• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Lanovia, mina största, varmaste, mest innerliga kramar till er. Ni har verkligen fått utstå alldeles för mycket. Jag kan bara än en gång hoppas av hela mitt hjärta att det vänder nu, för er allihop. Kram, fina du! ♥

• Ninnnis

Daa, bra att indianerna hittade fram, med tanke på omständigheterna. Hoppas du får må riktigt bra snart. *kramar* 

• Ninnnis

Om 10 minuter går jag på julledighet Maken är tyvärr borta till fredag, men sen är han också ledig. Nu ska jag hämta Mini och vovvarna och åka hem och mysa. Kram på er alla fina trådisar!

• passionsblomman

För bara några månader sedan bodde min syster i det här huset, med alla barn och hundar som de tillsammans hade. Nu bodde bara hennes Ex kvar och han var inte hemma, ena hundvalpen hade han med sig, men den andra hunden var i huset.
    Jag är helt tagen-syrran ringde nyss. Det hade precis lika gärna kunnat vara et meddelande från någon annan om att halva min familj var borta.
    Jag känner att jag skulle kunna gå iväg och kräkas när jag ser bilden.

http://op.se/lanet/krokom/1.5412106-hund-ska-ha-omkommit-i-villabrand

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag hade förut tänkt hoppa in och gnälla över hur förbannat sjuuuuuk jag är, mitt i julförberedelserna. Jag har ändrat mig och håller käften-tacksam över att jag har ett hem att julstöka i.

• passionsblomman

När syrran bodde där, och de var alla hemma samtidigt, så hade de sex barn sammanlagt (visserligen var de två äldsta sällan där, men ändå) och hudar hade de ju hur många som helst, då syrran har kennel. Två tikar med tiotalet valpar var hade inte varit konstigt. Jag kan inte omfamna med mitt förstånd hur fullständig den här katastrofen hade kunnat vara om det bara varit för ca ett halvår sedan.

Jag menar, det ÄR ju redan fruktansvärt-men nu lever iallfalll alla människor.

*babblar på i rena chocken*

• Ninnnis

Men FY vad läskigt, Bloomis! Vilken tur att inte fler omkom. Men stackars vovven... Vet de hur branden startade? Klippet hackade lite på ipaden så jag fick inte med mig hela. Usch så illa det kunde ha blivit!

• passionsblomman

Ninnis, nä brandorsaken går inte att fastställa än (dvs kanske aldrig då, med tanke på hur omfattande det blev.) Men Exet själv tror det måste varit ngt med elen eller så, eftersom han inte eldat ljus eller har vedeldning. Det är alltså inte en klassisk julbrand, med glömd adventsljusstake.

• passionsblomman

Här toppar vi ulförberedelserna med en omgång vinterkräksjuka. Sonen kräktes 6 ggr i rad i natt och mår hur risigt som helst. Planen att hämta hit morfar imorgon måste nog revideras tills vi vet om även vi vuxna ska ha oss en omgång.Kräks

Ska vi det, vill jag attt det kommer NU-vi har inte tid med en långdragen vända, utan måste få vädrat ut och sanerat tills söndagkväll isåfall. kan en mamma i juletider få bestämma det?

Attlaga julgodis ligger just nu ganska långt ner på listan...
    -Här, ät lite kola, den har jag gjort alldeles själv medan jag vårdade min kräksjuke son
    -Nej tack, det är bra.

-Vaddå då?"

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård