• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

OK, då fattar jag-  om du är utan uppdrag blir det i princip som att ni båda går med f-penning, kan man säga. Dvs det blir flera tusen mindre än vanligt sammanlagt.

Jag tycker bemanningsföretag suger! Man kan få jobba halvt ihjäl sig, men vet ändå ingenting om vad man har eller inte. Ovisshet.
    Ovisshet är bland det som tär mest på människor. Alltså är situationen som anställd tärande. Jag tycekr det är den moderna tidens "stå med mössan i hand och buga och bocka". 

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Blommis: det tar jag och skriver under på omedelbart, rakt av och med feta understrukningar och rosa highlighter. Och på toppen sitter den samvetslöse indrivaren och inkasserar. Pest och pina!
    Ska hjälpa en av tjejerna att skriva ett CV/ ansökan som hon kan lämna på hotell, så hon kan slippa bemanningsträsket. *hoppas* (Olojal? Jag?) 

• passionsblomman

Just det!
    När jag inte är lika fin i kanten som i ovanstående inlägg, brukar jag helt sonika säga att:

Bemmaningsskiten är bara ett annat sätt att vara prostituerad-och horar gör jag inte mer för någon, jag har sålt  mig billigt nog alldeles för länge och till för högt pris för mig själv redan som det varit för min del, så är det med den saken.
    Sedan får de skicka mig ut ur a-kassan eller vad de vill. det har jag sagt på af och överallt. Rakt ut och med eftertryck.
    Jag är faktiskt bara till förfogande om jag också får ett comittment tillbaka-som i en anställning på visst antal procent och med viss lön då, när det är en arbetsgivare vi talar om. Ö-m-s-e-s-i-d-i-g-h-e-t stavas det. Vad är det man annars ska vara lojal mot?

• passionsblomman

Lanovia, jag tycker för övrigt inte att det alls är något vare sig konstigt eller idiotiskt med hur ni valt att göra. Hur skulle det annars kunna bli någon föräldraledighet för far i huset? Det blir ju skitorättvist om den ena inte ska kunna få ut sin tid hemma med barnen för att den andre inte har löfte om tillräckligt med garanterade uppdrag. (En orsak så god som någon att inte HA sådana anställningsformer!)

• Norrskensflamman

Blomman Du är för härlig! Och ärlig. Jag sitter och dricker 7% italienskt öl Contessa (American Pale Ale) och det är fantastiskt gott. Och så mumsar jag finncrips med keso och skinka. Ljuvligt!Vår Herre har gjort så att jag kunnat avboka veckans alla träningspass; skottade snö 1 tim i måndags, 1½ tim idag och imorgon blir det säkert en timme också. På fredag har vi after work med bowling med kollegorna och bowling är väl också en sorts träning/sport?? Eller??Iaf så är jag så där härligt trött och slut och mör i musklerna... Så nu ska jag gå och snusa min musiker i skägget. på er alla!             

• Hvidbrud

Låter gott med öl, flamman!

Blomman, jag tycker att det är så bra av dig att säga ifrån om vad du kan finna dig i. Att du har den styrkan och modet att stå fast.
    Många av mina kolleger vet inte ens om att de har rättigheter, rätt att bli fastanstälda OM de jobbar mer än X antal timmar i X många dagar. De vet inte upp eller ner utan står bara där med hatten i handen, eller telefonen i handen morgon efter morgon och väntar på att vi ska ringa upp. Så de kanske kan få tjänat tillräckligt mycket pengar så att de kan köpa ny vinteroverall till barnen, eller betala hyran själv denna månaden. Nä. Det är inget roligt liv alls.
    Jag och min närmste chef, i företaget, vi propsar på och pratar om att sätta oss ner och skriva ihop ett bra förslag om hur vi kan göra detta företaget till ett mer etiskt och humant företagande. Hur vi då kan "sälja" (för det är det enda som skulle kunna få de högsta cheferna til att gå med på något sådant) företaget bättre, eftersom många kunder efterfrågar just ett mer etiskt och humant företag. För vem som helst, som har en gnutta samvete, sitter med en dålig smak i munnen när det gäller att utnyttja människor på detta sättet. 

FY vad det blåser här förresten! Måste upp i huset och käna om det gungar!

• passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-01-31 09:45:02 följande:
    Blomman, jag tycker att det är så bra av dig att säga ifrån om vad du kan finna dig i. Att du har den styrkan och modet att stå fast.
    Det har jag inte haft förut. Jag har varit dummast av alla och skrapat timmar och tagit emot vad jag råkat få för det-svart, vitt eller blandat, bara ur hand i mun. Helt värdelöst!
    Någon gång måste man komma till en gräns. Och sätta den.
    Många av mina kolleger vet inte ens om att de har rättigheter, rätt att bli fastanstälda OM de jobbar mer än X antal timmar i X många dagar. De vet inte upp eller ner utan står bara där med hatten i handen, eller telefonen i handen morgon efter morgon och väntar på att vi ska ringa upp. Så de kanske kan få tjänat tillräckligt mycket pengar så att de kan köpa ny vinteroverall till barnen, eller betala hyran själv denna månaden. Nä. Det är inget roligt liv alls.
    Fyyy! Just det där att folk inte ens vet vad de har att strida om...jag tror fackföreningarna behöver ett lyft i landet. det var faktiskt därigenom som det blev några lagar alls för anställda en gång i tiden. Vi glömmer fort.
    Jag och min närmste chef, i företaget, vi propsar på och pratar om att sätta oss ner och skriva ihop ett bra förslag om hur vi kan göra detta företaget till ett mer etiskt och humant företagande. Hur vi då kan "sälja" (för det är det enda som skulle kunna få de högsta cheferna til att gå med på något sådant) företaget bättre, eftersom många kunder efterfrågar just ett mer etiskt och humant företag. För vem som helst, som har en gnutta samvete, sitter med en dålig smak i munnen när det gäller att utnyttja människor på detta sättet. 

HEJJA ! HURRAAAA! Skrattande
    Jag tror det finns en högre mening med att du inte hittat ditt andra kall ännu-du ska ju vara med och förändra och hjälpa folk att tänka bra och rätt först! Eller helt och hållet-kanske är detta precis exakt vart du ska vara! Åtminstone just nu!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård