• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Heloise skrev 2013-01-06 00:24:38 följande:
    Blomman: puss! Måste gå, har börjat jobba igen, helger... Saknar er!

Du är efterlängtad oavsett hur mycket någon bajsar!

(förresten söker de båda lärare och biblotekarier här igen nu...*blink*)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, hälsa lillasyster att på badhuset där vi bor, får inte barn gå och bada utan en ansvarig vuxen förrän de går i fyran. Det är stora steg och jag tycker det är en högst glidande gräns för om ungar ens i min sons ålder verkligen borde vara själva vid vatten, med tanke på hur skiftande mognad de visar i fråga om vad de tar sig till-och även en mogen unge kan ju råka ut för vad de omogna lyckas ställa till med. Och å ena sidan växer de och blir mer självständiga, och å andra behövs man fortfarande-på alla möjliga plan.

Min egen pubertala blommiga pojke sover halva dagarna numera. Klockan tolv visade han upp sitt rufsiga huvud idag. Visst, han är en nattuggla, precis som jag, och har lov, men ändå...

Piggelin, vad bra att ni har logopedkontakten! Vad säger de då? Vad tror de? Och vad säger lilleman för något? är han intresserad av att alls berätta och kommunicera, eller är han helt tyst?
    Jag kan just nu se honom framför mig, emd de där stora vackra ögonen och så uppsträckta armar "lyft upp mig"-vem fasen behöver snacka när man så tydligt kan visa vad man vill åt? Tänker på min son, som inte sa många ord alls es när han var 2,5 men som babblade ändå, med blandade tecken och ljud. Så himla konstigt att han tecknade (tror vi prtatade om det i somras?), eftersom jag inte använde tecken alls med honom, trots att jag kan. Det var en orolig tid att se honom genom förskole- och lågstadieålder och höra honom ligga tydligt efter andra med tal och både läsning och stavning. Därför vill ajg verkligen peppa er med och påminna om, att vår son idag ligger MYCKET väl till i svenska och har en ord- och läsförståelse i toppklass, och där stavningen ligger helt inom det normala spannet för hans ålder. Fortsätt bara prata med honom och läs osv, så han hela tiden får del av orden-du har ju minst lika många ord som jag , så du har ju massor att dela med dig!

• passionsblomman

September, jag förstår att ni väger in mycket inför en satsning på ett tredje barn. För FY vad du fått genomlida mycket för de två ni har. och så alla tankar man nog för det mesta får med att "vi har ju två friska och är det värt riskerna " osv.

Det där med att kunna jobba 90 eller 80% tänker jag på-fatta vad skönt det vore för vilken familj som helst, även med tonåringar! Jag framhärdar i min åsikt att man borde kunna få spara sina föräldradagar mycket längre än till året de fyller 8 (eller är det 7?) För med allt man får att styra med när de blir äldre, kan man verkligen behöva ta sig tid att finnas där konkret och på plats på ett annat sätt än när man jobbar heltid. det är läxor, idrotter, aktiviteter, skolresor, insamingar, försäljningar och allt möjligt där man behöver kunna finnas med.
    Tänk om man kunde ha de där gångerna i månaden då man fick tidig helg eller långhelg, eller bara kunde komma hem redan vid tvåtiden ett par dagar i veckan, så man kunde hinna ha lite mer tid. Kanske hjälpas åt med matlagning, köra lite läxförhör, prtata lite med varandra... Jag tror det är många familjer där man bara springer om varandra hela tiden och knappt hinner ses ordetligt någon gång.

• passionsblomman

Piggelin, hälsa Lappis att om hon skulle vilja och ha lust och inte har avreggat sig så är vi en liten men nyfiken och genuint intresserad skara här i tråden som följt hennes väg till mamam så läne att det hade varit underbart med en liten sammanfattning och rapport om hur den sista biten såg ut och hur de har det nu!

• Fru E

Vink vink! Trött som få efter en dålig natt eftersom jag är tjurig på makens oförmåga att fixa det sista hemma så vi kan slippa behöva tänka på renovering när lillebror kommit. Magen är hård titt som tätt men mest obehagligt och inte så ont...... Kan lika gärna vara han som borrar net sig extra mkt. Ninnis-inte googla!!!!!!! Bra med koll snart igen och är han liten så är han . Lillebror låg ju +7% över så han får gärna komma snart!

• passionsblomman

EA, det är imorgon han kan ta och komma-så får jag en lillebror att dela min dag med.

Piggelin förresten, angående sömnbrist och sjukskrivning, så måste jag bara säga, att har det varit tillräckligt illa tillräckligt länge, så tycker jag definitivt attd et är inte bara berättigat, utan faktiskt omdömesgillt att sjukskriva sig om det innebär att man kan få sova. Det är häslsovådligt att inte sova. Det är jämförbart med att köra rattfull att vara i trafiken utan sömn. Att inte låta människor sova är en välkänd tortyrmetod. Ma blir sjuk, får alla möjliga störningar och tas helt ur balans om man inte sover-jag skulle inte kalla det att vara fullt arbetsför-skulle ni andra?
    Jo, för det är faktiskt arbetsförmåga man bedömer i sjukskrivningar, inte nödvändigtvis hur smittad eller sjukdomsdiagnosticerad man är. Alltså, jag skulle faktiskt utan att skämmas kunna sjukskriva mig ett par dagar (VAD är det i långa loppet, och HUR mycket är det inte värt för den som ska försöka fungera som människa?) om jag hamnat för långt back i sömn.

• ingenjörsbruden

Grattis på din dag, Blommis! Hoppas du får en härlig dag! ninnis: usch för procent hit o dit..... Men det är inte lätt att beräkna med ctg o ul... Håller tumme för bättre resultat på lördag. så länge

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2013-01-07 08:43:27 följande:
    ninnis: usch för procent hit o dit..... Men det är inte lätt att beräkna med ctg o ul... Håller tumme för bättre resultat på lördag. så länge
    Tack gumman! Jag såg att jag skrev lördag men det är på onsdag jag ska till BM. Nästa ultraljud är den 17/1.
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2013-01-06 15:07:55 följande:
    Vink vink! Trött som få efter en dålig natt eftersom jag är tjurig på makens oförmåga att fixa det sista hemma så vi kan slippa behöva tänka på renovering när lillebror kommit. Magen är hård titt som tätt men mest obehagligt och inte så ont...... Kan lika gärna vara han som borrar net sig extra mkt. Ninnis-inte googla!!!!!!! Bra med koll snart igen och är han liten så är han . Lillebror låg ju +7% över så han får gärna komma snart!
    Om han ska komma på BF+1 som Mini gjorde så är det ju idag Insåg just att det förutom att det är Blommis födelsedag även finns en annan anledning till att idag är en bra dag att födas
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård