• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Stort GRATTIS Fru E med make! Och grattis Buster till en lillebror!!! Helt fantastiskt och underbart   Hoppas ni alla mår bra. 

• Norrskensflamman

ImYours; vilka charmtroll till barnbarn du har! Förstår att de lindar dig kring lillfingret Grattis också till avklarade tentor och finfin praktikplats!

• Klockarbol
    Fru E skrev 2013-01-13 06:29:38 följande:
    Klockan 23.38 kom en luten lillebror till världwn. 3940 gr och 54 cm. Allt gick bra och han kom med sugklocka, endast ett litet klipp för mic
    STORT och innerligt Grattis till hela familjen Fru E Hjärta
  • Norrskensflamman

Daa; hoppas ni repat er från magsjukan nu.Min mamma ligger pås jukhuset inlagd. Lunginflammation. Men de var inte riktigt säkra om det var metastaser i lungorna också? Har varit där idag. Har bakat och fixat i helgen inför T:s 10-årsdag imorgon. 10 år!!! Fatta?!Dock känner jag inte för något stort kalas eftersom läget är som det är med mamma. Läkarna har i princip sagt att de inte kommer hålla på med några livsuppehållande åtgärder förutom penicillin och se över hennes medicinering.Jaha. Nåmen då...  T ska iaf ha kalas på lördag för sina väninnor, det har jag lovat henne. Här hemma.               

• Norrskensflamman

Klockarbol, grattis till snart klar skilsmässa!! Önskar att jag kunde känna samma avsky inför mitt ex som du gör inför ditt, att jag kunde vara lika förbannad och arg... Men jag har fortfarande en stor tagg av sorg i mitt hjärta. Många minnen som bubblar upp så här vid jul, nyår och födelsedagskalas. Inte så att jag bli nostalgisk eller vill skruva tillbaka tiden eller något sådant. Nej, jag är glad att det blev som det blev. Men... det är ändå en sorg att vi inte lyckades hålla ihop det, att han inte var villig att göra det som krävdes för att rädda familjen. Men i slutänden så var det ju ändå bra, för annars hade jag ju inte träffat världens bästa musiker ♥   

• Klockarbol

*vinkar*

Flamman, avskyn (och en rejält stor dos bitterhet oxå tyvärr) handlar nog mest om att ha blivit så grundlurad och förlorat så oerhört många år. År som hade kunnat vara något annat. Där finns nog min sorg, att ha blivit lurad på det som skulle ha varit mitt liv.
    Ex'et är jag mest äcklad av. En vilt främmande människa som helt ogenerat snyltat på oss och skadat oss.

Arg är jag dock fortfarande - inte helt övertygad om att det är helt sunt men iaf - ffa när Yngsta har pappa - helg för då dyker det alltid upp nåt skit som gör henne ledsen. Hon berättar sällan sån't för mig men för sin syster. Och Äldsta håller mig informerad till del - det är viktigt att hon håller löften till Yngsta men är det något som faktiskt måste åtgärdas eller hanteras så har döttrarna kommit överens om att det ska berättas för mig.

Nu allehanda små husdjur kvällsmatas och nattas!

• Klockarbol

Vi har haft en helt suveränt härlig födelsedagshelg!

Äldsta firades med restaurangbesök i fredags - mycket mumsigt! Och som extra bonus var det första gången som familjens nytillskott följde med!

Och nä, här finns ingen motsvarighet till Flammans underbara musiker men en minst lika härlig bonusunge har jag fått Glad.
    Äldstas klasskamrat från gymnasiet mellanlandade på vår soffa under en period tidigare i år när hans tillvaro var lite stökig och vilken fantastisk kille han är!
    Han har hjälpt oss med massor av saker här hemma, Yngsta avgudar honom (och det är nog ömsesidigt!) så hon har fått världens bästa storebror och jag glädjer mig enormt åt att det finns en bra manlig förebild i mina döttrars liv!! Han och Äldsta har varit bästisar i flera år.

Så hela helgen har jag njutit av att ha huset fullt med ungar Hjärta.

Äldstas födelsedag avrundades med tårta och film i soffan i fredagskväll. Det gillrades även musfällor i köket efter att bonusungen konstaterade att det promenerade runt en mus på köksgolvet.

Lördagen inleddes med sovmorgen och tomma musfällor.
    Mössen (2st) var nämligen i badkaret Förvånad. Efter viss förvirring så infångades dom i burk och togs av daga utomhus.

Och kan ni fatta att vi i all förvirring GLÖMMER att ta kort på dom där dom satt i badkaret Skrikandes Stön...

Nåväl, en härlig helg har vi haft och en hel del nytta hanns med också!

Kram och Go'natt på er alla Hjärta

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård