• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

TACK alla fina för grattisar och allt!

Jag hade en jättefin dag, med kaffe och smörgås  och sång på morgonen, och så köpte vi hem gott fika innan vi sedan åkte till Kalmar för sushi och lite "gå på stan".

Vi gjorde en ordentlig rekning på vad det är vi ska försöka bestämma oss för  när vi ska börja spara ihop till ny TV. (Den lite för lilla vi har nu ska in i sonens rum som spelskärm till hans X-box). GUD vad mycke det finns att fatta med dagens elektronik och vad det ska vägas in många saker. Jag menar man lär väl snart inte bli förvånad om de säger att "ja just den här modellen är extra bra för den bakar även ditt egna surdegsbröd medan du är på jobbet". Vi tittade och tog in info tills jag blev helt slut i pallet. Inte alls dags att köpa än, men bra att börja skaffa en uppfattning om vad det är vi ska sikta in oss på. 

Jag fick ett JÄTTEFINT träningsställ i present! .-o ett Craft i cerise och svart. Jag hade sagt att jag ju inte har något att träna i på vintern och de svalare tiderna på året. Det är uppenbart någon här som gillar tanken på att jag ska fortsätta springa och komma igång igen...Tungan ute

Och på stan var det halva priset på rean och jag köpte: två träningstoppar i funktionsmaterial, träningstights vadlånga, baddräkt (heter det tangkini? liksom linne och brallor?) och en stickad tjocktröja för sammanlagt 525 kr! Va? fatta! Nu måste jag ju se till att komma igång igen, och använda alla sakerna!

Ja, och så var planen amaronevin och ostar och annat plock, men vi orkade inte, så vi käkade smågodis till filmen istället. Tur var väl det, för inatt fick jag migrän. Amaronevinet hade knappast hjälpt där. Nu har det börjat släppa och jag känner mig någorlunda som en människa igen. Kanske tom så jag ska ta mig ur pyjamasen?

Jag drömde i min migränyra, att någon släppt in sina två(arga och halvförvildade) honkatter här. De höll på att göra slut på Truls och skrämde iväg mina egna katter. Dessutom hade den ena tre nästan flyttfärdiga (och därmed vilda) kattungar, och den andra hade nio stycken  alldeles nya, och jag försökte hitta vem som hade ansvar för alla dessa 14 katter som jag inte ville ha i mitt hus. det gick skitdåligt och det var katter överallt och jag fick försöka komma på vart jag skulle lägga de minsta så de inte blev ihjältrampade, för vi hade någon slags fest också, så det var folk överallt... Rörigt!

Sonen är hemma IGEN för ont i halsen och öronen och lite småfebrig. Värdelöst! Han har inte tid med mer frånvaro nu och hans idrottande kräver att han kommer i fas igen. det känns som en sådan där vinter där det ena bara avlöser det andra för hans del. Funderar allvarligt på om han kanske inte borde ha en "vinteridrott" utan ta det lugnare på vintern och bara hålla fotbollsformen så gott det går. Eller så är tränandet bra för hälsan totalt sett... *vrider och vänder*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

Grattis i efterskott Blommis!!

Fru E: Hoppas jag är kvar i din telefon! Väntar så otåligt på rapporter och är inte alltid inne här!

• Soldemor
    Ninnnis skrev 2013-01-07 11:49:12 följande:
    Jag också!
    Jag med! Saknar att läsa om hennes framsteg i adoptionskön!
  • Soldemor

Nu skall jag åka hem och förbereda damerna på kvällens tandläkarbesök, samt be till högsta chefen när jag kör hem att Solde inte är på väg att få Forl igen (hemsk tandsjukdom hos katter som liksom äter upp tanden inifrån. Hon har haft en släng av det redan, då fick de ta tre tänder)

• ingenjörsbruden

Stackars blompojken! Det kanske vore ngt för honom med en ngt lugnare träningssäsong på vintern. Vilken kanon shopping! Men Gud vilken frustrerande dröm! hur gick läkarbesöket, solde? Lanovia, vilket år ni hade o vilken avslutning, Fru E, allt bra? Flamman, känns lite tidigt, men precis som du skriver så spelar mognaden en stor roll. Ninnis, tänker på dig! hoppas ni fått bra besked idag, jag har hållit tummarna.

• ingenjörsbruden

Här är det full tupp.....som vanligt...men nu känns det som att det börjar ljusna på flera vis . stora är superduktig o fantastisk o hysteriskt rolig.....jag undrade vem som stökat till i hennes garderob....jooooo det var några monster o troll som hade provat hennes kläder..... Hahahaha men som tur är så är det snälla troll o monster så de fååååår låna hennes grejor.....jahaja Lilleputten är ett charmtroll o har mkt hyss för sig, det där med att ta grejor i sina händer......det har han def fått kläm på....snackar som en auktionsförättare.....sjunger fint med i sånger......tycker det ärg roligt att rulla runt o i går så införde vi gröt....det tog inte lång stund innan han fattade hur man gör För att svälja lite mer trögflytande mat . Go kille! Har en plan för mig själv detta året, mer motion o siktar på att kunna springa/lunka några km utan att stanna i augusti. Samtidigt bättre mat o lagom mängd mat. Nä nu ska här lekas med duplo! Kram

• Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2013-01-09 15:31:19 följande:
    Stackars blompojken! Det kanske vore ngt för honom med en ngt lugnare träningssäsong på vintern. Vilken kanon shopping! Men Gud vilken frustrerande dröm! hur gick läkarbesöket, solde? Lanovia, vilket år ni hade o vilken avslutning, Fru E, allt bra? Flamman, känns lite tidigt, men precis som du skriver så spelar mognaden en stor roll. Ninnis, tänker på dig! hoppas ni fått bra besked idag, jag har hållit tummarna.

Det gick väl sådär om du tänker på snuttefiorna, men samtidigt förväntat. LIlla paddbönan har blivit mycket bättre sedan hon började äta tandtorrisar men Solde är hemskt röd och irriterad i tandköttet. Fast hon verkar inte ha ont och aptit har hon, typ. Har gått upp 400 gram sedan i oktober, INTE bra. Så vi avvaktar med att beställa tid för tandborttagning, är lite rädd för narkosen. Skall försöka vänta tills efter utställningen i Helsingör i februrari om hon inte visar några tecken på att ha ont.

Mitt eget läkarbesök tog fem minuter - bihåleinflammation och antibiotika. Äter sex megapiller om dagen och är just nu trött som ett gammalt påslakan. Men bihålorna håller sig rätt lugna, bra!

Idag har jag försökt formulera ett personligt brev och ett cv som jag mailat till Amarettos uppfödare. Hon arbetar på ett liknande företag som det där jag vill jobba, så jag tänkte att hon kanske ser vad jag bör ha med/vad jag skall ändra (läs: allt!)

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2013-01-09 15:31:19 följande:
     Ninnis, tänker på dig! hoppas ni fått bra besked idag, jag har hållit tummarna.
    Tack söta du.

BM kunde väl inte ge så mycket besked alls, mer än att SF-måttet hade ökat en centimeter sedan sist och att hjärtljuden var fina. Vi pratade om fosterrörelserna och hon sa att det första bebisen drar ner på om den mår dåligt är sina rörelser, för att istället använda all energi på att tillgodogöra sig näring och helt enkelt överleva. Det är alltså inte tillräckligt att bara känna bebisen röra sig med jämna mellanrum, jag måste också vara uppmärksam på om han rör sig mindre, om rörelserna känns annorlunda etc. Hon tyckte att jag skulle ringa förlossningen och be om en kontroll om jag bara var det minsta lilla orolig.

Rörelserna ÄR annorlunda nu jämfört med för någon vecka sedan, vilket kan bero på att bebisen har mindre plats och har sjunkit ner. Men med tanke på omständigheterna gör det mig orolig. Inatt vaknade jag klockan 03.30 och kunde inte somna om. Jag låg och analyserade varenda liten rörelse och icke-rörelse till alarmet ringde klockan 05.00. Jag håller på att bli knäpp av detta!

På makens (och även chefens) order ringde jag till sjukhuset och fick en akuttid i eftermiddag klockan 13. Jag vill bara veta om det nuvarande rörelsemönstret är ok. Jag behöver veta vad som är "normalt" just nu så jag har något att förhålla mig till. Förhoppningsvis kan jag sluta oroa mig sen. 

• Hvidbrud

Kram Ninnis! BRA att du fick tid! Tänker extra mycket få dig vid ett. Kram kram kram- och en hand att hålla i. Vill du ha sällskap så kan jag komma?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård