• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Begrabningen för den delen var fin men konstig. Han hade ingen familj så de märmsta var vi o hans brorsbarn. Brprsbarn som stod honom olika nära. En som var ledsen o en som knappt kände jhonom. Jag klarar inte en begravning utan tårar o absolut inte när manniskan har funnits med under hela mitt liv. Men det köndes liksom att kytrkan var full av sörjande människor men att ingen grät...utom jag.

• lanovia 08

Det har gått snabbt i svängarna här o åå fredag börjar jag jobba, ialla fall på pappret. Förhoppningsvos på riktigt också för annars får vi ekonomiskt tufft.

• passionsblomman

Lanovia, ja visst kan det kännas konstigt när man är på begravning ibland och vissa saker framstår så tydligt.
    Jag tror också det är väldigt skönt om man kan slippa skiljas som ovänner-det brukar jag säga till min långsinte man, som inte brukar vara så värst angelägen om att bli sams, reda ut och försonas. Vare sig det är mig han bråkar med eller någon´annan han blir arg på. "Fattar du hur mycket du skulle ångra dig om du vi inte skulle ses mer och du har stampat iväg osams" Det fattar han aldrig, men jag brukar tvinga honom...

Vaddå på pappret förresten? Du har din anstllning med får vänta på uppdrag eller? och får du bara betalt per uppdrag då, eller hur funkar det?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blomman, mitt ex var också hopplös på det där med att skiljas som ovänner (ja och det har han ju uppenbarligen fortsatt med hela vägen ut). Alltid när vi bråkade smällde han igen dörren och åkte iväg med bilen. Somna osams och skiljas osams, det som jag HATAR, det verkade han tycka var det bästa. En riktig drama queen..

En gång lämnade han mig gråtandes med ungarna och drog till Murmansk strax efter jul, i vilt sinne och sa att han inte kommer tillbaka till nyår. Vägrade prata i telefon osv... Visserligen kom han hem kvällen före nyårsafton, men gissa vilka dygn jag då hade gått igenom av oro och våndor????? Bilvägen till Murmansk är lång, dålig och farlig om vi säger så...

Helt sjukt egentligen, när jag tänker efter!! Fan, jag blir ARG. Nä, FÖRBANNAD nu när jag tänker på det!!!

• Norrskensflamman

Hvidis, så jättejobbig situation på ditt jobb

HOppas du ändå kan hitta kraften att ta er igenom det här...

Lanovia; Snabba ryck! Jag visste inte att du var på G att börja jobba igen. Men skönt att få in lite pengar förstås Hur gammal är lilleman nu? Jag borde veta, men det är så många härliga barn att hålla reda på här i tråden, så jag blandar ihop dem...

• lanovia 08

Jag är också livrädd för att skiljas åt som ovämner eller somna för natten. Tänk om något händer!! Flamman mär det gäller ditt ex finns det många skäl att bli förbannad tyvärr.

• lanovia 08

Jag skulle eg ha börjat jobba i januari men då var jobbläget för osäkert. Men nu tar vi chansen då det verkar stabilare, jag lyckas inte varaaktiv i mitt jobbsökande och profilerande när jag är hemma med barnen o maken vill vara hemma. Finns de somm tyccker vi är galna ekonomiskt sätt. Men vi tror detta blir bäst. Barabjag inte blir av med jobbet så kommer ju makens chans att få vara hemma aldrig tillbaka igen.

• passionsblomman

Lanovia, jag fattar fortfarande inte riktigt...

Är du arbetslös och måste leta jobb och står inskriven på af, eller har du en anställning på ngt bemanningsföretag och får uppdrag allteftersom och ingenting däremellan-inte ens a-kassa, eller hur är din anställningssituation?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Blommis jag får en grundlön ca 90 procent när jag är utan uppdrag. Sedan får jag mer beroende på hur många timma jag jobbar på en månad. Kombinerad månadslön o timlön.

• lanovia 08

Jag är anställd på bemanningsföretag men nu utan uppdrag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård