• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2013-01-17 10:48:38 följande:
    Ninnis gud så skönt! Underbara nyheter!!
    +1 på den!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Ninnis: Vilka härliga nyheter! Pustar också ut *hjärtar lilla pyret*

Lavovia: Jag såg ett härligt program om kaos häromdagen och det fina med kaos är att det skapar ordning helt av sig själv, bara det får tid på sig! Man kan aldrig beräkna vad det blir men ordning blir det!
    Gissa om jag kände mig befriad av att höra detta! Jag visste det!

Idag ska jag hämta mina brillor... Lite spänd, men det ska bli skönt också. Ska se om jag kan slippa få huvudvärk och svidande ögon när jag koncentrerar mig sen. Hoppas!

Blommis: Hur går det med talen idag?

Flamman: Var det en fin födelsedag?

Solde: låter skönt med privatchauför i detta vädret!

Lappinette: Jag har inte följt hela din historia, men jag värdesätter verkligen att du delar med dig av er underbara historia! Ser fram emot att höra fortsättningen!

Heloise: När var det dags för förskolan? Hur mycket ska hon gå? Hur mycket stöd behöver hon? 

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2013-01-17 11:11:18 följande:
    LAnovia, skit i det och sov eller vila istället! Det låter som du behöver det mer.
    +1 på den med!!!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-01-16 22:48:05 följande:
    Alltså, jag fattar ju att man döper barnet till något man själv väljer-jag är inte helt tappad, även om det kan verka så... det jag undrar är om det namnet barnet redan hette får hänga med som ett andranamn, och om man väljer det själv som föräldrar, eller om det blir två namn automatiskt. Kanske en helt puckad fråga, men nu frågade jag den ändå.

...och där var petimeterprästen tvungen att lägga sig i lite. Man döper inte till namn, man döper till gemenskap.

Ursäkta!

*Petimeterprästen tassar ut igen*

• Soldemor
    Hvidbrud skrev 2013-01-17 09:45:42 följande:
    Toodilej!

Onsdag efter två? Ska vi säga det. en snabbfika eller långfika? Var vill ni vara?
    Kan tyvärr intew onsdag, jobbar jätteläääänge då!
  • Daa

Lappis: grattis, grattis och än en gång grattis! Jag har läst dina inlägg några gånger nu och blir tårögd varje gång. Jag är så glad för er skull! Tack för att du delar din upplevelse med oss.

• Daa

Ninnis: åh, så skönt. Vilken lättnad! *andas ut*

Ninnnis skrev 2013-01-17 10:38:52 följande:
    Vi har precis varit på ultraljud. Pyret har växt till sig lite, bara -13 % nu och både flödet i navelsträngen och fostervattenmängden var bra. Det verkar trots allt vara tre kärl i navelsträngen och enligt den här BM finns det ingen anledning till oro. Inga fler kontroller bokas in (svida inte sf-måttet börjar avvika) och vi är så lättade!
  • Daa

Flamman: så jobbigt med din mamma. Hur är det med henne nu?

• Daa

Heloise: spännande med förskola för E.

För parvlarna går det bra och de verkar trivas. Härom dagen när jag lämnade dem tyckte jag att det var jobbigt att lämna Axel, för han verkade så obrydd. Han reagerade inte när jag sade hejdå och han gav sig inte in i leken som Fälga. Han bara stod och såg sådär fundersam ut som han kan göra. Det kändes inte riktigt rätt. Men jag hade inte behövt oroa mig, för när jag hämtade dem berättade lärarna om hur mycket Axel blommat ut på förskolan nu, hur mycket han pratar och hur gärna han leker med andra barn och hur busig han blivit. Jag måste komma ihåg att han är en ganska morgontrött pojke. Det kanske bara är det.

• ingenjörsbruden

....snabbt som attans.....

Tack hvidis, nu hoppas jag bli lite vettig i skriften igen....
    Onsdag efter två funkar bra men jag får ha med mig stora loppan då osså.... Var? Vi kan vara här men fru E som har minstingen kan bestämma var eller?
    Kraaaaaam

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård