• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Fasen vad med baciller det härjar med oss landet över! Bort och väck allt ondsint som stör och tröttar ut! Häck väck vällingsäck!

Baka och koka godis och sådant, skulle jag ju, eftersom jag vid detta laget skulle vara klar med allt annat och bara ha juligt pyssligt jobb kvar. Men det känns ju dels bara jobbigt och dessutom fullständigt ofräscht att mecka med sådant man ska äta i det här skicket. *snorar* Min förkylning är påtagligt enveten och jag har forfarande totalt lock för båda öronen och snart har jag nog fräst ut hjärnan tror jag. sådär snyggt rött fnasig är jag under näsan nu. Trots mina idomin-behandlingar.

Ingen mer har ännu insjuknat, och idag tänjer vi lite på 48-timmarsregeln för inkubationstid och åker och fixar julfisken på det lokala rökeriet. (egentligen finns ju ingen lag på att icke insjuknae inte får lämna hemmet, men vi har hållit oss ifrån folk ändå)Vi måste, annars blir vi utan, och just fisken (från sill till varmrökt lax och inlagd strömming) är typ viktigast av allt på mitt julbord.

Sonen har fortfarande ont i magen och är dålig åt andra hållet så att säga, men vi får i honom vätska åtminstone. 
    Nu ska jag ta med en toarulle ut i bilen och sedan ger vi oss ut i snöyran, medan det ännu är lite dagsljus.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

Säger detsamma!! Vi myser i mitt föräldrahem ensamma sedan i fredags, så skönt och väl behövligt med inga måsten! Speciellt eftersom jag tycker att lillebror ska stanna i magen minst en vecka till

• passionsblomman

Nu är de som ska hit just tills imorgon väl framkomna och utanför är det fullt snökaos-vi hann hem från Kalmar inann det blev riktigt illa. Ingen mer har blivit magsjuk och jag tror vi kommit ihåg det mesta-nu, medan alla de andra klär granen och revbensspjällen står i ugnen, ska jag slå in mina julklappar.
    GOD JUL mina vänner!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Leksi

En riktigt god jul önskar jag er alla! Tomte
    En snöig, fridfull & frisk jul!

Har inte hunnit skriva så mycket på sistone, men jag läser allt ni skriver och tänker på er! KRAM!!!

• Leksi
    Fru E skrev 2012-12-23 19:46:10 följande:
    Säger detsamma!! Vi myser i mitt föräldrahem ensamma sedan i fredags, så skönt och väl behövligt med inga måsten! Speciellt eftersom jag tycker att lillebror ska stanna i magen minst en vecka till
    Nära nu!!! Så spännande!
  • Norrskensflamman

GOD JUL ALLA TRÅDISAR! Önskar er en fin, lugn, avkopplande och frisk jul Vi åker snart hem till byn och firar med min mor o far och bror med familj. Senare på kvällen svänger vi förbi musikerns föräldrar också. Flickornas farbror från stora landet i öster är i stan och har varit förbi med klappar från pappan. Han kommer hite senare ikväll och imorgon också. Flickorna är så glada att få träffa farbror. Skinkan, köttbullarna och den gravade laxen är klar. En sorts julgodis. Nu ska vi snart äta dopp i grytan. Ha en underbar jul!            

• Daa

God jul på er alla trådisar! Hoppas att ni får en fin julhelg vad ni än tar er för och var ni än befinner er. *en hel massa kramar*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård