• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Fru E skrev 2012-12-30 16:28:33 följande:
    Blommis-det är ju vovven som är storebror och bf är 6/1
    Ahaaa...det har jag inte fattat.
    Bf kommer jag nu ihåg-eftersom jag tycker ni kan vänta en dag, så kan jag och den där lillebrorsan dela födelsedag.
    Jag har också för mig att det var något med ninnis datum och någon födelsedag i min närhet, men det har jag också glömt...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

En bonus med dagens soffliggande (eftersom skidorna inte gick så bra för svensk del) var att jag fick se en sensationell svensk första och tredje plats i världscupen i hästhoppning. Även om jag är gammal hästtjej så hade jag nog inte tittat på det om jag inte hade varit sjuk. Vi får se hur det blir med morgondagens nyårsfirande. Planen är att gudsonen med familj kommer hit, men om jag mår såhär blir det nog inställt. Vi har beställt cateringmat som vi hämtar på dagen så middagen är fixad för både oss och dem oavsett. Vid tolvslaget tar jag vovvarna i bilen och kör ut på slätten så att storhunden slipper de värsta fyrverkerierna.

• Hvidbrud

Ninnis: åh, känner med dig. Det är så himla tuuuungt där till sist. Stanna du i soffan, du är så bra på att lyssna till din kropp så du kommer igenom det här sista fin fint ska du se. Det blir antingen bättre snart, eller så vänjer du dig... Jag hoppas på det första, så klart. Heja dig och heja Sverige! Guld! Hurra!

• passionsblomman

Ninnis, man ska vara i soffan ewller på annat sätt ta det bara fislugnt så mycket man kan innan man blir flerbarnsmor-det är jag helt säker på, alldleles utan att vara mer än enbarnsdito. Givetvis helst utan att må dåligt, men ändå.
    Ja just det-jag hade lite för mig det-att EA´s bebbe kunde dela dag med mig och så delar din med min son. Han fyller den 17/2. Tänk så praktiskt, då kunde jag komma ihåg båda.

Jaha-nu har joggandet startat efter jul ser jag. Spänstiga människor i träningsoverall passerar utanför mitt fönster med måliriktad blick. Hej och hå! De vill väl passa på nu när det blev barmark igen. FY vad trist det är att all snö regnar bort! Jag är av den bestämda åsikten att det gärna får komma vit snö till jul och sedan vara rätt smällkallt över nyår, för att sedan bli mer lagoma minusgrader resten av januari och februari, så att rasterna blir roligare i skolorna och sportloven fulla av vintriga aktiviteter. Här i byn spolar det tex en skridskobana när det är minus. Så lätt för ungarna att själva sysselsätta sig lite ute då. men nä. Regn. Grus. Smuts. Geggamojja. Lerig trädgård.
    Jag vill ha rimfrost och stjärnklar himmel så fyrverkerierna syns och allt är lite vintermagiskt.
    Vår hund bryr sig inte i fyrverkerierna alls för övrigt, vilket är tur, eftersom jag själv är så barnsligt förtjust i dem.

Nu ska vi åka ner till ICA och se om de har pilrimsmusslor i frysen där, eller om vi måste vidare till nästa tätort.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Leksi

Allt lugnt Fru E?

Kan det inte vara så att det fyllts på med fostervatten mellan den första och den andra mätningen? Vilket i så fall skulle förklara skillnaden? Fostervattnet byts ju ut hela tiden & då fick de kontrollera att det inte fortsatte minska? Bara en tanke...

Det allra största lycka till inför förlossningen önskar jag dig! Vilken start på det nya året!! Solig

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård