• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Jag var och tog en massa nya blodprover idag, för att läkarna ska ha koll på att värdena går åt rätt håll. Får se när jag får höra hur de ser ut, men jag känner mig ju mycket piggare!
    I januari ska jag på koloskopi, usch. Är det någon av er som gjort en sådan? Hur hemskt är det? Jag tycker nästan att förberedelserna låter värst. Det verkar inte gå att planera in något alls dagen före undersökningen... Åh, jag gruvar mig litegrann, fast jag försöker intala mig själv att det finns så mycket som är så mycket värre. 

• Syrinx

Heja Blomman! Klart man ska vårda språket, framför allt i officiella sammanhang!

Jag kan personligen inte fatta att man inte har folk som korrläser annonser och dylikt. Hur svårt kan det vara, innan man publicerar något för x antal tusenlappar? 

• passionsblomman

Syrinx, min mamma gjorde en ganska nyligen och sa "ja, inte var det ju så roligt precis" men att det gått bra. jag fick bestämt för mig att hon tyckte dagen innan var klart värst och då var hon inte så kaxig om man säger så.
    Två av mina systrar har också gjort det, och det har också gått bra. jag tror som du säger, att förberedelserna är mest påfrestande.

När jag gjorde gastroskopi, kände jag mig skör och utsatt och hjälplös och minns det som en fruktansvärd upplevelse. Den gången mådde jag iofs väldigt dåligt mentalt, för min sambo hade packat sin väska och dragit, så den som skulle vara med mig svek och jag kände mig väldigt ensam. Sådant tror jag spelar in. så, ladda dina mentala batterier. "jag är inte rädd-jag kan flyga..."

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Det är dåligt med luciastämning här. Blompojken är sklart nerbäddad-han konstaterade helt utan tvekan igår att han inte ens var i närheten av att fundera på att gå idag, vilket väl var bra, för när det har kräkts, ska man ju vänta 48 timmar inann man går till skola/jobb/dagis. Baserat på det, ville inte personalen på min egen kurs ha mig där idag, utan sa att de uppskattar om jag jobbar hemma, så jag borde väl öppna matteboken, men...

..skulle kolla lite här först ba´...

• Klockarbol

vinkevink alla!

Ville mest kolla att alla som kom ivägen för senaste snöovädret har klarat sig helskinnade utan alltför mycket krångel?

Vi hade ju oväder förra veckan, jag skottade raskt till ryggen och blev hemma i 3 dar så jag slapp ju i alla fall ut och halka med bilen om man ska se nåt positivt med ond rygg...

Yngsta har ju förärats sitt första par riktiga valla-skidor och snö är det ju ingen brist på så det borde vara en match made in heaven - om det inte vore för att det växlar hysteriskt mellan ymnigt snöfall med vildsint blåst eller -20 grader...  Men premiäråkt har hon gjort och är mycket nöjd!

I övrigt är det för mig som för de flesta andra misstänker jag - alldeles för mycket att göra och alldeles för lite tid!
    Fast i morgon ska vi se Nötknäpparen på Operan och det ska bli jättekul!

Undulaterna hälsar att det är bra och uppskattat att vi har så många fågelholkar här i tråden - de låter hälsa att den enda holken deras ogina matte har givit dom är full med ägg och att alla andra undulater också vill ha egna holkar nu!
    (Deras matte, aka jag, tycker att det räcker mer än väl med en holk med fågelungar lagom till jul...)

Pöss på er alla!

• Ninnnis

Åh, stackars Blompojken som missar luciafirandet Har ni fått veta vad det var för speciell roll han skulle ha?

• Ninnnis

Vi var på luciafirande på dagis igår, fast Minis avdelning var inte med i tåget. Hans äldre kusin var dock med och det var gemensam glöggfika i dagisets trädgård efteråt. I förrgår var vi och tittade på gudsonens luciatåg så jag har fått riktig julstämning Vi har fortfarande massa snö och kallt här. Mysigt!

Jag har varit ledig i tre dagar men jobbar nu. Mini har en otroligt härlig period just nu, så det har varit jättemysigt att vara hemma med honom. Han pratar konstant, skrattar, pussas, traskar runt och är allmänt go. ♥ Med tanke på att vi emellanåt även känner av ett begynnande trots så får man lagra de här stunderna i minnet Min foglossning har blivit betydligt bättre med hjälp av akupunktur och sjukgymnastik vilket jag är väldigt tacksam för. Maken har varit borta en del senaste tiden så det är skönt att jag fixar vardagen själv med hundar och barn.

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-12-13 10:05:02 följande:
    Åh, stackars Blompojken som missar luciafirandet Har ni fått veta vad det var för speciell roll han skulle ha?
    Ja. Han låg igår och berättade hela upplägget och han skulle bla göra ett snabbyte från tomte och vara Rudolf med röda mulen och showa lite extra. Han hade veerkligen laddat för detta, så det var ju en jättebesvikelse. Jag är riktigt besviken själv, det hade vaarit mysigt med lite lucia.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård