• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Jaa, visst är de söta, mina små misepärlor!  Hjärta

Solde, hur gick utställningen igår? 

Oh Hvidis, jag vill ha lussekattsrecept som är fantastiskt! Vi har precis bakat lussekatter här med. De blev absolut goda, men de kan inte klassas som "Guuud vilka underbara", och såna vill jag ju förstås också baka.

Daa, vad kul med tapeter! Vad är det för några? 

• Syrinx

Nu är det inte längre snöyra här, utan bara ett riktigt vackert, vitt vinterlandskap - t.o.m. här inne i stan! Kanske skulle man locka med sig maken ut på snöpromenad i sena kvällen..? Vi har båda fortfarande lite av dagens övning att göra, och så måste man ju förstås äta kvällsmat... Men sedan skulle det vara mysigt att gå ut och gå! Snön gör ju att allt blir så ljust.

• Syrinx

Villemoa förresten, jag ser minsann att du läser här för du har kollat in på min sida efter kattbilderna! Kan du inte komma fram och säga hej också? 

• Hvidbrud

50g jäst
    150g smält smör (fast jag nästan bryner det så smakar det mer karamell!)
    5dl mjölk
    250-300g kesella
    1/2 tsk salt
    2 påsar saffran
    1,5 dl socker
    12-13dl mjöl
    Blanda efter konstens alla regler. Degen blir kladdig, men när den jäst 30-45 min är den lätt att arbeta med med mjölat bord och händer. Forma, jäs 30 min. Pynta med russin och pensla med ägg och grädda 225-250gr i 5-10 min. Fääärdigt!
  • Im yours

Hej alla härliga människor
    Oj, vad det händer mycket, både sött och salt. Jag håller såklart tummar och tår för tillfrisknande, bra studieresultat, inredningslycka, etc etc.

Jag känner mig helt vimsig för tillfället, så galet mycket att göra med studierna. Denna vecka ska det skrivas två besöksrapporter, tre artiklar, en persongranskning, en opponering, en tenta och så ska vårt gräv lämnas in. Puuuuuuuuuuu ....
    Snacka om att jag kommer att andas uuuuuuuuuut nästa helg.
    Annars är allt bra här i Sundsvall, vintertvitt och lagom kallt.

Kramar och ha det gott!!! / Liz

www.finest.se/lizbloggar

• Soldemor

Jo, lilla Trollan tog sitt tredje certifikat och var med i nomineringen till panelerna. Men där var det stopp. Men hon är duktig! Vi kom upp till ett maximalt vintrigt Göteborg med höga snödrivor och 12-, huga!

Sedan kom eländet hit ner när jag skulle köra hem igår, rätt skönt att maken var med. Idag har himlen kräkts snö utan uppehåll sedan sju i morse. Maken körde mig och skall strax hämta mig, känns bra, för nu börjar det bli mörkt också.

Hoppas verkligen på lite andhål när julen är över, nu är det MYCKET! Har jobbat parallellt med fyra gudstjänster idag så nu har jag ingen koll på något. Jo, jag vet, det är mitt jobb,men så här rörigt är det inte ofta. Men i och med att julhelgen närmar sig och vi sedan är borta tills nyårsafton när jag skall ha nyårsbön, så måste allt vara klart nästa fredag. Och det kan ju komma någon begravning också...

*gnällprästen stänger ner och gör sig klar att åka hem, för att jaga snuttar med dammsugare och dammtrasa*

• passionsblomman

Ibland lyckas jag helt utan att mena det reta gallfeber på någon här på BT...

www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4250377.html

Jag är kanske bakom flötet, men jag fattarinte riktigt vad det är personen har svårt att läsa.

Ni behöver inte gå in och försvara mig på något sätt, vill ni skriva, så gör det i diskussionen i sig-det ser pinsamt ut med någon slags privat hejjaklack tycker jag, men jag tycker själva händelseutvecklingen i tråden i sig var...intressant. Jag hade kunnat fungera som bostad åt någon av Klockarbols undulater, sådan fågelholk har jag suttit som, medan jag följt ilskans acceleration. Jättearg stormtjej!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Annars har klass2-varningen nått hit nu. Det var Guds försyn att den stannade söderut precis så att vi hann få hem barnen från Karlskrona efter gårdages handboll. Jag var verkligen orolig att det skulle hinna ikapp dem. 40 cm snö lokalt har de varnat för, med kraftiga vindar och sk "snökanoner".

Passar bra med lussekattsrecept Hvidis-jag tänkte köra ett bak imorgon.

Fåglarna kommer att äta mig ur huset! Jäklar vad de pickar i sig jordnötterna, havrekärven, solrosfröna, hampafröna och talgbollarna! Och brödet. Jag begriper inte hur jag ska ha råd att fylla på så ofta, för nu har jag fyllt hela jordnötsautomaten varannan dag och idag satt en hackspett och spettade i sig typ halva talgbollen medan blåmesarna lite förnärmat tittade på. Jag har en miljon småfåglar i trädgården-de harmåste ha startat en FB-grupp och typ bjudut alla sina femhundra vänner på partyt!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Syrinx; Vilka underbara misar (missar säger jag, men ni verkar säga misar där nere). Blomman, jag tänkte på er idag när jag hörde om klass 2-varningen !!! Håll i hatten! och håll er inomhus el iaf borta från vägarna, om det går.Kämpa på Im Yours, du vet att jag är mycket imponerad av dig och dina studier. Snart får du jullov va? Blir du i S-vall eller Ö-vik?Hvidis; jag har redan hunnit baka lussekatter, annars hade jag testat ditt recept. Min blev goda, men kanske inte himmelskt goda. Men hyfsat fluffiga. Hade också i en burk kesella och ett ägg. Jag har sällan och aldrig bakat lussebullar, så jag var faktiskt lite nöjd med mig själv.Här är galet mycket att göra. Kräks nästan av utmattning på jobbet... Och när jag får för mycket att göra, så där så jag vet att det inte går med mindre än att jobba övertid, vilket cheferna aldrig beordrar mig att göra (för då får man ju kanske några kronor extra i lön/ledihet, och det ska vi ju undvika, gud bevars) så blir jag helt uppgiven, vet inte var jag ska börja... Känns som att det är ingen ide att ens försöka... och så blir inget gjort alls. Bara lite ryck o pill där, och lite knapprande där... Ja, jag blir ostrukturerad. Jag verkligen HATAR att jag blir avbruten precis HELA tiden i mitt jobb, med saker som alltid "brinner" och "kan du bara"... Hemma är det också fullt ös medvetslös. KÖren tar mycket tid, både min och barnens. Och så kom ju danslärarna på att Oooooops, vi ska nog ha en dansavslutning i Folkets hus också... På söndag!!! Så nu blev heeeeela söndag uppbokad, samt att det delvis krockar med min körövning. Båda mina töser dansar ju.Nä, julefriden har jag inte sett röken av ännu!Men ändå så har jag det rätt bra och mysigt  Vi har äntligen fått snö!!! Jippie, hurrraaaaaaaaaaaaaa!! Som vi väntat. Så ikväll har vi skottat lite under stjärnorna jag och musikern ♥.Har ni börjat med julklapparna ännu? Jag har idag beställt ett par på nätet. Hoppas de hinner komma!Lördag är vikt för julklappsinköp. Inte alla kanske, men de flesta till barnen iaf. Till vuxna blir det inga annat än de obligatoriska skolfotona till mormor o morfar, gudmödrar o gudfäder, morbror med familj samt bonusfarmor och bonusfarfar                                 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård