• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

Tack för hjälpen Blomman!
    Blev lite förvånad över att få ett meddelande från "en anständig flicka med kärlek och ärlig" som mer än gärna ville skicka bilder....
    Hade nog blivit förvånad oavsett var jag hade fått ett sån't meddelande men lite extra skumt att få det här.
    Hon kanske tog fel på mig och ärkeexet? {#emotions_dlg.djavulsk}
    Rapporterat och åtgärdat är det iaf!

Helgen har ägnats åt pepparkaksbak och byggande av pepparkakshus hemma hos min mamma, mycket trevligt Tomte

Inte lika trevligt att komma hem till -15 graders kyla ute och element (inne) som inte alls var justerade för sådana låga utetemperaturer...
    15 grader inne lämnar mycket att önska (plusgrader visserligen) och jösses vilken tid det tar att övertyga en gammal timmerkåk utan eldningsmöjligheter att det helst ska vara minst 18 grader för att husfolket inte ska gnälla O.O

En riktigt trevlig Första advent till er alla! Kaffe

• Ninnnis

Här i Skåne har vi massor av snö! Vi har haft en mysig helg med bland annat hundträning idag (Mini var hos gudmor med söner) och tomteland igår. Men det ska bli bra skönt att få hem maken imorgon.

• passionsblomman

Snö. Precis som beställt första advent. Stora, fluffiga flingor som bäddar gnistrande vitt över allt brungrönt kladd, så världen ser ut som en sagobok. Precis som det ska vara.
    Det blev genast lite ljusare. Barnen leker medsamma gladare lekar, och alla stjärnor i fönstren ser extra vintrigt adventigt juliga ut.

Nu ska jag bara fixa fram fågelmat, för det blev lite bistrare tider för småpippina i en hast.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Trevlig första advent på er! Och grattis till 1-åringen!! ♥

Vet ni, varken sidbrytningar eller symbolerna som finns under smileysen här upptill lirar ihop med Window 7 och Windows 8.

Jag har dessa på jobbet (fick ny dator förra veckan) resp hemma och det funkar inte

Lördag firade vi min mor på hennes 78-årsdag. Gud var god och hon var faktiskt piggare just den dagen och orkade vara uppe och umgås med alla gratulanter Smörgåstårta blev det och kaffe och tårta. Inte 7 sorters kakor, tack och lov.

På kvällen var m med på dryckesprovningen och vi provaränkor samlades och gjorde julpyssel och drack glöggg. Så himla kul! Tyckte t o m som inte gillar att pyssla så där väldans mycket. Knoll o Tott var med och de tyckte det var så roligt. De gjorde så fina grejer!

Nästa morgon vaknade jag med jätteont i halsen och täppt näsa och blytunga bihålor. Så jag kunde inte vara med på 1:a advent i kyrkan Det känns som att jag inte får nån riktig adventskänsla nu...

Nåja, jag fick alla fall upp resten av stjärnorna och stakarna i fönstren, så det känns liiiite bättre.

Så fin bild Blomman!

• Norrskensflamman

Sådär, nu finns det en bild i mitt galleri i albumet Jul 2012.

Alla hjärtan syns inte tyvärr. Och så ser man inte att på baksidan av varje filthjärta har vi klistrat fint tyg med julmotiv i grått, rött, svart, vitt (snöflingor, grenar och domherrar).

Vi hade filthjärtan, järntråd, tunn röd järntråd, pärlemorpärlor, röda band, och garn i olika färger.

Se så fint det blev!

Min T verkar ha en kreativ sida för hon gjorde ganska många hjärta i olika påhittiga utföranden! Fattar inte hur hon kommer på allt... Hon gör mycket i slöjden nu, både träslöjd och syslöjd.

Hon har de senaste åren gjort alla sina julklappar själv, till ALLA i familjen (vi som brukar vara hos mor och far, dvs även till min brorsas familj). Hon har varit helt sönderstressad innan julen kommit för hon jobbat så hårt med sina klappar. Nu i år har jag fått henne att inse att hon MÅSTE inte göra julklappar till alla. Så hon har bestämt sig för att bara göra till oss i vår familj. Lilla hjärtat... ♥

K gjorde inte så mycket själv utan hon sa åt mig vad hon ville ha på sina hjärtan och så fick jag göra efter hennes design. När jag lessnade bad hon nästa i gänget göra åt henne... Hon är bra på att delegera, haha!

• Hvidbrud

Så härligt med pyssel flamman! Blev ju jättefint!

Jag är jääätte trööött... Var på jobbet från 7.15 till 18.15... Hata måndagar... Men i morgon är det tisdag och det gillar jag

• Ninnnis

Så fint julpyssel, Flamman! Kul att deina tjejer är så olika. Att vara kreativ respektive att kunna delegera är bra egenskaper båda två

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård