• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

Hej PB! Kul att se dig också! Du verkar ha haft en nedåtdipp nu, men jag tror ändå att du är på rätt väg med studier och funderingar på saker i egen regi. Kämpa på!

För egen del är det bra, Lilla (16 månader) går nu på dagis och gillar det skarpt och jag jobbar. Jag som alltid älskat mitt jobb är just nu lite ambivalent, men det är nog nyttigt att reflektera över sin tillvaro. Stora är stor och trotsig på ett mer tonårigt vis, trodde det skulle ta längre än 4,5 år att nå denna nivå. Suck. Tålamod behöver jag mer av.
    Livet är mest barn och renoveringsprojekt, men jag är rätt nöjd med det.  

Och vi börjar planera för ett försök på en nr tre. Det är alla möjliga känslor inblandade, men vi vill försöka i alla fall. Steg ett är ett läkarbesök för att se om jag kan få samma blodförtunnande mediciner som funkade förra gången. Får jag inte det vete katten. Jag har ju haft tillräckligt med missfall tycker jag.

• Piggelin1

Tjing tjing & gott nytt år på er!
    Har följt er lite sporadiskt senaste veckorna och fick lust att logga in & säga hej Mindes inte inloggningen, men tack & lov mindes min laptop det åt mig

Här är allt väl, maken och jag njuter av julledigheten, drygt två veckors ledigt efter en slitsam höst, känns som rena drömmen. Lilleman har desutom äntligen börjat sova bättre om nätterna efter någar asjobbiga månader. Maken var i USA i jobbet i början av dec & då hade jag några riktiga rysarnätter, så att jag för första gången i livet började fundera på om man kan sjukskriva sig bara för att få sova. Men nu är det mkt bättre, nu under jullovet har det dessutom varit rena drömmen med barn som sover till halv åtta-åtta  

Min fina femåring har nu bara ett halvår kvar hos dagmamman innan hon börjar förskoleklass i höst, hjälp! Men det märks att hon är större nu, så mkt funderingar & tankar, otroligt mysig ålder! Alla åldrar har ju sin tjusning, men den åldern A är nu är nog den bästa hittills! Inte alls så mkt bråk, mkt mer harmoni!

Lilleman fyllde två i nov och har varit hos dagmamman sen i mars (samma dagmamma som storasyster). Väldigt intensiv ålder, han klättrar extremt mkt och älskar allt som är mobiler, laptops, fjärrkontroller och ipad... Dock är han väldigt sen med talet och vi har träffat logoped flera ggr under senare delen av hösten, och har nu så smått börjat introducera tecken för att underlätta kommunikationen. Kändes trögt i början, men nu har det börjat lossna så smått och han kan nu teckna kanske tio ord, vilket är mer än dubbelt så många ord som han kan säga. Man blir så lycklig för det lilla, häromdagen gjorde han spontant tecknet för bil/köra & jag pös nästan över av stolthet! Vi hoppas förstås att talet ska lossna så småningom, men tills dess känns det bra att vi kan använda lite tecken i vardagen för nyckelord.

Jobbar 90% sen i mitten av mars & är ledig & hemma med barnen två fredagar i månaden, känns alldeles perfekt för mig. Jag som inte alls var inne på att gå ner i tid förut, men just nu trivs jag verkligen med detta. Det hände ngt där ism andra barnet kom & jag har omvärderat mina "principer" Känner igen ambivalensen så väl, Sept!

September, du som inte finns på FB - vet du om att Lappis är mamma sen några månader tillbaka?!? 

EA, stort lycka till!!

• Ninnnis

Hej Ingis, September och Piggelin! I ca 75% av alla fall med endast två kärl i navelsträngen är barnens ändå friskt, enligt vad jag har läst mig till. Och skulle dig vara något fel så kan vi ju inte påverka det nu iallafall, som min make så klokt påpekade. Och bebisen är ju lika välkommen oavsett. Det hade såklart varit skönt att veta säkert och ev kunna förbereda sig mentalt, men det är väl en del av livet att inte alltid ha kontoll. Det enda jag kan göra nu är att försöka vara lugn och ha koll på fosterrörelserna, och de är väldigt aktiva ♥ Jag insåg att jag har tid hos bm på lördag så jag väntar nog tills dess så kan jag prata med henne i lugn och ro. Och foglossningen är *peppar peppar* nästan borta!

• Ninnnis

Maken har satt upp väggen till Pyrets rum idag. Nu ska jag ta ett bad och bara koppla av.

• Ninnnis

EA, rapport tack! Åh vad underbart att läsa att Lappis har blivit mamma! Hade så gärna velat höra mer om det, men hon tittar väl aldrig in här längre antar jag. Hälsa och gratta så mycket från mig!

• Norrskensflamman

Hej Alla!Vad roligt att flera hittat tillbaka hit. Kul att läsa om allt som händer i era liv Ninnis: Tror inte du behöver oroa dig, men förstår ändå dina tankar och din oro, det är ju ofrånkomligt att man börjar nojja lite... Jag hoppas du hittar ett sätt att koppla av och ta det lugnt fram till nästa koll. Och MIN magkänsla säger mig att allt är OK Kram!!Idag har vi inte gjort så mycket. VArit till centrum en sväng. T har varit första gången själv (utan mig eller annan förälder) med en kompis till badhuset och badat. De promenerade dit och den andra mamman hämtade dem och förde hem dem (det hade hunnit bli mörkt). Kändes konstigt och oroligt... Har lite panik ang badande och vatten och så där... Men samtidigt så måste hönsmamman i mig börja släppa taget lite... Flickan fyller 10 om en vecka och har simmat sedan hon var fem år. Hon är en duktig simmerska, som en fisk i vattnet. Och därtill ganska så förståndig och redig när det gäller. Men ändå... !! Hon ringde så fort de kommit upp ur bassängen och var i omklädningsrummet, så jag inte skulle vara orolig. Lilla hjärtat ♥.Lilla K var lite sur för att storasyrran fick gå på badhuset, men det kunde inte hjälpas. T ÄR större och får göra andra saker än vad Lilla K får göra. OCH T får ta större ansvar. När hon kom hem idag hjälpte hon mig att hacka grönsaker till Tacos. Lilla K dukade. Vi åt Tacos med Lilla K:s gudmor och sedan har vi sett en film som T fick i julklapp; Modig. Den var jättebra Nu ska jag mysa i soffan med M, flickorna är nattade och sover. Ha en fin helg kära vänner!                   

• start september

Hej Piggelin - så kul att höra av dig! Nej, jag har ju ingen koll alls på någon, men jag funderar ju såklart ibland och vad det gläjder mig att höra om Lappis. Fantastiskt - hälsa och gratulera! Och Piggelin, det låter ju som en jättebra lösning med dina fredagar. Jag funderar vidare på hur det ska bli. Men vad bra att ni tar hjälp av tecken1

Och här har vi ju Fru E att följa också. Hur är läget idag?

Ninnis, vad skönt att du tar det lugnt och toppen med aktiva fosterrörelser.

• Heloise

Gott nytt år! Vågar kag visa mig här efter att bara tittat in och sen varit borta i evigheter? Tiden går så fort och jag tänker hela tiden att idag... Men så skriker nån eller så bajsar nån eller så ska nått läsas eller letas. Vi mår bra men jag är sliten, panzer och jag har bråkat mer än vanligt, typiskt trötthets-vi har dåligt med pengar-tjafs. Inget krisartat bara jobbigt. Flickorna mår strålande. Fru E: åh vad spännande! Ninnis: vad tråkigt att du ska behöva oroa dig men jag tror inte att det är ett dugg fel på lillebror. Min kusin hade -29 på sin lille som i och för sig fick komma ut lite tidigare men han mår som en prins! Fast jag är ju googledrottningen nr1 och hittar alltid bara det negativa . Jag tror er lillebror tottar fram den 14 e på alla hjärtansdag

• Heloise

Men va faaaaaan så försvann halva inlägget Blomman

• Heloise

Blomman: puss! Måste gå, har börjat jobba igen, helger... Saknar er!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård