• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

har förresten försökt låna ut det till flera gravida jag känner, för det har verkligen känts som ett slöseri att det bara ligger i garderoben.

• Fru Bygg

Hej alla finisar!
    Nu har det redan gått en vecka sen jag sist skrev. Tiden flyger iväg!
    Vi har det rätt så tufft hemma just nu och sen är det kurser och utbildningar med jobb och föreningsmöten mm.
    N mår inte så bra. Hon har haft hosta de senaste sex veckorna och jag tror vi har sovit ok typ fem-sex nätter under dessa veckor. Förra måndagen var vi hos en läkare som trodde det var förkylningsastma och vi fick astmaspray utskrivet. Det gav ingen större verkan och när N i söndagsnatt fick ett nattskräckanfall ( det värsta som jag som förälder varit med om, usch och fy!) så kontaktade vi läkare igen.
    De sa först bara att de inte kan behandla förkylningar och hosta, men vi propsade på att vi inte skulle gå hem förrän vi fick hjälp! Nattskräckanfall kan komma i samband med stress och när barnen inte sover bra. N har varit så pigg och glad om dagarna (även om hon inte sovit bra om nätterna) så vi har inte tänkt på att hon mådde så dåligt (mer än sin hosta). Det slutade iallafall med att vi fick hostdämpanden (och lite sövande) hostmedicin, näsodlingsprov (svar om en vecka) och en remiss till barnkliniken.
    Vi får väl se hur vi går framåt från här, men all denna sömnbrist tar på oss alla. Nu har N sovit bättre (dock långt ifrån bra) , men hostar konstant om nätterna.

Så nu har jag gnällt klart för denna gången!

Annars är det bara bra hemma, tjejerna växer och utvecklas för varje dag. Vi var på utvecklingssamtal på dagis i tisdags och fick massor med beröm för båda våra tjejer. Det får en verkligen att växa och sträcka på ryggen.

Ingis, så roligt att se dig här!
    Ninnis, jobbigt med foglossning. Har akupunkturen hjälp ngt?
    Blommis; Åh vad jag har saknat dina maratoninlägg! SKRIV en bok!!!

Nu är tyvärr lunchen redan slut!!

• Ninnnis

Men fy så obehagligt, Fru Bygg! Stackars er och stackars N! Hoppas verkligen hon blir bra nu.

• Ninnnis

Daa och/eller Flamman, det hade varit super! Jag tror iofs att jag är lite bredare över höfterna än vad du är, Daa. Enligt länken borde jag nog ha large, men det kanske funkar med medium också. Om inte annat kanske jag kan prova och skicka tillbaks det om det är för litet. Vill du sälja det, hyra ut det eller vad känner du? Jag betalar så klart frakten oavsett så att jag kan eventuellt kan prova det.

• Ninnnis

Tyvärr har jag inte märkt någon direkt skillnad av akupunkturen än, men BM tyckte vi skulle ge det några gånger till.

• passionsblomman

Ingis! Men du den där uppdelningen väcker ju frågor känner jag...vad tusan?

Fru Bygg-nattskräcken kan verkligen sätta skräck även i den stackars förälder som ser på, fy tusan!

Vad söta ni är med skriv-pepp allihop!
    Jag har just varit på massage, så jag borde förbjuda mig att sitta här, men vaddå-det var ju inloggade på plats...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ninnis, ditt jobb-är det helt shaky nu där eller?
    Eller är du på något annat bolag, så ni är helt oberörda?
    Eller har jag totalt missförstått vad du jobbar med? Fullt möjligt!

• passionsblomman
    AaaaaaaaSkrikandes
    -jag är så in i bängen hungrig så jag kunde gnaga lite på ett stolsben känner jag-risgrynsgröten står på spisen, men den sväller ju färdigt så saaaaaktaaaaaaaaaaa!!!
  • Ninnnis

Blommis, det har jag ju glömt svara på. Vi tillhör inte det bolaget längre, men de är en av våra största kunder så vi hade ändå påverkats om det hade blivit konkurs. Vi märker ju av all svängningar i branschen och får lite mindre att göra, men jag hoppas vi klarar oss ändå. Jag tror inte du har missuppfattat vad jag jobbar med

• Ninnnis

Och jag är egentligen ganska glad att jag inte jobbar för det bolaget längre, mina fd kollegor (från gamla jobbet) har det ganska tufft nu.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård