• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Godmorgon! Daa: hoppas ni mår bättre nu! Hur går det fär tvillingarna på dagis? Ninnis: vad skönt att allt såg bra ut! Hoppas ni kan slappna av ordentligt nu och njuta av sista tiden Blomman: jag är så imponerad av dig, att ta sig i kragen och verkligen ändra sina motionsvanor är inte lätt( se på mig). Hoppas du slipper köra i avskyvärt väder igen! Här var det uppstigning redan kl 4!!! Elise är energisk som få... 30e januari börjar hon inskolningen på dagis, hon sla få en egen resurs, något som jag både är glad och ledsen och orolig och lättad över. Vi ska ha möte allihop och jag hoppas så innerligt att det ska kännas bättre när jag får träffa resursen och pedagogerna. Just nu känns det väldigt jobbigt, löjligt nog. Hon utvecklas väldigt väl men problemen börjar ickså smyga sig på med utbrott lite då och då. Fast det kan ju vara vanligt tvåårstrots, vad vet jag? Hon måsste även ha lapp för höger öga 1 h per sag( lätt, not!). Sigrid är en stadig fröken( 9.8kg/ 69cm) hon kan sitta, vända sig, har börjat jollra babba-mmmaaaammma, står stadigt med stöd etc. Enligt bvc är hon väldigt tidig och stark, som natt och dag mao . Hon är helt ljuvlig och sover hela nätter sen typ 2 mån tillbaka( äter kl 22- vaknar kl 9 i ett svep). Henne får vi väl låsa in när hon blir 13 det är kanske då problemen kommer. Panzer och jag pratar mkt om framtiden och försöker förbereda oss för framtiden. Men det kan man ju ändå inte, fast det är skönt att prata igenom olika scenarios och prata ihop oss så vi är på samma sida.

• Leksi

Stort grattis Fru E!!! Skål Vilka underbara nyheter en i övrigt tråkig och mulen måndagsförmiddag!

Varma kramar till dig och hela familjen! Nalle

Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}

• Hvidbrud

Heloise: så härligt att höra hur ni har det! Tvåårstrotset börjar vi känna av hemma hos oss också. Inte inte inte... Det gör att man får be till gudarna om lite extra tålamod ibland.

Så glad för ea och makens skull! Vilken reäl krabat det blev! När får ni komma hem, fru e? Hur har du det? Har babybluesen slagit till? Tänker på dig massor!

Flamman: Ja, din musiker går inte av för hackor! ledsen att höra om din mamma, hoppas att hon har det ok trots allt. En stor varm kram till dig fina flamman.
    Ocgh sist men inte minst:
    Grattis på tioårsdagen stora fina flamm-tjejen! Hipp hipp hurra! 

• passionsblomman
    Heloise skrev 2013-01-14 08:59:24 följande:
    Blomman: jag är så imponerad av dig, att ta sig i kragen och verkligen ändra sina motionsvanor är inte lätt( se på mig). Hoppas du slipper köra i avskyvärt väder igen!
    Men det har jag ju inte. Det enda jag motionerat senaste tiden är snöskottningsgym. Det konstaterades idag att jag nu inte längre har några hela byxor. jag gick ju ner-och kom i en mittemellanstorlek på brallor, på vägen mot rätt slutvikt. Sedan gick ajg upp igen och måste ta fram  samma gamla byxor som så här års förra vintern. Nu gick de sista sönder, så jag har bara hela men för trånga brallor. Skulle mao behöva kapa sisådär 4-5 kg bara sådär genast och vips, för att slippa klämma in tarmarna i på tok för trång bostad. Alltså är det u än mer nödvändigt att ta tag i förbränningen igen. Eller köpa nya byxor...

Vädret är återigen dåligt att köra bil i. Det ska vara mer oväder ända tills imorgonkväll. Jag behöver inte åka till skolan imorgon sa de redan idag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, vad otroligt jobbigt med mamma!

Klockarbol-möss i badkaret? Den var ny! Men vad kul med bonusbarnet! Exet tänker jag försöka låta bli att tänka på...

Heloise, vad omvälvande med dagis! Någon annan som ska ha huvudansvar för din dotter utan dig...huuuu! Fast det blir nog jättebra, som det för det mesta brukar, bara mammor och barn får vänja sig, visst?

Daa, magsjuka suger! Bokstavligen musten ur en!

Själv känner jag att ekvationer, som jag skulle börja med idag, också suger litegrann must. Så nu ska jag fylla på med blomkålssoppa och ciabatabröd, så jag får must att orka allt annat med. Som att skotta tillexempel.

• Heloise

Blomman: du har visst förändrat! Ett uppehåll betyder ju inte att tänket försvunnit . Du har ju kommit över tröskeln en gång och vet att det går!

• passionsblomman
    Heloise skrev 2013-01-14 14:54:09 följande:
    Blomman: du har visst förändrat! Ett uppehåll betyder ju inte att tänket försvunnit . Du har ju kommit över tröskeln en gång och vet att det går!
    Jaaa, men jag kan ju inte hålla på och gå ner på våren och sedan upp samma igen på hösten. Ok, några kg upp på vintern kan jag leva med-och en rivstart varje vår, så är ju det nordiska livet allt som allt. Men det vore gött att hålla sig inom rätt viktspann. (dvs normalvikt för min egen målbilds del. Iofs har jag tagit mig ända från fetma ner till nääääästan normalgränsen de senaste två åren, men nu vill jag till normal och sedan en bit till, så jag har lite marginal upp till överviktsgränsen. Och helst kunna ha samma brallor året om...

Nu har jag btw just kommit in efter att ha varit över hos grannen. Hon har en crosstrainer som hon bredvilligt sagt att jag får gå på så mycket jag vill. det har jag gjort...

...noll gånger sedan hon sa det.
    men nu har jag gptt 30 minuter, förbränt 279 kcl och tagit mig 6 km i sträcka. I mina nya piffiga ceriserosa och svarta träningskläder.

Så det så!

*dunkar in på pluskontot*
  • passionsblomman

Jag måste sätta ett nytt konkret mål för året. Jag ska fundera ut det medan jag duschar...

...snart skriver jag det!

• passionsblomman

Typiskt.

Just när man ska gå och duscha efter sin fantastiska prestation, sitter såklart någon och bajsar just på den toan som duschen finns i.

Och såklart har den hemmavarande och eldningsansvarige inte eldat tillräckligt länge för att det ska finnas varmvatten.

*plump ggr 2 i protokollet*

Jaha!
    Jamen då sitter jag väl här svettig och läskig då....

...och annars då gott folk? Bilen går bra?

• Soldemor

Heja Blommis! Bra gjort! Sådan där crosstrainer är rätt rolig och det känns som att det funkar. Brukar köra sådan på gymmet ibland när det inte finns något gruppass som passar (ha ha!). Tyckte den var lite läskig i början med de där handtagen man skall koordinera med benen, men med lite koncentration så löste det sig.

Jo tack, bilen går mycket bra, vi är så nöjda med honom!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård