• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2012-12-11 14:29:03 följande:

*slår mig för pannan*

Såklart!!! Vattenbad och smörpapper... Att jag inte tänkte på det.

TACK snälla Blomman!

Och tack för tipsen om andra gottigheter! De får jag prova nästa år. I år ska jag göra smalare godis, hade jag tänkt... Nu har min långa, mödosamma resa börjat... Ja, du fattar nog vad jag menar.

Kraaaaaaaaam!

Smalare godis......ska du göra godisstänger....godissnören......höhöhöhöhö
  • ingenjörsbruden

Nu mot strykning av luciasärk o matlagning..... tjohej....zzzzzzzzzzz

Är lite sliten.....SkallePer käkar varannan timme på nätterna.....inte sååååååååååååå värst roligt..... djupsömn vet jag inte vad det är....men vad är en bal på slottet.....

Massa till er alla

• passionsblomman

Stackars min lilla pojke!
    Han är superförkyld, men har behårt sagt att han skulle till skolan, "för det är vårt luciatåg på torsdag och jag måste vara med och öva"
    idag ringde han själv hem redan vid 8:45 och sa att han måste bli hämtad för han mådde inte bra.
    Han har varit hemma med pappa hela dan och sovit en del. När jag kom hem och skulle ta tempen fick han ett bryt(han gillar inte tempen). 38,2,. Jaha.
    Liten blompojke brister ut i storgråt och snyftar "jag skulle ju vara tomte och vi har ju köpt en dräkt och jag vill inte bli sjuuuhuuuhuuuk!"
    Jag ringer fröken och han kan sedan lugnas med att känner han på minsta vis att han orkar, så är han välkommen att komma bara på lussandet och sedan åka hem och bädda ner sig. "han har ju en lite särskild roll också, så han behövs verkligen" sa fröken.
    han har tisslat och tasslat och varit hemlig och förväntansfull i många veckor inför detta lussande, och om och om igen frågat "ni kommer väl? Ni kommer väl och tittar när jag lussar?"

Nu var han lite piggare, efter Panodil, så han gick och duschade. Kom ut, sa "det känns som jag ska svimma. Och kräkas" *kräks över hela golvet*

Hans nya tomtedräkt blir nog kanske inte använd då.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2012-12-12 17:04:42 följande:
    .....spånade lite med min syster om allt man kan hitta på med tärnljus....stoppa i munnen, fäktas, ta tempen på kompisen med...hrmm....trolla med det..... ja...det blir spännde att se i morgon....
    Haha! Kanske är det en sådan termometer som saknas i vårt hem. Den skulle ju så att säga...

...lysa upp i mörkret...

Cool
  • Syrinx

*vinkar till Solde och trollar bort alla pappershögar* Så, nu 0+++++++p7.m (det där var lilla buskattens bidrag till tråden, han gillar att gå på datorn och jaga vad som rör sig på skärmen!) - nu kan du läsa och skriva mer här!

Åh nej, stackars Blompojken! Vilket elände att bli så dålig till Lucia! Hoppas han inte kräks något mer och piggar på sig så han kan vara med i morgon. 

Ingis, heeej! Så kul att se dig här! Hurra för lillkillen, tre månader redan! Så mysigt med luciatåg på dagis... Hjärta Jag måste nog gå iväg på någon luciakonsert i morgon, så jag får lite luciakänsla iallafall. Det är en så ovan känsla att inte vara med i något luciatåg! Jag har lussat jättemycket varje år sedan jag var jätteliten, och i högstadiet och gymnasiet var det säkert 20-30 tåg varje år. Det är ju ett tag sedan nu, men det känns ändå lite tomt och konstigt. 

• Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2012-12-12 17:14:53 följande:
    men tyvärr tror jag att det var ett par nivåer för avancerat för vissa av läsarna....hrmmm  

Helt enig med vad du skrev i övrigt, Ingis. Jag läste igenom tråden igår och blev mer och mer som en fågelholk. Heja Blomman som tar upp intressanta paralleller och för spännande resonemang, det hade varit kul att läsa (och hoppa in och diskutera, om det hade utvecklats så) folks tankar och funderingar kring allt som faktiskt togs upp. 
  • Syrinx

Tack Hvidis för lussekattsreceptet! Jag har antecknat i mitt ursprungliga recept och göra en ny sats, när de första tagit slut - vilket går lite för fort egentligen...

Och åh, julgodis! Hur gick det med vattenbadet och smörpapperet, Flamman? Blev det gott julgodis, fast det är lite "smalare"? Jag blev väldigt sugen på att göra julgodis själv - saffransknäcken från förra året var faktiskt gudomlig, och Mozartkulor är alltid väldigt gott. Jag hittade förresten ett nytt recept i senaste numret av tidningen Isabellas, Knaprig Nötkola, som jag måste prova! De har publicerat det på sin facebooksida också, så jag tar mig friheten att kopiera till er:

KNAPRIG NÖTKOLA
    12 st: 2 dl grädde • 2 dl sirap • 160 g rörsocker • 50 g paranötter, grovhackade • 50 g cashewnötter, grovhackade

• 200 g mörk choklad
    Koka grädde, sirap och rörsocker under lock, tills sockret har smält och är 125° varmt (mät med en hushållstermometer). Ta grytan av värmen och tillsätt nöttärningarna. Häll den varma massan i en form som mäter 15 x 30 cm och är klädd med bakplåtspapper. Låt massan svalna och skär den i munsbitar. Smält chokladen över vattenbad och pensla ett tunt lager på varje bit. Låt svalna på bakplåtspapper.

Visst låter det gott? P.S. Flamman - det är faktiskt ganska smalt godis ändå! Massor av nötter och så mörk choklad! (Grädden och sirapen väljer jag att inte räkna med nu...)

• Syrinx
    Hvidbrud skrev 2012-12-11 09:08:47 följande:
    Vet ni vad som gick upp för mig igår, tjejer? Jo, att när jag gick i åttan PRAOade jag här, på detta hotellet. Under en Anna kedja, men samma byggnad. Hur galet är inte det? 20år senare... Och att det tog mig 3 månader att inse! Ja ja. Jobbar vidare.
    Bättre sent än aldrig!  
  • passionsblomman

Men ååå!
    Under "veckans par" finns en reklamtext om gåvor från ACO.
    men hallå! Det heter deodorant, inte deoderant. Nog föör att jag stavar fel och slinter med klövarna på tangenterna hela tidn-men det där är ju en officiell text för sidans räkning.

Sponsras av:

Nu störde jag mig så jag var tvungen att maila supporten...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård