• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Ninnis: jag har hittat bältet. Eftersom jag har fått det (och inte behövt betala det) tänkte jag låna ut det. Så får vi se senare om det kommer tillbaka till mig eller om det ska skickas vidare tills det är i trasor.

• passionsblomman

Ninnis, jamen då ligger du inte pyrt till nu iallafall-det hade ju känts lite jobbigt inför stundande f-ledighet osv antar jag. Det var skönt att höra!

Jadu, varselvågen över landet och alla åtstramningar påverkar nog stämningen i många hem  för närvarande. Jag försöker säga det til min sambo hela tiden-det är inte bara vi! det beror ite bara på att vi flyttade! Det är inga roliga tider just nu nästan någonstans.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2012-11-22 16:59:54 följande:
    Ninnis, jamen då ligger du inte pyrt till nu iallafall-det hade ju känts lite jobbigt inför stundande f-ledighet osv antar jag. Det var skönt att höra!

Jadu, varselvågen över landet och alla åtstramningar påverkar nog stämningen i många hem  för närvarande. Jag försöker säga det til min sambo hela tiden-det är inte bara vi! det beror ite bara på att vi flyttade! Det är inga roliga tider just nu nästan någonstans.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Exakt! Det är nog många som går med en klump i magen och oroar sig inför framtiden.
  • Ninnnis
    Daa skrev 2012-11-22 16:23:39 följande:
    Ninnis: jag har hittat bältet. Eftersom jag har fått det (och inte behövt betala det) tänkte jag låna ut det. Så får vi se senare om det kommer tillbaka till mig eller om det ska skickas vidare tills det är i trasor.
    Åh vad snällt! Kan du tänka dig att skicka det till mig så sätter jag in pengar för frakten till dig? Jag lovar att vara rädd om det
  • Tinkerbelle

Hej alla söta,

Veckan börjar lida mot helg och jag har hur mycket som helst kvar att göra jobb mässigt.
    Är mitt uppe i ett projekt och analys fasen lider mot sitt slut så ska vi få det här att funka blir det nog till att jobba ett par timar i helgen...

Har inset att julen närmar sig och jag har inte ens börjat tänka på julklappar. Skönt är att vi i familjen har som regel att köpa till barnen bara. Fast det brukar bli att kag köper till min mamma och mina systrar också. Oftast för att jag när jag springer runt så där dessperat och tokig och letar till barnen så hittar jag saker till dem som jag egentligen inte skulle köpa till.

Igår var jag och tog cellprov. När man som jag är gammal tant har man ju hunnit med några stycken. Konstigt dock är att jag inte tidigare har upplevt det så obehagligt som det var igår. Kändes så väldigt tydligt när barnmorskan rotade runt där nere. Rynkar på näsan
    Nåja det är för någonting bra och i förebyggande syfte.

Nu ska jag jobba en stund.
    Kram på er!!!

• ingenjörsbruden

Hvidis: gulle dig! :-P

Daa: blir så glad i själen av att höra att du så gärna lånar ut ditt bälte! Hur går det för parvlarna på dagis?

Ninnis: höhöhö....ja din branch går sannerligen upp o ner....höhöhöhöhö....har osså tänkt på dig o jobbet.

Blommis: Ja men visst höjer man ögonbrynen ett o annat snäpp......Pappa blev väldigt förändrad iom skiljsmässan o att få härja runt med sina tomtar på loftet utan att någon sa ifrån honom på skarpen mer än jag o syrran....o där fick vi för det....... men jag är inte speciellt ledsen över den där uppdelningen...... Pengar har ju aldrig gjort någon direkt lycklig men visst hade det smort några kugghjul i vardagsekonomin......men jag känner att jag klarar mig utan dem o kan med gott o rent samvete sova lugnt o tungt på nätterna,,,,,i allafall pga av den situationen.

Pepparkakor går iallafall fetbort här.....plutten hade värsta magknipet igår....jädrar i min låda va han kan gaupa! *blöder ur öronen*

Fru Bygg: Men fy va tradigt för N! Lilla skruttan! Hoppas ni kan få hjälp!

• Norrskensflamman

Ninnis; så bra att Daa hittade sitt bälte, för jag har inte hittat mitt nämligen...

Tinker; jag var nyligen och gjorde det där cellprovet och det var hemskt. Jag har blivit betydligt mer skör och känslig "där inne" än vad jag var förut. Efter all skit jag varit med om så har jag dessutom mer gynekologskräck än tandläkarskräck

Har varit en sväng på akuten med T. De ringde från skolan och en kille hade lyft upp henne (med greppet långt nere på benen) så hon ramlade mot en bänk och slog i nacken i bänkhörnet. Hon föll framåt men hann vrida till sig, så att smällen tog på sidan om nacken istf i struphuvudet... Läkarna bedömde att det var en muskel i nacken som fått en rejäl smäll, ingen kota. Hon fick Alvedon och har en bula som gör ont, men hon ville själv tillbaka till skolan.

Hela hösten har hon klagat på att killarna i klassen terroriserar henne; sliter och drar i henne, håller fast henne, i början av veckan kastade de isbitar på henne, varav en träffade henne hårt i bakhuvudet.

Hon säger själv att hon bett läraren prata med pojkarnas föräldrar men att h*n säger bara att "de måste få en till chans". Det är visst väldigt stökigt på lektionerna också.

Jag tog upp det här med läraren när jag hämtade T, men fick mest till svar att "pojkarna är så förtjusta i de här flickorna..." och "de förstår inte riktigt hur hårdhänta de är..." osv.

Jag vet inte, men jag börjar bli trött på dessa ursäkter om att killarna är förtjusta i flickorna och inte vet hur dom ska visa det. Som att det är en ursäkt för att de är våldsamma och hårdhänta samt terroriserar dem? Eller att "pojkar måste få vara pojkar, de har hårdhäntare lekar" Men om de som är med och leker (eller inte vill vara med och leka) faktiskt säger NEJ, det räcker. Jag VILL INTE!!! Ska man inte respektera det då? Även om man är pojke och är "förtjust" i t ex tjejen som blir utsatt???

Jag vet att min T är ganska tuff och säkert är med på endel av lekarna själv av egen fri vilja. Jag vet också att hon är ganska "tålig" och att vågar säga ifrån på skarpen och säga NEJ när det verkligen går för långt. Så det undgår knappast inblandade barn om hon får ont eller inte vill vara med längre.

Äh, jag vet inte om jag bara är extra trött eller känslig just nu, men jag känner att jag är jävligt irriterad på att var och varannan dag så är det incidenter, slag, blåmärken, rivmärken, och t o m en tjej som kommer hem arg och ledsen för att hon inte hört vad läraren sagt hela lektionen om kondens, pga att pojkarna sprungit omkring och väsnats i klassrummet. Herregud, de går bara i TREAN, vart ska detta sluta?!

Suck.

Nä, skönt det är fredag. Nu laddar vi inför konsert med Magnus Carlsson, "Änglarnas tid", i helgen.

• Norrskensflamman

Känner att jag vill förtydliga att såklart är inte alla killar så här i T:s klass, men tyvärr är det ju de tre-fyra stycken som är "stökiga" som märks... Som alltid. Och så är det väl bland tjejerna också. Men än så länge har jag inte hört om några tjejer i klassen som är våldsamma.

• Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2012-11-22 16:20:06 följande:
    Och jag är egentligen ganska glad att jag inte jobbar för det bolaget längre, mina fd kollegor (från gamla jobbet) har det ganska tufft nu.
    Jag har också funderat på i vilken utsträckning ni på ert jobb skulle blivit drabbade Ninnis. Skönt att ni jobbar för ett annat bolag!
  • Norrskensflamman

Vad i hela friden är "Blej-Blej" som de annonserar om här ovanför?? *helt förvirrad*

Och fatta att det är julskyltning nu på söndag !!! Jag hinner inte med!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård