH vi vet att jag har en förstorad hypofys. Det kan i sin tur bero på en mängd olika saker, där det såklart finns både svåra och mer bagatellartade orsaker. Men då måste man underöka mer, och jag får göra ny MR för just det. Läkare vill inte säga exempel, för de är nog dels rädda för att spekulera alls, och dels vill de nog inte ge patienten möjlighet att nojja iväg innan det är nödvändigt.

Men för att se nyktert på det hela, så kan ju en förstorad sak i kroppen innebära en tumör-godartad eller elakartad, vilket som. Det kan också vara andra saker, som de då vägrar säga mer vad, utan bara vill avvakta fler undersökningar.

Jag fick hur som helst ur honom såpass att jag inte ska vänta mig att det läker bort av sig själv.

Alltså drar jag slutsatsen att de pga yrseln undersökte mig för stroke,inte hittade något som tyder på det, men istället hittade detta med hypofysen, och nu måste fortsätta utesluta de värsta scenarierna med den (när nu lillhjärnan är avklarad).

Och vad som är värst eller bäst att få besked om kan man ju fundera över och vad det kan vara etc. men ikväll skiter jag ganska mycket i det för jag var bara så less på det där sjukhusrummet! Jag är glad att vara hemma-yr kan jag lika gärna vara här liksom. Vad det är jag har i huvudet, får tiden och undersökningarna utvisa. Och så får jag bryta ihop, jubla eller bli vansinnig alltutifrån behov...

KRAM alla fina trådisar, och Lappis-jag väntar med iver på din hämtningsberättelse.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

Meh, måste vi ha minst en trådis på sjukhuset?

Å till Ninnis har jag inget mobilnummer så jag lämnar en omtanke här istället! Hoppas huvudvärken ger med sig och att bihåleinflammationen lindras fort så du slipper allt på en gång Hjärta

Välkommen hem Blommis!
    Å visst låter det lite bättre att vara hemma och vara yr - bäst vore om du slapp yrseln helt tycker jag!
    Jag antar att du har fått göra lägestest (vinkla huvudet än hit och än dit) så dom har uteslutit det där när små kristaller i örat trillar runt och tappar orienteringen? "Virus på balansnerven" kallas det i folkmun, kristallsjuka tror jag är mer korrekt men är lite osäker.
    Ärkeexet och ett par arbetskamrater har provat det med ruvlig yrsel och illamående. Ärkeexet var sängliggande i 6 veckor och gick på åksjukemedicin. Läker ut med tid, vila och dagliga "huvudvickningsövningar"

Filt och dotter kallar, återkommer senare

• MSW

Ninnis: usch då! Men skönt de har koll! Inte aktuellt med igångsättning i alla fall? För han(?) är väl ganska snart "färdig bakad"?

Pb: skönt att vara hemma! Hoppas att det inte visar sig vara något alldeles för dumt! Kram

• Hvidbrud

Åh! Ninnis! Så spännande! Lycka till gumman! Hoppas att allt går smidigt! Kram kram kram!

• Leksi

Wohooo så spännande Ninnis!! Glad
    Hoppas allt går så bra som det bara kan och att ni snart har lillebror hos er! Håller tummarna stenhårt för dig!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård