• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2013-01-11 10:41:20 följande:
    Glass?
    Jag gissar på massa g = massage.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Lanovia, jag hoppas så att ni ska slippa både oro och sjukdom framöver. Ge hunden en puss på hjässan från mig.

• lanovia 08

I övrigt är jag ganska slutkörd, tar lång tid att komma upp på bena i fullhöjd känner jag. Förra årets elände har pumat ut energin. Jag bävar bara för en ny omgång med sjukdomar.

Sedan hade det ju varit trevligt medett uppdrag på jobbet också, Jag skall egentligen jobba nu o maken vara hemma. Men vi har fått kasta om lite på planerna för att inte riskera att jag blir uppsagd. Så jobbmässigt lever vi månad för månad nu o hoppas att maken kanske kan få gå hem snart även om jag är hemma utan uppdrag, men vi får se. Först o främst måste vi ju säkra att båda har fast anställningar.

• passionsblomman

Lanovia det verkar som om dina ungar satsar på att i unga år ha haft precis allt och därmed utveckla antikroppar mot all världens tänkbara skräp... kanske ska de bli läkare på infektionskliniker och måste ha extra vältränade immunsystem som känner igen och eliminerar rubb och stubb? *försöker fåfängt se framtidsmöjligheter i lervällingen av dagens vedermödor*

Hunden känns ju skitjättejobbigt också. Man vill ju att ens djur ska ha det och må bra OCH det är ekonomisk oro och massor av extra besvär med allt sådant där också. Det behöver ni ju inte.

• passionsblomman

Ninnis, har du kört kaffebaljorna och dubbel dos tabletter? och vilar du?
    Jag tror du har spänningshuvudvärk efter oron med navelsträngen och det. Lite massa G på dina axlar och i nacken och hårbotten tror jag du skulle ha. Du får be släkten ställa upp-massaG och fötterna upp i soffan och viiiiila en stund!

• passionsblomman

Klockarbol, ja det där pappersbålet tror jag på. En liten dans och en ramsa av besvärjelseslag kan jag lätt tänka mig också. Sist kan du kasta dit en fyrverkerilåda, så blir det en final med eftertryck!

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-01-11 10:46:02 följande:
    Jag gissar på massa g = massage.
    Prexist!!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-01-11 10:57:31 följande:
    Klockarbol, ja det där pappersbålet tror jag på. En liten dans och en ramsa av besvärjelseslag kan jag lätt tänka mig också. Sist kan du kasta dit en fyrverkerilåda, så blir det en final med eftertryck!
    Inga katter i närheten då!
  • passionsblomman

Apropå fyrverkerier var det någon som undrade hur Truls tog det på nyår. Det konstiga är att ifjol brydde han sig inte alls mer än att han blev sådär ivrigt upphetsad som han alltid blir när det händer något. men i år blev han skakigt rädd ett tag. Jag körde "glada rösten" och pratade med honom som om fyrverkerier är det roligaste som finns, och han lugnade ner sig småningom. Men jag undrar varför det var läskigare i år än ifjol...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård