• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Flamman, i princip kan du ju smälta choklad i vattenbad och så blanda i precis vad du nu gillar i smeten, breda ut den på smörpapper och låta stelna och bryta bitar. Eller klutta ut i små klickar redan från början, så det blir som små kakor. Här är ett exempel på den sortens "smält, blanda, bred ut". http://www.recept.nu/leila-lindholm/efterratter-och-godis/agg-och-mejeri/leilas-rocky-road/

Är det mycket choklad i förhållande till övrigt, så är det ju lättare att hälla i knäckformar, där du redan lagt i nötterna (eller vad det nu är). Då rekommenderar jag ischoklad. Det är plättlätt.http://www.recepten.se/recept/ischoklad.html Släng i hackade nötter, russin eller vad du nu gillar i formen inann du häller på smeten ifall du inte vill ha ren choklad.

Annars är tryfflar faktiskt inte svårt heller. Grädde, choklad och vad smak man vill ha, smälta, låta stelna och sedan rulla små bollar, eller fördela i formar.
    http://matforum.se/index.php?topic=982.0

Annars kan du kavla ut mandelmassa, lägga en korv av nougat på den och rulla ihop som en rulltårta. Skär små bitar och rulla dem lätt till bollar och doppa i smält choklad-vips, egna Motzartkulor!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

*slår mig för pannan*

Såklart!!! Vattenbad och smörpapper... Att jag inte tänkte på det.

TACK snälla Blomman!

Och tack för tipsen om andra gottigheter! De får jag prova nästa år. I år ska jag göra smalare godis, hade jag tänkt... Nu har min långa, mödosamma resa börjat... Ja, du fattar nog vad jag menar.

Kraaaaaaaaam!

• Norrskensflamman

*vinkar till Boringbrick*

Hej svejs! Välkommen hit

Jag ska presentera mig lite senare, hinner inte just nu. Men vill iaf hälsa dig välkommen!

• Soldemor

*Vinkar mellan pappershögarna*

Flamman: Du kan få vår snö, jag kan med största glädje skicka den till dig! I går kom jag inte till jobbet p g a den!

• Soldemor

Skall försöka läsa ifatt, snart...tycker jag missar jättemycket här, inte kul (tänker er ledsen smiley här)!

• maxmamma

hejsan

får jag oxå vara med här i eran tråd?  har både sorg o glädje att bidra med.

så innan jag berättar mer om mig själv o min sorg o min glädje så vill jag veta om jag är välkommen här eller inte.

många hälsingar från maxmamma 

• passionsblomman

Maxmamma, tråden är inte skapad för att vara en plats att allmänt dela sin glädje och sorg-det skulle bli en ganska konstig tråd tror jag.
    Det har med tiden vuxit fram en vänskap mellan gänget som finns här i tråden och genom den tidens gång och den vänskapen, så har vi hunnit dela både glädje och sorg-inte i första hand sådant vi redan erfarit i livet, utan mer sådant som hänt under tiden vi följts åt, om du förstår hur jag menar.

Under årens gång har det tillkommit en eller annan person som hakat på i vårt vardagsprat, ofta har det börjat som att man gjort vad vi brukar kalla "smygläst" ett tag. Dvs, man har följt med i tråden utan att skriva. När man då väl ger sig till känna, brukar man ofta hunnit få lite koll på vad det är för slags tråd och vad stämningen och gemenskapen är av för slag.
    Jag tror att om du läser här ett tag, så kommer du att märka om du ens är intresserad själv av att vara här-vi kanske är världens tråkmånsar!

Visar det sig att du tycker det vore kul att lära känna oss bättre, så är du såklart välkommen att presentera dig och haka på. Jag förvarnade Boringbrick om att det kan ta tid att känna sig hemma i sådana här långkörartrådar, eftersom folk pratat på daglig basis i flera år, och är välbekanta med varandra och varandras liv-många av oss umgås privat osv. Det är absolut inte så att vi stänger dörren för någon-men av naturliga skäl bli man en ganska tight grupp småningom, och då kanske en ny inte känner sig välkommen, utan att det är meningen.

• ingenjörsbruden
    Blommis för snart 4 år sen gifte jag mig....så vi har nog hängt ihop i 5 år här inne....  
    Bra ni inte ska ut o köra med klass 2 varningar i länet. *joinar en kopp choklad*

Nu när all denna snö har behagat infinna sig så hoppas jag verkligen  att snön ligger kvar över julen.

Har full tupp som vanligt här! Min lille Skalle-Per blir 3 månader idag! Jisses vad tiden går fort.
    Peppar peppar ta i trä så verkar......verkar hans mage vara bättre.....o det vore underbart!
    I morgon väntar läkarbesök o vacc....
    O så lite luciatåg på dagis med stora.....blir spännande......spånade lite med min syster om allt man kan hitta på med tärnljus....stoppa i munnen, fäktas, ta tempen på kompisen med...hrmm....trolla med det..... ja...det blir spännde att se i morgon....
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-12-10 22:07:43 följande:
    Ibland lyckas jag helt utan att mena det reta gallfeber på någon här på BT...

www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4250377.ht...

Jag är kanske bakom flötet, men jag fattarinte riktigt vad det är personen har svårt att läsa.

Ni behöver inte gå in och försvara mig på något sätt, vill ni skriva, så gör det i diskussionen i sig-det ser pinsamt ut med någon slags privat hejjaklack tycker jag, men jag tycker själva händelseutvecklingen i tråden i sig var...intressant. Jag hade kunnat fungera som bostad åt någon av Klockarbols undulater, sådan fågelholk har jag suttit som, medan jag följt ilskans acceleration. Jättearg stormtjej!
    Amen herregud....hur läser folk? Hinner man inte läsa meningarna helt ut eller man bara ser bokstäver o gissar lite planlöst på vad folk kan tänkas mena..... Som vanligt är du duktig på att dra paralleller, belysa ur olika synvinklar o se många gråskaliga saker....men tyvärr tror jag att det var ett par nivåer för avancerat för vissa av läsarna....hrmmm Tycker annars att TS hade en spännande fråga till BT-folket.
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-12-11 09:08:47 följande:
    Vet ni vad som gick upp för mig igår, tjejer? Jo, att när jag gick i åttan PRAOade jag här, på detta hotellet. Under en Anna kedja, men samma byggnad. Hur galet är inte det? 20år senare... Och att det tog mig 3 månader att inse! Ja ja. Jobbar vidare.
    Fniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiss!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård