• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Boringbrick

Har aldrig läst denna tråd innan, och vet inte ens om jag passar in. Men som jag förstod det så har de flesta här inne gemensamt längtan efter barn? Jag är rätt ung fortfarande, men kan längta efter barn så mycket ibland att det gör ont i mig. Passar jag in här tro? 

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-12-10 23:34:11 följande:
    Blomman Jädrar anacka vad du blev feltolkad i den där tråden!!
    Ja. Det kan man säga.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Boringbrick skrev 2012-12-10 23:22:00 följande:
    Har aldrig läst denna tråd innan, och vet inte ens om jag passar in. Men som jag förstod det så har de flesta här inne gemensamt längtan efter barn? Jag är rätt ung fortfarande, men kan längta efter barn så mycket ibland att det gör ont i mig. Passar jag in här tro? 
    Hej! Jo, visst har barn varit en stor anledning till våra samtal-och är väl fortfarande. Den här tråden har funnits i , vad blir det? fyra år? och många av oss har följts åt hela vägen. Det har varit barnlängtan, utredningar, graviditeter, missfall, glada besked, hemska besked, tårar av glädje och av djupaste sorg, skilsmässor, småbarnsår, jobb, utbildning, brist på jobb etc etc. Kort sagt har det som började i en ände, vidareutvecklats till vänskap och dagliga samtal om precis allt mellan lussekatter och midsommarfirande och kantarellmackor. Vi är ett gäng goda vänner-och det ryms fler glada tjejer om man vill. Var bara beredd på att det kan behövas lite tid att lära känna oss och känna sig helt hemma-det är inte helt lätt alltid att få grepp om allt folk i en sådan här tråd. Men välkommen att hänga med oss om du vill.
  • Hvidbrud

Vet ni vad som gick upp för mig igår, tjejer? Jo, att när jag gick i åttan PRAOade jag här, på detta hotellet. Under en Anna kedja, men samma byggnad. Hur galet är inte det? 20år senare... Och att det tog mig 3 månader att inse! Ja ja. Jobbar vidare.

• passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-12-11 09:08:47 följande:
    Vet ni vad som gick upp för mig igår, tjejer? Jo, att när jag gick i åttan PRAOade jag här, på detta hotellet. Under en Anna kedja, men samma byggnad. Hur galet är inte det? 20år senare... Och att det tog mig 3 månader att inse! Ja ja. Jobbar vidare.

Tack för ett leende Hvidis. Efter att ha läst trådstartarens kommentar till mig i tråden jag länkade till, så känner jag annars att det går att hålla sig för skratt. Vilket jävla sätt att gå på folk på! Ynkligt!

Eller, är jag helt bakom flötet och inte ser vad jag själv ställer till med?
  • passionsblomman

Klass 2-varningen ligger kvar över hela länet och det blåser mycket. det har formligen vräkt ner snö i kopiösa mängder inatt, men just nu är det ganska lugnt. Fast det kommer i stötar liksom, särskilt de där kanonerna de pratar om. Jag räknar hemma idag-jag vägrar ge mig ut när de larmar såpass som klass 2.
    Sålunda blir det heller ingen handbollsträning ikväll. Lika bra det, för blompojken är snorig och jag har ont i halsen. vi har det nog bäst framför hanbollen på TV ikväll. Med varm choklad-med rom till mamma och utan rom till blompojken.

• Norrskensflamman

Hej damer!

Hvidis Tänk att det tog flera dagar innan du kom på det! Det är väl inte så att du är stressad eller?

Eftersom julafton är en måndag och jag har har hela TVÅ arbetsfria dagar just innan (lör, sön) så tänkte jag för första gången drista mig till att göra lite julgodis... Enklaste, enklaste. Det var bl a en grej jag blev sugen på, men jag fattar inte riktigt hur man ska göra Skäms
    Kan ni hjälpa mig?? Ni får ett Äpple ....

Alltså; Man ska smälta chokladen och sen smaksätta, men VAR liksom? Ska man hälla ut chokladen på en plåt eller bricka och sedan smaksätta med nötter och vad man nu vill och sedan bryta bitar när det stelnat. Eller ska man hälla chokladen i små formar och sedan stoppa i smaksättarna/pyntet ovanpå??

Ja, som ni märker är jag inte så van att göra julgodis, bara att äta den {#emotions_dlg.tongue-out}

• Norrskensflamman

Så här står det:

Gör din egen lyxchoklad!
    Smält en god mörk choklad och smaksätt med dina egna favoriter; tranbär, rostade nötter och mandlar, kanske apelsinskal eller torkade blåbär, plus lite kanel eller flingsalt.

Prova gärna även popcorn med mörk choklad. Det låter som en helgalen kombination, men är krispigt och knaprigt, och några saltkorn lyfter smaken i den mörka chokladen.

Ett par rutor choklad räcker till 1-1,5 dl popcorn och blir som risbräck – du kan njuta längre av en mindre mängd choklad.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård