• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2013-01-15 13:58:41 följande:
    Ohhh fika kan alla dagar utom tisdag än så länge..... Strax åker vi hem lovar skriva mer ikväll Kram alla
    Oooohh!
  • Hvidbrud

Vilken fin historia ! En bekant som försökt få barn i flera år sitter just nu och väntar på det där sista samtalet- åk nu! Allt är klart! Så spännande och helt underbart!

Jag fikar gärna en dag nästa vecka- måndag behövs jag på jobbet hela dagen, med en av de andra skulle jag kunna ta en halvdag ledigt kanske? Klappa mage och se miraklerna! Och pladdra på med underbara väninnor!

• Ninnnis

Åh, vad spännande, Hvidis!

Nästan onsdag ska jag både till BVC och barnmorskan, men efter kl.14 någonting hade funkat. I övrigt kan jag alla dagar som det ser ut nu. A är på dagis 8-14 tisdag, onsdag och torsdag. 

• ingenjörsbruden

Lappis: vilken lycka o glädje ni fått uppleva! Blir alldeles tårögd! Fika!? Jag kan när som i nästa v förutom torsdag! Åhhhh, fru E! Va härligt att du omså är sugen på fika! De först två v brukar vara ganska lugna....de sover mkt de små underverken! Ninnis, skönt du går hem nu. Vila vila vila! Solde: lyxigt med privat chaufför! jag har en vilding som vänder sig runt fr rygg till mage så fort man lägger ner honom..... Men nöjd o glad o kittlig till tusen....Gud vilken elak mamma jag är.... Men de där härliga gurglande skratten går raka vägen in i hjärteroten!

• ingenjörsbruden

Alltså.....jag skriver på en iPad.......jag har inte glömt bort vad radbrytningarna kan göra för under med en text... Jag får bara inte till det!! Hur gör man?? Hilfe hilfe Bitte!

• Lapinette

Tackar!

Tänke svara på en del av era frågor:

- Hur gammal är sonen? Jo han var dryga 13 månader när vi hämtade honom i Korea och nu är han 17 månader.

- Hur är livet som mamma? Livet som mamma är himla härligt . Första veckorna var jag något frustrerad över att jag inte hann med så mycket som jag ville. Nu har jag kommit in i "lunken" och tar dagen betydligt mer som den kommer även om jag emellanåt bokar upp oss på lite saker så är vi mestadels hemma eller i parken.

- Föräldrarledighet? Jo, vi har precis samma chans till föräldrarledigt som vid ett biologiskt barn. Jag vill nog stanna hemma tills i januari nästa år men samtidigt så är det så mycket enklare att få dagisplats i augusti så lite beroende på vart han kommer in så kanske jag låter honom gå halvtid. Vi får se! Gällande anknytning så pratar man normalt om ca 6-12 månader självfallet beroende på barnets ålder och upplevelser.

- Språk? För er som "känner" oss sedan tidigare så vet ni att jag är gift med en fransman. Det innebär att jag pratar svenska och maken franska med vår son. Hittills har han dock bara sagt svenska ord (mamma, pappa, titta, tack, akta). Inte så konstigt då det är jag som är hemma mest.

Vad mer kan jag säga? Som sagt vi har fått en liten kille som sover i sin egen säng 12 timmar varje natt (förutom någon enstaka gång då han har haft mardröm). Han är nästan jämnt glad. Älskar hundar, gillar snön, att vara ute i parken och han äter allt! Känns nästan som vi har fyllt i ett formulär och faktiskt beställt honom .

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård