• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2012-12-13 10:10:51 följande:
    Ja. Han låg igår och berättade hela upplägget och han skulle bla göra ett snabbyte från tomte och vara Rudolf med röda mulen och showa lite extra. Han hade veerkligen laddat för detta, så det var ju en jättebesvikelse. Jag är riktigt besviken själv, det hade vaarit mysigt med lite lucia.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Åh. Han kanske kan showa lite för er hemma när han blir frisk? Fast sådana besvikelser kan kännas riktigt jobbiga när man är liten
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-12-13 10:24:10 följande:
    Åh. Han kanske kan showa lite för er hemma när han blir frisk? Fast sådana besvikelser kan kännas riktigt jobbiga när man är liten
    Ja, jag minns när jag hade körtelfeber och låg på sjukhus i 8:an. Jag var helt fötvivlad över att jag missade alla luciatåg jag skulle gått i, och DESSUTOM skoldansen. Katastrof!

Jag tror resten av gruppen var jättebesvikna över att han inte kom också, för de skulle ju liksom bygga det alla andra också skulle göra och säga, runt den där lilla renen Rudolf, och jag tror att det liksom var den roliga grejen mitt i allt mer högtidligt. Jag får väl skaffa några små horn och så får vi göra en egen liten show till jul, för morfar och moster eller något...
  • Daa

Hejsan.

Så det är fler som får besök av Martyrmamman? Enveten en, det där. Men brukar mor Rabiata Skataragata komma förbi då? Jag är då nöjd över varje dag jag slipper se henne.

Blommis: stackars blompojken. Så himla förargligt!

Maxmamma och Boringbrick: hej på er! *vinkar*

Senare idag är det luciafirande på parvlarnas förskola. Vet inte om de ska vara med i något luciatåg, men utklädda skulle alla barn vara. Parvlarna blir pepparkaksbarn.

Ninnis: fina Mini!

Nu är det bäst att jag går och får i mig lite mat så jag orkar med eftermiddagen. Det har kommit fram lite saker här som gör att stämningen på jobbet är lite sådär. Avundsjuka och missunnsamhet orsakad av orättvisa får ibland lite väl stora proportioner...

• passionsblomman

Daa, mor Rabiata?
    Hahaha! Ja, jag tror min sambo tycker hon huserar här idag, alldeles i skrivande stund.
    I gott sällskap av den där Skataragata.

Själv tycker jag bara han borde vara tyst, tacksam och lyssna på vad jag säger-eftersom jag i min stora klokskap och välvilja försöker hjälpa till. Vilket han bad om, men sedan visst inte ville eller behövde "för du är ju så jävla arg hela jävla tiden"

Jag? Jag är väl blid som sommarvinden en ljummen kväll då näktergalen drillar...

Oskyldig

• passionsblomman

Det hade ju varit väldans finemang med en lussebulle eller fem så här på lucia.

Kanske orkar sonen baka dem med mig om en stund?

Man kanske kan göra sig immun mot kräksjuka genom att inta saffran? ÄR inte det en krydda med särskilt starka antioxidanter och väldigt särskilt speciellt bra mot kräksjuka tror ni? Drömmer Särskilt ihop med socker, smör, jäst och russin-och lite mjöl, så där blir en kolhydratsrbaserad reaktion som gör att det blir särskilt speciell specialfart på saffransantikräkskyddet.

Tomte

• Soldemor

Blommis: Det där låter som en alldeles eminent mixtur mot allt sattyg som kan drabba ens kropp!

Här är jag lika trött som jag varit hela veckan, försöker inte att tänka på det, försöker definitivt inte tänka "varninggsignal från kroppen typ" utan ser fram emot fyra dagar ledigt efter i morgon. Arbetsjulen börjar iaf ta form nu.

• ingenjörsbruden

*tummen upp för ljus i mörkret*

Stackars blompojken! Typiskt när man är stjärnan i showen! Klart du är blid som en sommarvind..... till 90% tror jag....de övriga 10% tycker jag är attans nyttiga för omgivningen eller hur?!
    Tycker herr blommis ska vara tacksam över din hjälp! *så det så*

Syrinx: läskiga undersökningar, skönt när de är avklarade....var nära att skriva att det blir skönt att få dem gjorda....men det nog def fel uttryck när det är den undersökningen du ska göra....hrmm...tror jag....men det kan väl inte vara värre än att föda barn....eller? Hoppas iallafall att det ska gå bra för dig!

Luciafirande kl 07 är ingen jättehöjdare när ammar heltid o frekvent.....jisses i min låda va jag är slut, fastän jag fått sova ngn timme extra tack vare min goa mamma som varit här idag.
    Jag o busan gjorde ett pepparkakshus med pastelliga non-stop......riktigt sockersött blev det!

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2012-12-13 10:32:51 följande:
    Jag får väl skaffa några små horn och så får vi göra en egen liten show till jul, för morfar och moster eller något...
    Bra idé!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård