• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Blommis: jag kom plötsligt, från ingenstans, att tänka på när du och jag telepaterade "jag ska bara byta vattenpumpen, Gerd". Minns du det? Det var kul, men lite läskigt också. Det börjar vara några år sedan nu.

• Daa

Nae, energin räckte inte för att spamma.
    Den räckte inte ens för att komma ihåg sånt som jag ville kommentera. Typiskt.

Bara några timmar kvar nu innan helg och ledighet.

Vad har ni för planer för nyårsafton? Vi har inga alls än. Maken vill ha en repris på sin plan från förra nyårsafton: "Det spelar ingen roll vad vi gör, bara jag får äta mat". Nyårsaftonen han blev utan mat (den på BB) verkar fortfarande finnas starkt i hans minne.

• Daa

Jo, så var det:
    Lanovia, hur har ni det? Hur är det med barnen och hunden?

• Daa
    Fru E skrev 2012-12-23 19:46:10 följande:
    Säger detsamma!! Vi myser i mitt föräldrahem ensamma sedan i fredags, så skönt och väl behövligt med inga måsten! Speciellt eftersom jag tycker att lillebror ska stanna i magen minst en vecka till
    Hur känns det med magen? Är det lugnt därinne? Mår du bra som höggravid?
  • Daa

Vi firade en ganska lugn julafton hemma med mina föräldrar och makens pappa. Tur var det, för vår lille son började kräkas strax innan det var dags för julmat. Han var tapper (själv hade jag känt mig väldigt ynklig) och kunde ändå glädjas åt paketöppnandet.

• passionsblomman
    Daa skrev 2012-12-28 12:04:26 följande:
    Blommis: jag kom plötsligt, från ingenstans, att tänka på när du och jag telepaterade "jag ska bara byta vattenpumpen, Gerd". Minns du det? Det var kul, men lite läskigt också. Det börjar vara några år sedan nu.
    Glömmer jag aldrig!

Jag har en kort paus i julandet och passar på att skriva en rad innan jag komar ihop i soffan (där har jag knappt satt rmpan sdan folk började ramla in här). Pappa, min ena syster och hennes dotter var här, då var vi sex, pappa åkte hem, samma eftermiddag fyllde vi på med fem pers och en hund från sambons familj (bror med fru och bran), så då blev vi tio, igår morse skjutsade jag syster med dotter till tåget i Kalmar och så var vi bara åtta. Nu, alldeles precis för en stund sedan åkte de fem sista, och då blev det bara vi tre kvar, med hunden och katterna.
    Bordet är ihopskjutet,, alla pinaler bortplockade, diskmaskin nr femtioelva igångsatt och när jag sätter mig ner nu, tänker jag inte göra ett smack mer idag.

Imorgon har sonen fotbollscup och vi är med och kör, så det blir en heldag. De börjar inte förrän mitt på dagen, men slutar å andra sidan inte förrän vuid midnatt-om de går till slutspel och final).

På söndag tänker jag BARA titta på TV och äta godis ur en kartong som jag gömt långt in i skåpet...Cool

På nyårsafton kanska sambon ska jobba, inte klart än, men vi ska iafäta vitlökshalstrade pilgrimsmusslor m smörslungad sparris och sedan oxfilé. Och kolla fyrverkerierna.

Just nu måste jag lösa hundvaktsfrågan,för imorgon. Det har jag nämligen totalt glömt. Puss på er!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Idag har jag haft ont i nedre delen av magen och en del sammandragningar, så jag har inte gjort så mycket. Maken skulle ha börjat sätta upp innerväggar i lillebrors rum, men han har varit tvungen att ta hand om Mini istället. Jag har dessutom haft sprängande huvudvärk så det har inte varit någon höjdardag. Jag har inte haft ont i magen på det sättet innan, jag funderar på om det kan vara bebisen som fixerar sig. BM sa vid torsdagens besök att han verkade ha sjunkit ner men var inte fixerad. Är det någon som känner igen magont runt vecka 34? Han rör sig för fullt så jag är egentligen inte orolig men det är inte kul att ha ont när man inte vet riktigt varför.

• Fru E

Gubben i lådan inlägg som vanligt

Host harkel.......inser att jag varit dålig på att uppdatera er.......
    Om vi har riktig "otur" blir vi igångsatta imorgon  :o  :o  :o  :o  :o  :o
    Fredagens enkla BM besök, annan bm än vår vanliga, resulterade i besök på fl. Bm tyckte att sf-måttet gått ner för mycket, 35 för 2 veckor sedan och 32 nu enligt hennes mätning, så hon ville ringa till fl. Dock poängterade hon att hon inte trodde det var något men ville kolla för säkerhetsskull. Så in på fl, göra ctg/mäta sammandragninga/klicka på knapp så fort lillebror rörde sig i 20 minuter och allt såg kanon ut. Sedan väntade vi bara 5 timmar på att få träffa en läkare som skulle titta på kurvan, mäta fostervatten och göra undersökning. Läkaren tyckte att  mängden fostervatten låg liiiiiiite i underkant på nedersta måttet (dillade något om en gräns mellan 60-80 något  :think: ) men sa samtidigt att en bebis som rör sig så mycket och har en sådan ctgkurva kan inte må dåligt. Iaf ville han ha in oss på ett nytt ul söndag/måndag och hade mängden fostervatten minskat från igår så lät det som om det var igångsättning som gällde trots han mår bra. En ny bm mätte nu magen till 34......
    Jag var inte öppen något och tappen var tydligen lite mjuk men inte så mycket hade hänt.......

Så imorgon 7.30 ska vi ringa in och få en tid för undersökning och sedan få besked om vad som händer. Känns skumt om mängden fostervatten helt plötsligt skulle minska nu, läcker inte vad jag vet och i v 33 var det normalt. Om mängden är densamma sedan igår är vår plan att försöka få läkaren till ny koll på måndag/tisdag istället för igångsättning och lyckas inte det så tänkte vi föreslå att de övervakar mig genom att jag skrivs in, så undviker vi igångsättning om det inte är nödvändigt eftersom lillebror mår så bra som han gör vilket de sagt flera gånger.
    Och tja så kanske vi klarar oss till 2013 vilket egentligen inte spelar någon roll så länge han mår bra men ändå liiiiiiiite om det inte går någon nöd på honom  ;) .

Alla väskor är packade, inkl storebrors och dagis är förvarnat....gahhhhh!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård