• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Nu, Ingis, kom jag ihåg att kika i ditt galleri! Nu har jag fått se småbusarna dina. *hjärtar Ingis gullungar*

• Lapinette

Sorry, fullt upp här idag. Den lille har vägrat sova och nu är svärmor här på besök.

Ska svara lite på pb's frågor:

Bodde han i fosterhem alltså innan? Japp, i Korea bor man hos en fosterfamilj. Vår lilla kille kommer inte från Seoul vilket innebär att under hans första år så bodde han hos två fosterfamiljer, en i sin hemstad och sedan hos en i Seoul (det var dem vi träffade).

Vet ni mycket om hans bakgrund och sådant? Vi vet hur gammal hans mamma är och varför hon valde att lämna bort honom, vi vet även hur gammal pappan är samt lite om deras utseende. Det jag kan avslöja här är att båda var unga och inte hade möjlighet samt att de inte var tillsammans längre. Korea är numera ett i-land, varför de fortfarande adopterar bort barn är pga att man inte tillåter aborter och att en det är supertufft att vara ensamstående mamma.

Hur funkar det med namn-behåller man vanligen även det barnet hette sedan tidigare, eller gör man som man vill och hur har ni isf gjort? Man gör exakt som man vill. Vi har kallat honom vid hans nya namn sedan dag ett. Han koreanska namn fick han av en kvinna på adoptionsbyrån så det är inget namn hans mamma har valt men vi tänker låta honom behålla det som andra namn. I Korea är en adoption svag dvs. att vi måste gå upp i Tingsrätten här i Sverige för att han ska bli vår son och detta är förhoppningsvis klar tom ca en vecka. Därefter kan vi ansöka om namnändring, pass osv.

Får ta min story om när vi hämtade honom en annan dag.

• ingenjörsbruden

Lantvin, känner igen väder där.... Tur är väl att de är så duktiga o underbara stundvis....för det där trotset....... Man blir ju nästan impad över intensiteten över bagateller..... Hujedamig....

Hvidis, hahaha, J är en liten smarting! Attans att morsan var mer envis!

Lappis! Blir alldeles tårögd! Tack för att du delar med dig!

• ingenjörsbruden

Daa, ja det är ju inte lätt att vara på G tidigt på mcrgonen! Härligt att de trivs så bra!

Flamman, hur är det med din mamma? Tänker på dig! Kraaaasaaaasm

Nu mot dagis!

• Hvidbrud

Ingis: Det är tur att jag har kört meddelanden på aoutocorrect-svenska ett tag nu, så jag förstår språket... eller...

Våra kaffefilter är slut på jobbet! Jag måste rusa och handle nya innan skallebanken slår till! 

• Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2013-01-18 08:45:23 följande:
    Solde, men vilket sätt! Är hon mentalt ej tillräknelig?

Lanovia, hur mår du idag? Hoppas det.var falskt alarm! Kram

Man kan inte låta bli att undra lite. Maken säger att jag inte skall ta åt mig, men sammantaget blir allt rent ut sagt skitjobbigt! Men förutom intresseanmälan som jag lämnat till det där företaget så finns det en tjänst i Malmö ledig som jag skall söka, med inriktning på barn och familj. Antagligen blir jag inte ens kallad, men jag söker. Börjar känna mig lite halvdesperat snart.

Dagens tröst är iaf att maken skall göra färsk pasta med viltfärs till i kväll.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård