• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Men vilken tur ändå att det inte blev några personskador, eller ännu värre. *ryser* Hur mår din syster med familj? Har Blompojken blivit så dålig alltså? Stackaren! Hoppas verkligen ni andra klarar er.

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-12-20 17:16:48 följande:
    Men vilken tur ändå att det inte blev några personskador, eller ännu värre. *ryser* Hur mår din syster med familj? Har Blompojken blivit så dålig alltså? Stackaren! Hoppas verkligen ni andra klarar er.
    Hon sa på sms igår att "jag är alldeles tom inuti" och så är det såklart tusen kluvna känlor-å ena sidan är hon ju själaglad att hon och barnen hunnit flytta ut, å andra är det som att hon får dåligt samvete också-det är hon som velat separera, så det känns ju som att allt blir extra taskigt mot honom nu osv.
    Men det är helt sjukt att se sådana där bilder, höra knastret från elden och veta "där inne kunde vi varit" , eller, "därinne hade jag nyss hela merparten av min familj". Först julen vi firade här, var ju hela det gänget samlat här. Tolv pers var vi. Av alla dem, hade åtta kunnat fattas idag. Jag kan inte smälta det!

Sonen har nästan 39 i temp och har sovit till alldeles nyss. Han vaknade tack och lov hungrig! Och äter i skrivande stund lite soppa-mest för att få i honom lite salt buljong. HOPPAS det stannar i magen! och så är han så himla gullig "mamma, det är iallafall bättre att jag är sjuk än någon av er-särskilt du, för du gör så mycket med det här med julen"
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Jag förstår att det är overkligt och dubbla känslor för er. Kram! Gulliga, goa blompojken! Skönt att han orkar äta lite iallafall.

• Norrskensflamman

Blomman! Så hemskt med branden   Vilken tur att inte fler brann inne... men tänker också på den stackars hunden. Förstår att det är en massa blandade känslor för din familj och syrran särskilt.*Och vilken dålig tajming med kräksjuka nu!!! Hoppas hoppas ni repar er innan julafton.*Jag har haft så mycket med alla julkonserter o lucia och jobb så jag har inte hunnit vara in så mycket här. Julkonserten vart en höjdare, spränfylld kyrka och stående ovationer, kyrktaket nästan lyfte när vi sjöng Hallelujakören och O helga natt. *Nu har jag ledigt till 2/1!    Idag ska jag ut på stan (medan barnen är sista dagen på skolan och har julavslutning) och handla lite julklappar och så köpa lite, lite julmat. Främst den lokalt inlagda sillen som är så fantastiskt god. Folk köar i timmar för att få den. Det är bara att kavla upp ärmarna och vässa armbågarna.*Ikväll står pepparkakshusmontering på schemat. Jag gruvar mig... Gillar inte att pyssla och känner på mig att det där kommer att gå åt pipan. Läste någonstans att för att bygga pepparkakshus krävs tålamod... Något som varken jag eller flickorna   har.... Misstänker att det blir vår kära musiker som kommer vara den som orkar montera det där färdigt...*Flickornas farbror från landet over there kom hit igår! Han ringde och sa att han är på väg upp för att åka till finska lapplandsfjällen med sin dotter som bor här i samma kommun som oss. Så han var förbi och drack kaffe. Han kommer tillbaka den 23:e och hoppas kunna stanna till den 25:e i alla fall. Flickorna blev jätteglada!!Paket från farfar och släkten hade han förstås med sig Och tydligen från pappsen också, men dem har tjejerna inte fått ännu. *Jaja, nu är det väl bäst att pallra sig iväg ner på stan.Ha det gott alla!                         

• Norrskensflamman

Alltå jag blir knäpp på att det inte går att få till radbrytningar när man är i Windows 8 här på BT. Ingen som har nåt tips?  

• Soldemor

*vinkar lite matt*

Nu är julracet strax på g, allt är förberett men jag är slut som människa. Skall snart ha julavslutning (sådand är utan Gud ni vet) och sedan skall vi hämta vår julklapp en sådan här:

• Daa

Blommis: åh fy tusan för det där med branden!

Hoppas ni får krya på er innan julhelgen drar igång.

Måste le åt Blompojken. Han är så klok och empatisk.

• Daa

*kramar om* Ja, det räcker verkligen nu. *kramar om igen*

lanovia 08 skrev 2012-12-18 14:07:17 följande:
    Jah kan lova att vår gräns känns väldigt just nu. Gränsen för bad vi faktiskt klarar. En hund som vi inte vet om vi kan ha kvar och Aen spn blir så här tät mellan varven. Vi är 5 i familjen o ngn berkar ju vara dålig jämt, vi bara byter huvudperson.
  • Daa

Flamman och Ninnis: skönt med julledigt!

Jag har min lediga fredag idag, så jag dräller här hemma med barnen. Vi kör inte så hårt, för Axel hade en febertopp igår (som är helt borta idag) och jag börjar bli ordentligt förkyld. Julpyssel blir det inget av. Uppenbarligen ligger det inte för mig. Lite konstigt, eftersom jag gillar när det blir pysselaktigt-klipp-och-klistra på jobbet (pappersmallar! Oh yeah. ). Men det kanske blir mer sånt när barnen blir större.

Inget julbak heller, mest för att jag inte kommit på vad jag skulle vilja göra och för att jag inte vill det tillräckligt mycket för att ta tag i att ta reda på vad jag skulle vilja göra. Däremot laddar jag för att baka inför ett två-årskalas (alltid samma känsla när jag inser att det är 2-årskalas som gäller och inte 1-års: )

Vi har varit med Fälga till bvc för viktkontroll som neoläkaren ville. Bvc-sköterskan tittade på Fälga, skakade på huvudet och sade: -Inte är det något fel på henne.

Men vi vägde henne snällt och insåg att hon gått upp ganska mycket i vikt sedan neouppföljningen, trots att våra försök att tjocka på henne såg ut att misslyckas (leverpastej var ingen parvel-hit och det där med rapsolja i Fälgas mat hade vi glömt bort/låtit bli (minns inte vilket nu. Det var nog en kombination )). Jag tror att neoläkaren blir nöjd den här gången.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård