• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Vet ni, det känns jättekonstigt; ni har massor med snö och vi här i norr har 2 cm. Precis så det täcker marken. Och så -20 grader på det.

• Ninnnis

Hvidis, det låter som en lång och jobbig måndag. Jag undrar också hur det går på jobbet? Känns det bra?

• Ninnnis

Jag är tillbaks på heltid nu, även om det inte riktigt blir heltid eftersom jag har en del semesterdagar att ta ut. 

• lanovia 08

Ja Hvidis hur går det på jobbet? Är du ledig tisdagar?

• lanovia 08

Vilket julpyssel Flamman.

Här stod jag som ett frågetecken när alla började sätta upp adventsljusstakar o skriva glad advent på Fejjan. Jag klarade inte ta in detta i allt som hände runt oss. Men igår tog vi oss i kragen o satte upp våra adventsljusstakar, vilken skillnad det gjorde för julkänslan... och alla ljuvlig snö till på det.

• lanovia 08

Känns det bra att jobba heltid Ninnis? Eller började du med det igår, då har du väl inte hunnit märka så mkt ännu..

• lanovia 08

Vi är hemma igen nu o kastas minst sagt fram o tillbaka i känslorna. Vårat jobbiga beslut som jag skrev om handlade om hunden. Vi blev skickade till specialcstvetrinär som tog massa prover o UL. Provsvaren visade på urdåliga värden o en njure som höll på att gå kaputt och en dålig bukspottskörtel. Vetrinären ville göra om alla prover o UL plus ytterligare en SVINDYR undersökning. Utöver detta fick vi recept för att öka på medicineringen något helt otroligt mycket. Vi tyckte inte detta kändes bra, det finns en gräns på hur mkt man kan bekosta en hund (även om vi älskar henne något otroligt) och det finns defenitivt en gräns på vad en hund skall behöva genomlida. Till på detta visade hon oerhört liten matlust o ingen riktig ork. Vi kände helt enkelt att värdigheten i hundlivet var på väg att sina ut. Beslutet blev att inte gå på den ökade medicineringen eller fler undersökningar. Istället skule vi åka till Oslo, lämna hunden hos mamma o pappa (allergiska i Oslo) och när vi kom tillbaka ringa vetrinär o låta henne slippa det här.

Men i slutet av veckan började det försiktigt komma rapporter hemifrån om en hund som kändes pigg, åt bra o lekte o busade massor. Väl hemma möts vi av en hund med mer energi o glädje än vi upplevt på länge. Vi är så otroligt lättade o känner inte att vi kan köra iväg henne till ngn vetrinär nu. Hon får fortsätta på den medicin hon har och njurdiet så länge det funkar. Blir hon dålig igen får vi ta ställning då. Så från tårar till en oerhörd lättnad vad gäller hunden. Men det är så jobbigt för vi vet ju inte om det här bara är en topp o hon nästa vecka blir jättedålig igen eller om hon kommer kunna leva så här länge.

Värdena visar ju inte på det men... Vi pratade med vår vetrinär igår o hon var noga med att påpeka att hon inte lider o har ont i alla fall och det är viktigt!!

• Ninnnis

Det är så skönt att det går bättre med vovven, Lanovia! Du vet att du har allt stöd i världen härifrån. Kram!

• Ninnnis

Kanske dina föräldrars hund har haft en positiv psykologisk inverkan på er hund? Oavsett hoppas jag att hon får vara pigg och frisk länge!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård